«پانا» گزارش می‌دهد

انتخابات به وقت محلی

پس از 6 روز جدال شبانه روزی، ماراتن تبلیغاتی کاندیداها به پایان رسیده اما تب انتخابات تا اعلام نتایج همچنان داغ است.

کد مطلب: ۶۲۴۴۹۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا، همزمانی انتخابات ریاست جمهوری با شوراهای شهر و روستا، هیجان و شور خاصی را در شهر ایجاد کرده است و کوچه پس کوچه های شهر پر شده از پوسترها و تراکت های کاندیداهایی که می خواهند شانس خود را برای ورود به شورای شهر قزوین امتحان کنند.

به گفته موسوی فرماندار قزوین، امسال داوطلبان شورای شهر قزوین 63 درصد رشد داشته است و از 371 نفری که ثبت نام کرده اند، 321 نفر تأیید صلاحیت شده اند که این آمارها در شهری همچون قزوین کم سابقه بوده است.

زیاد بودن تعداد کاندیداها باعث شده است تا اکثر مردم شهر به دلیل خویشاوندی و یا دوستی با نامزدها درگیر مسائل تبلیغاتی شوند و برچسب های تبلیغاتی روی خودروها، نمای متفاوتی را از خیابان های شهر به نمایش گذاشته است.

در چهارمین دوره انتخابات شوراهای شهر، قزوین 13 کرسی داشت که قانون جدید در این دوره چهار کرسی را از شورای شهر قزوین گرفته و همین عامل رقابت های انتخاباتی را برای دستیابی به صندلی های شورا سنگین کرده است.

نگاه به آرای دوره سوم و چهارم شورای شهر قزوین نشان می دهد که حداقل رأی برای ورود به شورا، چیزی حدود 10 هزار رأی است. در دور سوم مرحوم يزدان بخش سياهكالي مرادي با 10 هزار و 525 رأي و در دور چهارم شورای شهر قزوین محمدرضا صدیقی با 9 هزار و 621 رأی موفق شده بودند به عنوان نفر آخر به شورا راه یابند. با این اوصاف در دور پنجم با توجه به اینکه تعداد کاندیداها رشد زیادی نسبت به ادوار گذشته داشته است؛ رأی مردم بین همه کاندیداها پخش و پیش بینی می شود که در این دوره نفر آخر رأیی بیشتر از 10 هزار نفر برای ورود به شورای شهر نخواهد.

به هر شکل اگر آرای اعضای چهار دوره گذشته شورای شهر قزوین را مورد بررسی قرار دهیم، به این نتیجه می رسیم که برخی از گروه ها و اقشار در شهر قزوین وزنه سنگین تری را به نسبت سایرین دارند و همواره آن ها در ادوار مختلف، نمایندگانی را وارد شورای شهر کرده اند که به طور کلی این گروه ها و اقشار به چهار دسته تقسیم می شوند:

یکم

دو لیست اصولگرایان و اصلاح طلبان، همچنان که در شهرهای دیگر کشور از سبد رأی بالایی برخوردار هستند، در شهر قزوین نیز رأی ثابتی دارند که کاندیداهای این دو لیست می توانند از پشتوانه این رأی ثابت استفاده کنند.

اصلاح طلبان شهر قزوین 9 کاندیدا را در قالب لیست امید به مردم معرفی کرده اند و انتظار دارند همانند انتخابات مجلس شورای اسلامی که کاندیداهای آنان به مجلس راه یافتند، این بار نیز مردم به لیست امید رأی اعتماد دهند. در مقابل اصولگرایان شهر نیز لیست ائتلاف پیروان ولایت را با انتخاب 9 نفر رونمایی کردند که چهار چهره این لیست هم اکنون عضو شورای شهر قزوین هستند.

اصلاح طلبان در این انتخابات صرفا با یک لیست واحد وارد شده اند اما در جبهه اصولگرایان چندین لیست با عناوین مختلف و البته با معرفی چند چهره ثابت و چند چهره متغیر تهیه شده است.

علاوه بر لیست اصولگرایان و اصلاح طلبان، ائتلاف های زیادی در شهر دیده می شود که در میان آن ها ائتلاف مهندسان قزوین پشتوانه رأی خوبی دارد و این ائتلاف در دوره های گذشته نیز کاندیداهایی را به شورای شهر فرستاده است.

دوم

اقوام کرد و لر در شهر قزوین از جمعیت چندهزار نفری برخوردار است و یکی از رموز موفقیت کاندیداها برای ورود به شورای شهر، داشتن پشتوانه قومی و قبیله ای است که کاندیداهای این اقوام به خوبی از این ظرفیت بسیار بالا استفاده کرده اند.

کیفیت حضور اقوام کرد و لر و انسجام و وحدت آن ها در حمایت از کاندیدای مورد نظرشان، زبانزد است و همین موضوع، موجب شده است تا معمولا این اقوام با داشتن چند هزار رأی ثابت، در دوره های مختلف نماینده ای را در شورای شهر قزوین داشته باشند.

در همین رابطه یکی از فعالان انتخاباتی اقوام کرد و لر در قزوین معتقد است که احترام مردم کرد و لر به توصیه رئیس قبیله و بزرگان خود و حس درونی آن ها برای حمایت از کاندیدای همزبان، باعث ایجاد این همدلی و وحدت رأی در انتخابات شوراها شده است.

سوم

همیشه در شورای شهر قزوین، رأی مردم سنتی اثرگذار بوده و در واقع این سبد مهم رأی، بسیاری از کاندیداها را چندین دوره است که در شورای شهر حفظ کرده است.

یکی از معتمدین سنتی شهر در این خصوص اظهار می کند: مردم سنتی شهر قزوین کم تر تحت تأثیر تبلیغات ها قرار می گیرند و رأی شان مبتنی بر سال ها شناخت از کاندیداها است.

رأی سنتی در شهر قزوین برای کاندیداهایی سرازیر می شود که نفوذ خوبی در بین این قشر از مردم داشته باشند و از نظر خانوادگی دارای نسب قوی و مقبولیت اجتماعی باشند. جذب این آرا، نیازمند توزیع گسترده پوسترهای تبلیغاتی نیست و مردم سنتی شهر بر اساس عقبه کاندیداها رأی می دهند.

چهارم

اما یکی دیگر از اتفاقات غیرقابل پیش بینی در شورای شهر قزوین، حضور افرادی تحت عنوان «پدیده انتخابات» است، این کاندیداها به یکباره در مدت کوتاه تبلیغات، به سبد رأیی دست پیدا می کنند که پیش از انتخابات هیچ یک از تحلیل گرایان و سیاسیون، این تعداد رأی را پیش بینی نمی کنند.

این کاندیداها تمام انرژی خود را روی تبلیغات و توزیع گسترده پوسترها و نصب بنرها و فیکسچرها قرار می دهند و از میان کاندیداهای خانم شورای شهر هستند. این پدیده های انتخابات رأی بسیار بالایی به دست می آورند تا جایی که رأی شان بیشتر از چهرهای مشهور شهر می شود.

به هر حال دور پنجم شورای شهر قزوین، جزو دوره های سخت برای کاندیداها است، چراکه فاصله نزدیکی بین کاندیداهای انتخابات وجود دارد و در مقایسه با دوره های گذشته تبلیغات ها بسیار چشم گیر بوده است.

آمارها نشان می دهد که در چهار دوره گذشته شورای شهر قزوین همواره اصولگرایان در اکثریت بوده اند اما با توجه به عملکرد مردم استان در دوره اخیر انتخابات مجلس شورای اسلامی، این امید در اصلاح طلبان زنده است که در انتخابات شورای شهر نیز خاطره شیرین دو سال گذشته شان تکرار شود.

--------------------------

گزارش از مسعود میرزایی

--------------------------

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار