رئیس آموزش و پرورش استثنایی آذربایجان شرقی در گفت و گو با پانا:

پذیرش دانشجو برای تدریس در مدارس استثنایی پایین است

رئیـس آموزش و پرورش اسـتثنایی اسـتان آذربایجان شرقی تصریح کرد: خوشـبختانه رغبت به تدریس در مدارس اسـتثنایی بالا اسـت اما پذیرش دانشـجو بـرای تدریـس در ایـن مجموعـه در دانشـگاه فرهنگیان بسـیار پایین است.

کد مطلب: ۶۲۲۷۴۲
لینک کوتاه کپی شد

مریم خوشـبخت در گفت و گو با خبرنگار پانا از آذربایجان شرقی، اجرای طرح سلامت سـنجش نوآموزان را نخستین گام در شناسـایی بهنگام دانش آموزان بـا نیازهـای ویـژه دانسـت و اظهـار کـرد: تمامـی اقدامـات لازم بـرای اجـرای ایـن طرح توسـط آمـوزش و پرورش اسـتثنایی حمایت می شـود و پـس از پایان غربالگری، تعـدادی از این نوآموزان برای تحصیل بـه مدارس اسـتثنائی معرفی می شـوند.
وی اضافـه کـرد: دانش آمـوزان با نیازهای ویژه در هفـت گروه کم توان ذهنـی، آسـیب دیده شـنوایی، آسـیبددیده بینایی، جسـمی حرکتی، دارای اختلاالت رفتاری و اوتیسـم، دارای اختلاالت یادگیری و دانش آموزان چند معلولیتی تقسـیم بندی میشـوند.
خوشـبخت تعداد دانش آموزان اسـتثنایی آذربایجان شـرقی در سـال تحصیلـی جـاری را ۳ هـزار و ۶۰۹ نفر اعلام کرد و افـزود: ۹۵۱ نفر از ایـن دانـش آمـوزان در قالب طـرح فراگیر بعنوان دانـش آموز تلفیقی در مـدارس عادی تحصیـل می کنند.
وی بـا اشـاره بـه طرح آمـوزش فراگیـر ویـژه دانش آموزان اسـتثنایی عنـوان کـرد: در ایـن طـرح دانش آموزانـی کـه می تواننـد در کنـار دانش آمـوزان معمولـی ادامـه تحصیـل دهنـد مشـمول آمـوزش قرار میگیرنـد و در مـدارس معمولـی حضـور خواهنـد یافـت.
رئیـس آمـوزش و پرورش اسـتثنایی اسـتان با بیـان اینکـه این طرح دارای ویژگیهـای بسـیار مهمـی اسـت، عنوان کرد: تحصیـل در کنار دانش آمـوزان عـادی ایـن فرصـت را بـرای دانش آمـوزان اسـتثنایی بـه وجـود مـی آورد کـه بتواننـد سـبک زندگـی و نحـوه مواجهـه بـا سـختیهای مختلـف را فـرا گرفتـه و خـود را بـرای آینـدهای روشـن آمـاده کنند.
وی تعـداد معلمـان و مربیـان آموزش و پرورش اسـتثنایی اسـتان در سـال تحصیلـی جـاری را ۹۰۶ نفـر و وضعیـت تحصیلـی ایـن دانش آمـوزان را رو بهبـود دانسـت و گفـت: در گذشـته بـرای تهیـه کتـب درسـی این دانش آموزان مشـکالت بسـیاری داشتیم اما خوشبختانه با تمهیدات سـازمان اسـتثنایی کشـور، ایـن کتب به موقـع در اختیار دانـش آمـوزان قرار مـی گیرد.
خوشـبخت بخـش اسـتثنایی را یکـی از پرهزینه تریـن بخش هـای آموزشـی کشـور دانسـت و یـادآور شـد: در حـال حاضـر هزینـه هـر دانش آموز اسـتثنایی به طور متوسـط بیـش از ۴ برابر یـک دانش آموز عادی اسـت.
وی همچنیـن در خصـوص عمـده مشـکالت مـدارس اسـتثنایی، بـا اشـاره بـه حجم بـالای معلمان بازنشسـته در سـالهای آینـده اظهار کـرد: در حـال حاضر کمبود نیروی انسـانی متخصص بـه عنوان یکی از بزرگتریـن مشـکالت پیـش روی ایـن مجموعـه و دانش آمـوزان اسـتثنایی نقـاط مختلف کشـور بـه حسـاب می آید.
رئیـس آموزش و پرورش اسـتثنایی اسـتان تصریح کرد: خوشـبختانه رغبت به تدریس در مدارس اسـتثنایی بالا اسـت اما پذیرش دانشـجو بـرای تدریـس در ایـن مجموعـه در دانشـگاه فرهنگیان بسـیار پایین است.
وی تامیـن هزینـه ایـاب و ذهـاب را مشـکل اساسـی دانش آمـوزان اسـتثنایی دانسـت و افزود: متاسـفانه اغلب این دانش آموزان از طبقه محـروم جامعـه بوده و تامیـن هزینه ایـاب و ذهاب بـرای خانواده های آنها بسـیار مشـکل اسـت. قطعا اگر این هزینه ها تامین شـود، این امر موجبـات آرامـش روانی بیشـتر اولیای دانـش آمـوزان را فراهم خواهد کرد.
خوشـبخت نـگاه هـای سـنگین و ترحـم آمیـز را از دیگر مشـکلات دانـش آموزان اسـتثنایی اعلام کـرد و ادامه داد: حتی گاهـی اوقات به معلمـان و اولیـای ایـن دانـش آموزان نیز بـه دید دیگری نگاه می شـود.
وی سـطح علمی و آگاهی معلمین اسـتثنایی بسیار بالا خواند و گفت: بسـیاری از الگوهـای تدریسـی کـه اکنـون در جهان و کشـور توسـط معلمیـن عـادی تدریـس می شـود، پیـش نویس و بنـای اولیـه آن از مدارس اسـتثنایی بوده اسـت.
رئیس آموزش و پرورش اسـتثنایی اسـتان در خاتمه مناسـب سـازی فضاهـای شـهری و آموزشـی بـرای معلولیـن را ضـروری دانسـت و با اشـاره به انتخاب تبریز بعنوان پایتخت گردشـگری کشورهای اسالمی در سـال ۲۰۱۸ از شـهرداری و شـورای شـهر خواسـت تا با مطالعات کافـی، بسـترهای لازم بـرای این موضـوع را فراهم کنند.

گفت و گو از: قمر طالبی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار