مترجم کتاب «صبحانه در خانه سوخته»:

اشعار «اتوود» به مسئله هویت زنانه در جهان معاصر می پردازد

مترجم کتاب «صبحانه در خانه سوخته» در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار فرهنگی-هنری خبرگزاری پانا، گفت: اشعار «اتوود» به مسئله هویت زنانه در جهان معاصر می پردازد.

کد مطلب: ۶۲۱۶۲۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا، «صبحانه در خانه ی سوخته»، مجموعه اشعار «مارگارت اتوود»، با ترجمۀ مریم آقاخانی توسط انتشارات نگاه در نمایشگاه بین المللی کتاب عرضه شد.

مریم آقاخانی، مترجم کتاب «صبحانه در خانه ی سوخته»، در گفتگو با خبرنگار فرهنگی-هنری خبرگزاری پانا، با اشاره به این امر که اتوود در اشعارش به مسئله ی هویت زنانه در جهان معاصر می‌پردازد، گفت: «اتوود» برای ترسیم این هویت بارها به اساطیر مراجعه می‌کند.

وی در ادامه نقش‌های جنسیتی را از جملۀ مسائلی برشمرده که هنوز هم برای «اتوود» بر اساس پیش‌فرض‌ها و جانبداری‌های سنتی شکل گرفته‌اند و باید مورد پرسش قرار گیرند و ادامه داد: ویژگی دیگر اشعار «اتود» این است که در این آثار مسئله نوشتن و خلق ادبی خود موضوع آثار می‌شوند.

آقاخانی ضمن تأکید بر این امر که این نویسنده همواره به نسبت میان هنر و زندگی حساس بوده است، اظهار داشت: در اشعار اتوود محیط زیست نیز نقشی محوری دارد و تصاویر دقیق و شفافی از طبیعت زیبا و چشم‌انداز وحشی و دست‌نخورده‌ی کانادا به گونه‌ای نمادین به کار گرفته شده است.

مترجم کتاب «صبحانه در خانۀ سوخته» در بخشی دیگر از این گفتگو با اشاره به این که «اتوود» در آثارش به رابطه مشکل‌ساز و فایده‌نگر انسان با محیط زیست می‌پردازد، تصریح کرد: در نهایت، باید گفت که شعر «مارگارت اتوود» فریادی عمیق بر علیه نابرابری‌های اجتماعی و تلاشی برای ارتباط عمیق انسانی است.

گفتنی است مارگارت اِلنور اَتوود (زاده ی ۱۸ نوامبر ۱۹۳۹) نویسنده، شاعر، منتقد ادبی، فعال سیاسی و فمینیست سرشناس کانادایی است. کتاب‌های آدمکش کور (برندهٔ جایزهٔ بوکر سال ۲۰۰۰) و اوریکس و کریک از دیگر آثار او هستند.

«صبحانه در خانه ی سوخته»، مجموعۀ اشعار «مارگارت اِلنور اَتوود» با ترجمۀ «مریم آقاخانی» در 96 صفحه و به بهای 7000 تومان در سی اُمین نمایشگاه بین المللی کتاب در غرفه ی انتشارت نگاه (شهر آفتاب سالن A 4 راهرو۴ غرفه۸) در دسترس علاقمندان قرار دارد.

مریم آقاخانی، امروز، چهارشنبه 20 اردیبهشت ماه با حضور در غرفۀ انتشارات نگاه با مخاطبان آثار اتوود به بحث و تبادل نظر خواهد پرداخت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار