شروع برداشت گیاهان دارویی در شهرستان زیرکوه

وجود رشته کوه‌های عظیم و مرتفع و داشتن آب و هوایی معتدل، شهرستان زیرکوه را به یکی از رویشگاه‌های اصلی گیاهان دارویی در استان خراسان جنوبی تبدیل کرده است.

کد مطلب: ۶۲۷۶۱۷
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش خبرنگار پانا خراسان جنوبی،وجود رشته کوه‌های عظیم و مرتفع و داشتن آب و هوایی معتدل، شهرستان زیرکوه را به یکی از رویشگاه‌های اصلی گیاهان دارویی در استان خراسان جنوبی تبدیل کرده است.
گیاهانی که عطر و طعم آن نسبت به بسیاری از گونه‌های روییده شده در سایر مناطق استان متفاوت است و این روز‌ها مردم شهرستان با حضور در دل طبیعت اقدام به برداشت این گیاهان دارویی می‌کنند.
این روز‌ها کوهستان‌های زیرکوه رویشگاه گیاهانی نظیر زیره کوهی، کلپوره، بومادران، کاکوتی، آویشن و بسیاری از گونه‌های دیگر دارویی بوده که رویش آن‌ها بسیاری از مردم را به همراه خانواده‌ها به دامن طبیعت کشانده است.
اگرچه زیره کوهی به علت قیمت بیشتر و خواص بهتر نسبت به سایر گیاهان دارویی منطقه بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد، اما رویش این گیاه در مناطق صعب‌العبور باعث شده تا اکثر مردم نتوانند اقدام به برداشت این گیاه دارویی کنند؛ از این رو یکی از گیاهانی که بیشتر مورد توجه و استقبال مردم شهرستان قرار می‌گیرد، گیاه آویشن است.
گیاهی که در اکثر مناطق مرتفع و کوهستانی زیرکوه به وفور یافت می‌شود و همین امر باعث شده تا در فصل برداشت این گیاه، بسیاری از مردم به صورت خانوادگی اقدام به برداشت این محصول کنند.
اما نکتهٔ‌ حائز اهمیت این است که طعم و رنگ آویشن در نقاط مختلف شهرستان متفاوت است و آویشنی که در نقاط سرد‌تر و صخره‌ای می‌روید طعم بهتری نسبت به سایر آویشن‌ها دارد.
آویشن از جمله گیاهان دارویی بوده که داروی بسیار خوبی برای دستگاه تنفسی و بیماری‌هایی از قبیل زکام، برونشیت، آسم و گریپ است، همچنین این گیاه دارویی بسیار مفید برای معده بوده و ناراحتی‌های معده را از نظر هضم و نفخ به‌طور کلی برطرف می‌کند.
گیاه آویشن به علت معطر بودن برگ‌ها علاوه بر خاصیت دارویی و استفاده مردم از آن به عنوان یک داروی گیاهی، جایگاه ویژه‌ای در بین نوشیدنی‌های مردم شهرستان زیرکوه دارد به طوریکه طعم دم‌کرده آویشن هیچگاه از ذهن کسانی که به این شهرستان سفر می‌کنند پاک نمی‌شود.
برداشت گیاه دارویی آویشن به‌طور تقریبی از اواسط اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود و به عنوان منبع درآمد فصلی برای افراد و برخی از خانواده‌های خراسانی به‌ شمار می‌رود.
خبرنگار پانا :جواد نظری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار