رئيس جهاد کشاورزی استان فارس مطرح كرد

فراهم شدن امكان استفاده از سموم کشاورزی استاندارد بعد از برجام

رئيس سازمان جهاد کشاورزی فارس با بيان اينكه بعد از برجام امكان استفاده از سموم برند و استاندارد فراهم شده است، گفت: برنامه عملياتي استانداردسازی 5 محصول اساسی شامل پیاز، سیب زمینی، کاهو، گوجه فرنگی و خیار با کمک اداره‌ها و سازمان‌هاي مربوطه تدوين شده است.

کد مطلب: ۶۲۱۸۵۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانافارس ، محمدمهدي قاسمي امروز در جمع خبرنگاران موضوع استانداردسازي توليد محصولات كشاورزي را از اقدامات شاخص اجرا شده در فارس دانست و بر ضرورت توسعه گياهان دارويي با بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي استان فارس تاكيد كرد.

او با يادآوري اين نكته كه کشاورزی استان فارس10 درصد تولیدات کشور را بر عهده دارد، گفت: 15 در صد محصولات باغی، 7 در صد محصولات زراعی و 6.5 در صد محصولات دام، طیور و آبزیان در استان فارس انجام مي‌شود؛ اين يعني عملا 70 محصول در فارس به دست مي‌آيد.

قاسمي گفت: به دلیل چالش آب در فارس و دنبال شدن اقتصاد بهتری برای کشاورزان فارس، كاشت گياهان دارويي مد نظر قرار گرفت و سال گذشته 1800 هكتار اراضي زير كشت اين محصولات رفت.

قاسمي، استان فارس را ايراني كوچك در عرصه كشاورزي دانست و گفت: در حوزه کیفی محصولات کشاورزی هم وظایف زیادی را بر عهده داریم که به اتفاق سایر دستگاه‌ها و به طور ویژه وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی در حال انجام وظیفه هستیم و در این حوزه هم اقدامات بسیار خوبی هم در این دولت و در این استان انجام شده است.

او یکی از دغدغه‌ها را استفاده از کودهای شیمیایی و سموم دانست و گفت: برای فائق آمدن به این مشکلات، در حوزه تغذیه خاک، در بيش از 300 هزار هكتار از اراضي، کشاورزی حفاظتی، اجرا شده است.

رئيس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس به مکانیزاسیون و مکانیزه کردن سم پاش‌ها اشاره و با بيان اينكه 188 میلیارد تومان در این حوزه تسهیلات برای مردم گشایش شده است، از تهيه استانداردهای تولید محصولات با همكاري دانشگاه علوم پزشکی شیراز، اتاق بازرگانی، اداره کل استاندارد و ديگر دستگاه‌هاي متولي و ذي‌نفع در اين مبحث خبر داد.

او گفت: بیش از 98 کلینیک گیاه پزشکی در سطح استان فارس فعال شده و با هدف بهره‌گيري از پارازيت‌هاي طبيعي در مبارزه با آفات 16اینسکتاریوم تولید حشرات مفید در این استان شکل گرفته است .

قاسمي ساماندهي كود مورد استفاده كشاورزان در فارس را از اقدامات جدي جهادكشاورزي فارس برشمرد و گفت: بيش از 8 هزار برند كود بدون مجوز در فارس عرضه مي‌شد كه بعد از سامان‌دهي آنها اكنون بيش از 3 هزار كود با برچسب‌هاي مشخص و از مجاري قانوني مورد تاييد، توزيع مي‌شود.

رئيس سازمان جهادكشاورزي فارس با بيان اينكه در سال‌هاي گذشته بيش از 650 واحد عرضه كننده سم در فارس فعال بود، گفت: با ساماندهي اين واحدها، هم‌اينك 500 واحد اقدام به اخذ پروانه مجازه كرده‌اند و 150 واحد ديگر نيز تا پايان ارديبهشت براي اخذ مجوز مهلت دارند.

قاسمي معتقد است كه روش‌هاي تلفيقي مبارزه با آفات در استان فارس به تدريج نهادينه مي‌شود و تلاش براي كنار رفتن كامل روش‌هاي شيميايي در اين بخش، به جد در حال انجام است.

او گفت: مبارزه تلفیقی با آفات و بیماری‌ها در سطح 91 هزار هکتار از اراضی که بیشتر سبزی و صیفی است، شكل گرفته و علاوه بر روش‌های مکانیکی و بیولوژیکی، استفاده از تله‌های نوری، فرمون‌ها و کارت‌های زرد مد نظر قرار دارد.

قاسمي با بيان اينكه پس از برجام امكان استفاده از سموم داراي برند و استاندارد در استان فارس فراهم شده است، گفت: امروز در فارس شيري توليد مي‌شود كه بار میکروبی آن کمتر از 10 هزار است؛ البته توليد شير با بار ميكروبي زير 50 هزار در اكثر دامداري‌ها انجام مي‌شود.

او با اشاره به اينكه اولین مرکز سورت و بسته بندی محصولات کشاورزی در شيراز راه‌اندازي شده است، گفت: متنوع‌ترین زنجیره تولید محصولات ارگانیک کشور و يكي از مجهزترين كشتارگاه‌هاي طيور كشور در فارس قرار دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار