معاون آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در گفت و گو با پانا:

ملاک نمره نهایی در آزمون پایه ششم بر اساس تشخیص معلم است

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی گفت: آزمون پایه ششم ابتدایی بیشتر حالت توصیفی دارد تا نمره دهی و ملاک و تشخیص نهایی در گزارش پیشرفت تحصیلی دانش آموز بر اساس نظر معلم خواهد بود.

کد مطلب: ۶۲۲۴۳۸
لینک کوتاه کپی شد

محمد شاطریان در گفت و گو با خبرنگار پانا با بیان این که یادگیری زمانی اتفاق می افتد که در 3 حیطه شناختی، عاطفی و روانی و حرکتی تغییر شکل بگیرد، اظهار کرد: آموزش خواندن، نوشتن، حساب کردن و استدلال کردن، آشنا کردن دانش آموزان با زندگی پیامبران و ائمه معصومین(ع) در حد ممکن، آشنا کردن دانش آموزان با قوانین و هنجارهای اجتماعی، تقویت حس کنجکاوی دانش آموزان، پرورش استعداد های هنری ، علاقمند کردن کودک به مدرسه و یادگیری، علاقمند کردن کودک به ارزش ها و آداب و رسوم اسلامی و میهنی، کنترل عواطف و احساسات و ابراز آنها به نحو مطلوب، علاقمند کردن به مطالعه و فعالیت های اجتماعی و... از جمله اهداف و رسالت تعلیم و تربیت در دوره ابتدایی است.

وی بر هم سو بودن خانواده و مدرسه برای کارآمد بودن آموزش ها تاکید کرد و گفت: فراهم کردن زمینه تحصیل برای تمامی کودکان از اهداف کلی نظام آموزش پرورش در تمام دنیاست و لذا بحث شناسایی و جذب کودکان بازمانده از تحصیل و انسداد مبادی بی سوادی در الویت های کاری ما قرار دارد.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی تصریح کرد: شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل در مناطق روستای به دلیل کم جمعیت بودن و کوچک بودن محیط، راحت تر از مناطق شهری است و از طرفی هم 70 درصد دانش آموزان در شهرها و 30درصد در روستاها تحصیل می کنند.

شاطریان ادامه داد: بر اساس تفاهم نامه ای، اداره کل ثبت احوال هر ساله مشخصات کودکان لازم التعلیم که به سن 6 سالکی رسیده اند را در اختیار آموزش و پرورش استان قرار می دهد و این همکاری ما را در شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل یاری می دهد.

وی اضافه کرد: متاسفانه در کشور ما پس از تغییر محل زندگی، آدرس جدید به اداره ثبت احوال ارایه نمی شود و عمده مشکل ما در جذب کودکان بازمانده از تحصیل از این مسئله ناشی می شود.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی معلم را اصلی ترین عنصر آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: هرگونه تغییر در آموزش و پرورش فقط زمانی ممکن می شود که معلم به عنوان عنصر اصلی تغییر یابد و مطمئنا اگر جذب، آموزش و توانمند سازی معلمان منطقی و اصولی باشد در خروجی آموزش و پرورش تاثیر فوق العاده ای دارد.

شاطریان بر یادگیری مهارت های تدریس توسط معلمان تاکید کرد و ادامه داد: علاوه بر برگزاری کلاس ها و کارگاه های آموزشی در این زمینه بریادگیری معلمان از تجارب همدیگر نیز تاکید داریم و معتقد هستیم که معلم از معلم بهتر یاد می گیرد و بیشتر می توانند به هم کمک کنند.

وی تاکید کرد: بدون شک یکی از راه های ساده و اثر بخش و کم هزینه برای آموزش و توانمند سازی حرفه ای معلمان طرح درس پژوهی است.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی اظهار کرد: بحث مدیریت آموزشگاهی نیز در پیشبرد اهداف آموزشی موثر است و مدیر مدرسه باید به اهداف و برنامه ها آشنا باشد و راه رسیدن به اهداف را بداند.

شاطریان جشنواره دانش آموزی جابربن حیان را در تقویت قوه فکر بسیار موثر دانست و گفت: ترغیب دانش آموزان به کار گروهی، مطالعه، تقویت اعتماد به نفس و نحوه ارایه گزارش از عملکرد از جمه اهداف پروژه های علمی خصوصا جشنواره جابربن حیان است.

در حال حاضر 360 هزار و 880 دانش آموز دختر و پسر در مدارس ابتدایی استان تحصیل می کنند که این میزان شامل 60 دانش آموزان استان است و 3 هزار و 25 دانش آموزان در کلاس چند پایه مشغول تحصیل هستند.

وی با اشاره به ابتکارات معاونت آموزش ابتدایی استان تصریح کرد: متاسفانه بدخطی امری عادی شده لذا برای حل این مشکل برای 80 آموزگار دوره ابتدایی ناحیه یک دوره آموزشی خوشنویسی با خودکار برگزار کرده ایم و برای 170 نفر از آموزگاران ناحیه 5 تبریز نیز در حال برگزاری است.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی گفت: دو مقوله آموزش و پرورش از هم جدا نمی باشند فلذا در برنامه های دوره ابتدایی، توجه ویژه ای به مسائل تربیتی و دینی معمول می گردد از جمله آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن، آموزش عملی نماز، آشنایی با قصص قرآنی و... در راستای تربیت دینی دانش آموزان و انس با قرآن مورد پیگیری جدی آموزگاران می باشد.

شاطریان با بیان این که هیچ مدرسه ابتدایی حق اخذ آزمون های شبه کنکور از دانش آموزان را ندارد، گفت: ارزشیابی در دوره ابتدایی به صورت فرآیندی بوده و به عبارتی ارزشیابی در خدمت آموزش و برای آموزش صورت می پذیرد.

بر اساس دستورالعمل وزارت آموزش و پرورش آزمون هماهنگ پایانی برای دانش آموزان پایه ششم ابتدایی برگزار می شود . در این دستورالعمل آمده است : از آنجا که بر اساس ماده 2 ارزشیابی توصیفی، آزمون مداد- کاغذی تنها یکی از ابزارهای مناسب برای جمع آوری اطلاعات است؛ لذا نتایج آزمون پایه ششم ابتدایی یه عنوان یکی از ابزارهای گردآوری اطلاعات در کنار سایر شواهد و اطلاعات به دست آمده از سایر ابزارها در اختیار معلم قرار گرفته و قضاوت نهایی در مورد ارتقاء دانش آموز به پایه بالاتر و این که دانش آموزان به انتظارات آموزشی نائل شده است با آموزگار مربوطه می باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار