رئیس اداره امور عشایری پارس آباد :

کوچ بهاره عشایر پارس آباد شروع شد

رئیس اداره امور عشایری پارس آباد از آغاز کوچ بهاره عشایر مرزنشین این شهرستان به مناطق ییلاقی خبر داد.

کد مطلب: ۶۲۵۸۶۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا استان اردبیل، اسلام پهلوان افزود: طبق برنامه ریزی های انجام شده، کوچ عشایر منطقه از قشلاقات به سمت مناطق ییلاقی تا 10خرداد ادامه خواهد داشت .
وی ادامه داد: به منظور خدمات رسانی مطلوب به عشایر کوچنده، هماهنگی های لازم با دستگاه های مربوطه از جمله فرمانداری، پلیس راه، دامپزشکی، راهداری و حمل و نقل جاده ای، صورت گرفته است .
پهلوان از تشکیل دوگروه ثابت و سایر برای ارائه خدمات لازم به عشایر کوچرو خبر داد و اضافه کرد: تسهیل تردد عشایر و دام از معابر و جاده های برون شهری، تامین امنیت در مسیر کوچ، ارائه خدمات بهداشتی و دامپزشکی ، آبرسانی با مخازن و منابع آبی سیار از خدمات مهم دستگاه های مربوطه به کوچندگان می باشد .
به گفته وی همه ساله با گرم شدن هوا، عشایر شاهسون مغان از قشلاقات به مناطق ییلاقی و سرسبز شهرستان های هریس، سراب، مشکین شهر، سرعین، دامنه های سبلان و بزگوش، طاووس گلی، قارانلیق دره سی، سونابیگم و اوکوز داغی کوچ کرده و به تعلیف احشام خود می پردازند .
رئیس اداره امور عشایری پارس آباد خاطرنشان کرد: امور عشایر استان و منطقه در راستای عمل به وظایف ذاتی و شرح کار سازمانی خود سعی در سهولت روند کوچ عشایر زحمتکش داشته و به آسایش عشایر در زمان ماندگاری در اطراق گاه ها و میان بندها کمک می کند .
پهلوان با اعلام اینکه به لحاظ گسترش فضای شهری، کارخانجات، اراضی کشاورزی و ایجاد شهر و شهرک های جدید و نیز تغییر کاربری بخشی از اراضی مرتعی ، عبور از برخی از مسیرها و ایلراه های عشایری دچار مشکل شده، افزود: براساس قانون هرگونه تعرض و تجاوز، انسداد و یا واگذاری ایلراه های عشایری و حریم آنها مطلقا ممنوع بوده و با متخلفان برابر قانون رفتار خواهد شد .
وی همچنین از رانندگان خواست به هنگام کوچ عشایر و دام آنها در مسیر ها و جاده هایی که عشایر و دام آنها در تردد هستند با صبرو شکیبایی و احتیاط و سرعت مطمئنه حرکت کنند .
رئیس اداره امور عشایری پارس آباد با بیان اینکه عشایر شاهسون به عنوان سومین ایل بزرگ کشور در منطقه مغان سکونت دارند، اضافه کرد: عشایر غیور و نجیب این منطقه متشکل از 12طایفه به نام های حاج خواجه لو، کورعباسلو، گبلو، حسین حاجیلو، مغانلو، گیگلو، عربلو، اجیرلو، بیگدیلو، هومونلو، شاه علی بیگلو و تکله می باشد که عمدتاً در زمینه نگهداری و پرورش دام و تولید مواد پروتئینی و فراورده های لبنی فعالیت دارند .
پهلوان تعداد قشلاق و روستاهای عشایرنشین پارس آباد را 217 قشلاق و روستای عشایری ذکر و اظهار کرد: هم اکنون شش هزار و 400خانوار عشایری با جمعیتی بالغ بر 37هزار نفر که حدود 47درصد جمعیت عشایری استان را شامل می شوند در این شهرستان ساکن هستند .
رئیس اداره امور عشایری پارس آباد با اعلام اینکه عشایر پارس آبادمغان با دارا بودن 620 هزار واحد دامی یعنی نزدیک 40درصد جمعیت دامی استان اردبیل، سهم به سزایی در عرصه اقتصاد مقاومتی و تولید دارند، گفت: سالانه به طور متوسط 12هزار تن شیر خام، سه هزار تن گوشت قرمز، دو هزار و 100تن پنیر و 650تن پشم با همت و تلاش جامعه عشایری پارس آباد تولید و روانه بازار می شود .
پهلوان با بیان اینکه تولیدات دامی عشایر این شهرستان علاوه بر تامین و رفع نیاز منطقه مازاد آن به سایر شهرستان ها و استان های مجاور صادر می شود ادامه داد: این قشر پرکار و کم توقع به خصوص زنان عشایری علاوه بر این، در زمینه صنایع دستی از جمله فرش بافی، گلیم بافی ، جاجیم بافی و ورنی بافی فعالیت دارند و از این طریق به بهبود وضع معیشت خانواده خود کمک شایانی می کنند .
گفتنی است:شهرستان پارس آبادمغان در شمال استان اردبیل و کناره های رود ارس واقع است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار