رئیس سازمان دامپزشکی اعلام کرد:

فاجعه آنتی بیوتیک در ایران/ 2 قانون کنترل مصرف آنتی بیوتیک ها تصویب شد

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها به یک معضل اساسی شده است از تصویب 2 قانون برای کنترل مصرف آنتی بیوتیک ها خبر داد.

کد مطلب: ۶۱۸۲۸۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا؛ مهدی خلج رئیس سازمان دامپزشکی کشور در همایش روز جهانی دامپزشکی2017 که در دانشکده دامپزشکی برگزار شد، افزود: این سازمان براساس وظایف قانونی خود سعی در ایجاد آسایش دام دارد و در جهت ارتقای بهداشت دام تمام تلاش خود را می کند.

وی ادامه داد:امروزه متاسفانه مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها به یک معضل اساسی تبدیل شده که در این راستا انتقال بیماری های انسان به دام مشکلاتی را ایجاد کرده است.

رییس دامپزشکی افزود: تجویز داروی آنتی بیوتیک صرفا باید بوسیله دامپزشکان انجام و با نظارت دامپزشکان مصرف شود و خرید آنتی بیوتیک ها باید از طریق منابع مجاز صورت بگیرد.

خلج ادامه داد: کاربرد نادرست و مصرف بی رویه این دسته داروهای حیاتی به حدی رسیده که امروزه خود به یک خطر تهدیدکننده بهداشت جهانی تبدیل شده است و مصرف دارو باید تحت نظارت سازمان دام پزشکی انجام شود و مقوله مقاومت دارویی باید به خوبی اطلاع رسانی شود .

رییس دامپزشکی افزود: در سال های اخیر مقدار مصرف آنتی بیوتیک ها در ایران به طور تقریبی معادل کل مصرف این اقلام دارویی در اتحادیه اروپاست.

خلج عنوان کرد: ما تا سال ۲۰۵۰ به دلیل اینکه جمعیت جهان افزایش پیدا می کند و این میزان تولید ما باید به مقدار 70 درصد به حجم دنیا اضافه شود.

وی تاکید کرد: در این مسیر در حدود ۲۵ درصد تولیدات دامی در اثر بیماری عفونی دام از دست می‌رود و ۶۰ درصد بیماری انسان ها منشا حیوانی دارد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور، از تصویب 2 قانون برای کنترل مصرف آنتی بیوتیک ها خبر داد و گفت: دامپزشکان نسخه پیچ از این سازمان کد دریافت می کنند.

رییس سازمان دامپزشکی بیان کرد:مقاومت های دارویی یکی از دغدغه های مشترک دامپزشکی و حوزه پزشکی است و امروزه ما باید اقداماتی انجام دهیم تا مصرف آنتی بیوتیک ها با هدف افزایش سلامت انسان و حیوان کاهش پیدا کند.

رییس دامپزشکی گفت:براساس یکی از قوانین این سازمان، مراکز تولید و توزیع فرآورده های خام دامی دارو ممیز داخلی و خارجی می‌شوند که به دلیل وسعت کار باید در این زمینه از ظرفیت های مردمی بهره مند شویم.

وی یادآورشد: دامپزشکان نسخه پیچ که کد دارویی نسخه پیچی دریافت می کنند، دارو را در سامانه ثبت می کنند و بلافاصله برای پرورش دهندگان، پرونده دارویی تشکیل و دوره مصرف دارو توسط دامپزشک و پرورش دهندگان مشخص می شود تا باقیمانده دارویی تعیین تکلیف شود.

منبع:باشگاه خبرنگاران

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار