خانه ثابت پاسال تهران در فهرست میراث ملی کشور ثبت اضطراری می شود

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران نیز در خصوص این بنا گفت: پرونده ثبت ملی بنای خانه ثابت پاسال به منظور پیشگیری از تخریب احتمالی به دفتر ثبت آثار و اشیای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارسال شده است.

کد مطلب: ۶۲۷۵۲۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا شهر تهران،فرهاد نظری افزود: خانه ثابت پاسال که به «کاخ ورسای» شهرت یافته به عنوان یک بنای شاخص، از جمله آثار منحصر بفرد در معماری تهران و کشور محسوب می شود.
وی با اشاره به اینکه ثبت اضطراری این بنا در میراث ملی کشور موجب حفظ و ماندگاری این سبک معماری می شود اظهار کرد: سازمان میراث فرهنگی براساس قانون و مقررات، مراحل ثبت این خانه را در فهرست میراث ملی کشور انجام می دهد.
نظری در پاسخ به این سئوال که با ثبت این بنا، وضعیت مالکیت و حقوق مادی و معنوی خانه ثابت پاسال چگونه خواهد شد تصریح کرد: به هر حال حق مالکیت اشخاص در آثار و املاک محترم است.
وی با بیان اینکه ارزش ملی و قانونی آثار نباید قربانی و تحت الشعاع مالکیت ها قرار گیرد گفت: وضعیت مالکیت و حقوق مادی و معنوی خانه ثابت پاسال، پس از ثبت نهایی اثر با مالک بنا مطرح و مورد بررسی قرار می گیرد.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران نیز در خصوص این بنا گفت: پرونده ثبت ملی بنای خانه ثابت پاسال به منظور پیشگیری از تخریب احتمالی به دفتر ثبت آثار و اشیای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارسال شده است.
«سپیده سیروس نیا» افزود: موضوع حفظ اثر ارزشمند خانه ثابت پاسال در کمیته ثبت و حرائم اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران بررسی و این بنا واجد ارزش حفاظت معرفی شد.
«رجبعلی خسروآبادی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران با اشاره به اینکه خانه ثابت پاسال تخریب نمی‌شود افزود: قرار است طرحی مبتنی بر حفظ بنا در 20 درصد از زمین ضلع غربی شامل مجموعه ‌ای مکمل با عنوان هتل و مرکز فرهنگی در این خانه اجرا شود.
وی افزود: به ‌هیچ عنوان موضوع تخریب خانه ثابت پاسال «کاخ ورسای یا قصر سنگی» مطرح نیست، بلکه با تعهد مالک قرار است یک مکان فرهنگی و اقامتی در قسمتی از این بنا احداث شود.
بنای ثابت پاسال که با عنوان «کاخ ورسای ایران و یا قصر سنگی» از آن یاد می شود، متعلق به ایرج ثابت پسر حبیب‌الله ثابت (معروف به ثابت پاسال) سرمایه‌دار ایرانی در پیش از انقلاب بود این ساختمان به عنوان بزرگترین خانه تهران در انتهای شمالی خیابان افریقا قرار دارد.
معماری آن از روی الگوی معماری قصر پتی تریانو در ورسای ساخته شده است.
کاخ پاسال تهران اگر چه از ظاهر شبیه به قصرهای فرانسه است ولی در تزئینات آن هنرهای ایرانی به کار رفته است، این خانه پیش از انقلاب، گران‌ترین و بزرگ‌ترین خانه شهر تهران بشمار می رفت که ارزش آن در آن زمان 15 میلیون دلار برآورد شده بود.
ساخت این خانه (کاخ ثابت پاسال) در سال 1340 آغاز و در مدت زمانی 12 ساله به اتمام رسید.
خانه تاریخی «ثابت ‌پاسال» یا همان «قصر سنگی»، که به «کاخ ورسای» معروف است، متعلق به دوره پهلوی دوم است و 11 و 543 مترمربع مساحت دارد و در ابتدای بلوار آفریقا واقع شده است.
بنیاد مستضعفان این خانه تاریخی را بعد از انقلاب مصادره کرد و اکنون علی انصاری مدیر‌عامل بانک آینده مالک این بنای تاریخی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار