توصیه متخصص قلب و عروق به روزه داران؛

قطع خودسرانه دارو ممنوع/گرمای هوا را با مصرف آب کافی کنترل کنید

حذف خودسرانه دارو و یا تغییر زمان مصرف در ماه مبارک رمضان از سوی بیماران باعث اختلال در روند درمان خواهد شد.

کد مطلب: ۶۲۷۷۷۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا فارس، مردم شهرستان های لامرد و مهر به مانند دیگر نقاط کشور و سایر مسلمانان معتقد به امر به جا آوردن فریضه روزه در ماه مبارک رمضان هستند و علیرغم گرمای بسیار زیاد در این ایام با تحمل درد و بیماری حاضر به دست کشیدن از اعتقادات خود نیستند.

اما باید به این نکته توجه کرد که روزه برای بهبود سلامت جسمانی و روحی واجب شده است از همین رو نباید با رفتار های اشتباه به مانند پرخوری ها ، اسراف و یا در نظر نگرفتن بیماری بدن خود را در معرض آسیب های جدی قرار بدهیم.

متاسفانه شاهد هستیم برخی از بیماران با نپذیرفتن هشدار ها و توصیه ها در خصوص روزه گرفتن بی محابا و مراقبت نکردن و همچنین قطع دارو اقدام به انجام این فریضه الهی می کنند، حذف خودسرانه دارو و یا تغییر زمان مصرف در ماه مبارک رمضان از سوی بیماران باعث اختلال در روند درمان خواهد شد.

دکتر علی احمدی در گفت و گو با خبرنگار پانا فارس اظهار داشت: مصرف دارو و خوراکی در طول روز از سحر تا افطار باعث باطل شدن روزه می شود مگر دارو های پوستی و موضعی که جذب گوارشی ندارد و موجب باطل شدن روزه نمی شود.همچنین مصرف قطره های که به حلق برسند به عنوان مثال قطره بینی باعث باطل شدن روزه می شوند.

باید به سرم های خوراکی و آمپول های تقویتی هم اشاره کنم اما آمپول های انتی بیوتیک و چرک خشک کن موجب از بین رفتن روزه نمی شود.

متخصص قلب و عروق در خصوص قطع خودسرانه دارو هشدار داد و اظهار کرد: دارویی هایی که به دستور پزشک مبنی بر مصرف در ساعت های خاص داده می شود به هیچ عنوان نباید قطع شوند و قطع خودسرانه دارو اشتباه است.

وی با بیان اینکه برخی از بیماران می توانند ساعات مصرف داروی خود را تغییر دهند اضافه کرد: افرادی که مبتلا به بیماری های گوارشی و فشار خون بالا دارند می توانند با دستور پزشک داروهای خود را در شب استفاده کنند و با تغییر ساعت برخی از دارو های خود که الزام مصرف در ساعاتی خاص ندارند، در این ماه مبارک فریضه روزه را به جای آورند.

دکتر احمدی همچنین یادآور شد: قطع دارو بیماران کلیوی، قند خون ، قلبی ، مشکلات داخلی ، سرطانی و ...نباید به هیچ عنوان انجام پذیرد و انجام این امر بسیار خطرناک است.

این فعال حوزه پزشکی در خصوص اینکه چه کسانی مطلقا نباید روزه بگیرند، اظهار داشت: بیماران کلیوی و بیمارانی که نیاز است آب بیشتری به بدن آن ها برسد و بیمارانی که قند خون غیر قابل کنترل دارند روزه داری برای آنان مضر است.

وی به بیمارانی که در این ماه مبارک روزه دار هستند، توصیه کرد: با مشورت پزشک دارو های خود را مصرف کنند و بعد از زمان افطار تا هنگام سحر در فواصل مختلف آب کافی به میزان هشت لیوان مصرف نمایند و دچار کم آبی و کاهش آب بدن نشوند.

همچنین بیماران رژیم غذایی را رعایت کنند، مخصوصا بیماران قندی از خوردن غذا های خیلی شیرین مانند نوشیدنی های شیرین، نشاسته، ژله پرهیز کنند و نیز از خوردن غذاهای پر چرب و پر کالری در هنگام وعده سحر امتناع کنند زیرا که موجب تشنگی در طول مدت زمان روزه می شود.

احمدی به مراقبت روزه دارن با توجه به گرمای هوا اشاره کرد و گفت : عموم روزه داران بدون شتاب زدگی در مصرف مواد خوراکی از وعده افطار تا سحر، حتما به میزان کافی آب مصرف نمایند و همچنین خوردن مواد غذایی به فواصل زمانی متناسب تقسیم بندی کنند و از خوردن زیاد در وعده افطار یا سحر و یا حذف یکی از این وعده ها به شدت پرهیز کنند.

گزارشگر: سیدمحمدحقایقی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار