اکبر سنگی در گفت و گو با پانا:

مرزی میان تئاتر حرفه ای و آماتور مشخص نشده است

اکبر سنگی، بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون گفت: امروز مرزی میان تئاتر حرفه ای و آماتور مشخص نشده است.

کد مطلب: ۶۲۷۰۰۰
لینک کوتاه کپی شد

اکبر سنگی، بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون که به تماشای نمایش «صعود مقاومت پذیر آرتورو اویی» به نویسندگی «برتولت برشت» و کارگردنی «امیر دژاکام» در تالار حافظ تهران نشسته بود در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی پانا، با اذعان به این امر که پس از مدت ها شاهد یک نمایش بسیار خوب بوده است، گفت: بعد از سالها یک اثر نمایشی بسیار خوب در قالب طنز و با حرکت های بسیار زیبا و ریتمی بسیار خوب و قابل توجه دیدم.

وی در ادامه با اشاره به این امر که امروزه در بیشتر آثار نمایشی ریتم به درستی رعایت نمی شود، افزود: در «صعود مقاومت پذیر آرتورو اویی»، مخاطب به خوبی می تواند ریتم را حس کند.

سنگی در بخشی دیگر از این گفتگو، «صعود مقاومت پذیر آرتورو اویی» را نمایشی آوانگارد و در عین حال بخشی از تئاتر روحوضی ایرانی دانسته و در همین راستا ادامه داد: این امر نه از روی مضمون و معنی، بلکه به شکل اجرایی به ذهن مخاطب خطور خواهد کرد، چرا که در این اثر تماشاچی از چند وجه می تواند اثر را ببیند.

این بازیگر که در سال های 1373 و 1374 در مقابل دوربین «عبدالله باکیده» در مجموعۀ تلویزیونی «نبردی دیگر» به ایفای نقش پرداخته است، همۀ مجموعۀ گروه اندیشۀ ماهان به سرپرستی امیر دژاکام را عالی ارزیابی و تصریح کرد: توزان در «صعود مقاومت پذیر آرتورو اویی» به گونه ای رعایت شده بود که نمی توان گفت کسی از کسی دیگر پررنگ تر بود، بلکه باید گفت که همه عالی بودند.

وی در ادامه ضمن ابراز انتقاد از این امر که امروز مرزی میان تئاتر حرفه ای و آماتور مشخص نشده است، یادآور شد: شکل اجرایی نمایش ها و ارائۀ ان مهم ترین معضلی است که تئاتر امروز با آن دست و پنجه نرم می کند و دقیقاً بدان معناست که مرزی بین تئاتر حرفه ای و تئاتر آماتور در کشور ما وجود ندارد.

سنگی با اشاره به این که امروز در تهران سالن های بسیار زیادی، از جمله سالن های کوچک 30 نفر درست شده است، گفت: شاید در پلۀ نخست به این موضوع می اندیشیدند که با احداث سالن های متعدد به تئاتر رونقی می دادند، اما به نظر من، امروز تئاتر با احداث سالن های متعدد به سخره کشیده شده است و ازدیاد سالن های نمایش در تهران موجب رکود این هنر شده است.

بازیگر مجموعۀ تلویزیونی «امام علی (ع)» نازل کردن سطح یک مجموعۀ نمایشی را از مهم ترین عوامل خرابی ریشه ای آن مجموعه برشمرده و در همین راستا، افزود: امروز اگر بخواهیم تئاتر حرفه ای داشته باشیم، باید ببینیم کسانی که به سمت تئاتر خصوصی می روند به چه سرنوشتی دچار خواهند شد.

وی ضمن ابراز خرسندی از وجود سالن هایی مانند حافظ در تهران، ادامه داد: درست است که امروز ما سالن خوب نداریم و یا کمتر داریم، اما خوشحالم که مجموعه ای همچون حافظ برای اجرای نمایش ها آماده شده است.

سنگی با آرزوی این که امید است جوانانی که به سمت تئاتر می آیند به سرنوشت گذشتگان دچار نشوند، اظهار امیدواری کرد: امیدوارم فکری به حال سالن های متفرقۀ تئاتر شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار