بهترین روغن‌ها برای مراقبت از ناخن

ناخن های دست یکی از شکننده‌ترین اعضای بدن هستند. بله! درست خواندید، ناخن هم جزیی از اعضای بدن است؛ اما چون زیاد به کارمان نمی‌آید دلیل نمی‌شود تا بخواهیم این عضو شکننده اما زیبا را نادیده بگیریم.

کد مطلب: ۶۱۶۰۴۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، ناخن های دست یکی از شکننده‌ترین اعضای بدن هستند. بله! درست خواندید، ناخن هم جزیی از اعضای بدن است؛ اما چون زیاد به کارمان نمی‌آید دلیل نمی‌شود تا بخواهیم این عضو شکننده اما زیبا را نادیده بگیریم. البته ناخن‌ها تنها برای زیبایی نیستند زیرا پزشکان می‌توانند از روی رنگ و حالت ناخن‌ها متوجه شوند که بدن ما دچار چه نوع بیماری و کمبودهایی است.

به‌عنوان‌مثال هنگامی‌که رنگ ناخن آبی مایل به بنفش می‌شود به این معنا است که بدن دچار کم خونی شده است؛ اما هنگامی که ناخن‌ها کبود می‌شوند نشان دهنده این است که فرد دچار نارسایی قلبی شده است اما یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که برای ناخن‌ها پیش می‌آید این است که ناخن‌ها نازک می‌شوند و پس از برخورد با اجسام به راحتی می‌شکنند. مهم‌ترین دلیل شکننده شدن ناخن‌ها، کمبود کلسیم و آهن است.

جنس ناخن‌ها از کراتین است و ناخن‌ها برای رشد و استحکام بهتر، به انواع میوه‌ها و سبزیجات تازه نیاز دارند. اغلب هنگامی‌که پوست اطراف ناخن‌ها خشک می‌شود ناخن‌ها حالت ارتجاعی خود را از دست می‌دهند و به راحتی می‌شکنند. اگر می‌خواهید ناخن‌های محکم داشته باشید باید کاری کنید که ناخن‌هایتان هیچ وقت خشک نشوند، هنگامی‌که ناخن‌ها خشک می‌شوند بافت‌های آن‌ها سست می‌شوند و به راحتی می‌شکنند. حتما شما هم هنگامی‌که ناخن‌هایتان به‌طور اتفاقی بر روی سطوح صاف کشیده می‌شود، حس بسیار بد و ناخوشایندی به شما دست می‌دهد و گمان می‌کنید دلیل این موضوع تنها به خاطر عکس‌العمل عادی بدن است، اما این هم نشان دهنده ضعف ناخن‌ها است.

مطمئنا بعضی از افراد را دیده‌اید که ناخن های دستشان به صورت کج و بد حالت رشد می‌کند و گمان می‌کنند درمانی برای این ناخن‌ها وجود ندارد اما در ادامه متوجه می‌شوید که چگونه می‌توانید تمام مشکلات ناخن‌های خود را برطرف کنید.

بسیاری از افراد نمی‌دانند تمام سستی‌ها و اتفاقات ناخوشایندی که برای ناخن‌ها پیش می‌آید یک نوع بیماری است و باید فوری درمان شود. ما در این مقاله می‌خواهیم راه‌های درمان ناخن‌های بیمار را با انواع روغن‌هایی که باعث استحکام ناخن‌ها می‌شوند را به شما معرفی کنیم؛ زیرا روغن، بهترین دارو برای ناخن‌های شکننده و بیمار است.

بسیاری از افراد به‌خصوص زنان، برای درمان ناخن‌هایی که روزها برای بلند شدن آنها وقت گذاشته‌اند و همیشه بعد از بلند شدن ناخن‌ها دچار شکستگی می‌شوند و برای جلوگیری از این مشکل از روغن استفاده می‌کنند؛ اما گاهی نمی‌دانند بهترین روغن برای استحکام ناخن‌ها چه روغنی است؟

دکتر حسین طباطبایی متخصص پوست و مو و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران، درباره ضرورت مراقبت از ناخن ها و نیز استفاده از لاک می‌گوید: «از نظر پزشکی مصرف لاک‌های رنگی توصیه نمی‌شود ولی از آن جا که از نظر زیبایی بعضی از افراد تمایل به استفاده از لا‌ک‌ دارند، توصیه می‌شود فقط در مراسم رسمی، جشن‌ها، عروسی و غیره استفاده شده و پس از پایان مراسم آن را پاک کنند.»

روغن زیتون

روغن زیتون یکی از بهترین روغن‌هایی است که می‌تواند باعث رشد بهتر ناخن‌ها شده و از شکننده شدن ناخن‌های دست جلوگیری کند. روغن زیتون سرشار از آهن است و هنگامی‌که با سر انگشتان دست بر روی ناخن‌ها مالیده می‌شود به سرعت جذب ناخن می‌شود و علاوه بر استحکام ناخن‌ها باعث ترمیم بافت‌های پوست اطراف ناخن‌ها می‌شود ولی تنها محکم بودن ناخن نمی‌تواند از سستی آنها جلوگیری کند بلکه برای این‌که بتوانید ناخن محکم داشته باشید باید پوست‌های اطراف ناخن به اندازه کافی سالم باشند.

تنها مالیدن روغن زیتون بر روی ناخن‌ها و پوست اطراف ناخن چاره‌ی کار نیست و قبل از این که دست به این کار بزنید باید اول به مقدار نیاز روغن زیتون را در درون ظرف فلزی بریزید و بعد ظرف را در درون مایکروفر بگذارید تا گرم شود. هنگامی که روغن گرم شد ظرف را خارج کنید و کمی صبر کنید تا روغن ولرم شود و بعد روغن زیتون گرم شده را به‌آرامی با سر انگشت بر روی یک‌به‌یک ناخن‌هایتان بمالید. البته به شکلی که روغن زیتون حتی بر روی پوست انتهای ناخن مالیده شود زیرا روغن زیتون از راه انتهای ناخن می‌تواند به ریشه ناخن برسد و باعث رشد و استحکام آن می‌شود.

روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی دیگر از روغن‌هایی است که می‌تواند باعث استحکام ناخن‌های دست شود. خانم‌ها هنگامی که به ناخن‌های خود لاک می‌زنند باعث بسته شدن منافذ ناخن‌های خود می‌شوند و لاک اجازه نمی‌دهد که اکسیژن و رطوبت لازم به آنها برسد و این دو از مهم‌ترین اصل‌های ناخن‌های محکم و با دوام هستند. زنان پا را فراتر گذاشته و برای پاک کردن لاک‌های ناخن از استون استفاده می‌کنند. استون جدای از پاک کردن لاک، باعث به وجود آمدن صدمات جدی می‌شود. همان‌طور که گفتیم لاک از رسیدن رطوبت لازم به ناخن‌ها جلوگیری می‌کند و باعث خشک و شکننده شدن ناخن می‌شود و هنگامی که از استون برای پاک کردن لاک استفاده می‌شود استون به راحتی مانند یک لقمه چرب و نرم ناخن‌های آسیب دیده را کاملا تخریب می‌کند. پس تا آن جایی که ممکن است از استون برای پاک کردن لاک‌های ناخن استفاده نکنید. بعد از این که لاک‌ها را پاک کردید مقداری روغن نارگیل را به همان شکلی که قبلا توضیح داده بودیم گرم کنید و باز به همان شکل بر روی ناخن‌ها بمالید روغن نارگیل باعث می‌شود تا ناخن‌ها مرطوب و نرم شوند. روغن نارگیل نوعی مرطوب کننده طبیعی است که مرطوب کردن ناخن باعث می‌شود اکسیژن لازم به ناخن‌ها برسد و گرم کردن روغن نارگیل باعث جذب بهتر این روغن در ناخن‌ می‌شود.

دکتر طباطبایی در این خصوص اظهار می‌کند: «افرادی که به منظور زیبایی به طور مستمر از لاک‌های رنگی استفاده می‌کنند لازم است مکرر لاک‌های قبلی و قدیمی را با حلال‌هایی مانند استون پاک کرده و دوباره لاک جدید را استفاده کنند؛ اما حلال‌ لاک‌ها می‌توانند بسیار مخرب باشند به‌طوری که استون در تکرار مصرف به تدریج صفحه ناخن را خشک، زردرنگ و شکننده می‌سازد. از طرفی، در بعضی موارد افراد واکنش‌های آلرژیک یا توکسیک به لاک‌های رنگی‌ نشان می‌دهند که علاوه بر تغییر شکل ناخن‌ها، پوست حاشیه ناخن‌ها هم قرمز، پوسته ‌پوسته، متورم و در مواردی دچار خارش می‌شود که درمان آن نیاز به مراجعه به پزشک دارد.»

روغن آووکادو

روغن آووکادو یکی از روغن‌های بسیار چرب و پرخاصیت است که برای رشد و استحکام ناخن‌های دست بسیار موثر است. روغن آووکادو سرشار از اسیدهای چرب است و هنگامی‌که این اسیدها بر روی ناخن مالیده شود به جز استحکام ناخن‌ها باعث از بین رفتن انواع انگل‌ها و عفونت‌های زیر آن‌ها می‌شود. شاید کسی نداند که انگل‌ها و عفونت‌ها به‌جز به خطر انداختن سلامت انسان باعث تخریب ناخن‌ها نیز می‌شوند. روغن آووکادو مانند دیگر روغن‌ها باید در ابتدا گرم شود و بعد بر روی ناخن‌ها با سر انگشتان دست به شکل ماساژ مالیده شود. ممکن است روغن آووکادو با تاخیر جذب شود؛ زیرا این روغن به محض قرار گرفتن در معرض هوا زود سرد می‌شود و باعث کند شدن عمل جذب روغن می‌شود.

روغن هسته انگور

روغن هسته‌ی انگور یکی دیگر از روغن‌هایی است که می‌تواند به شما در استحکام ناخن‌ها کمک کند. روغن هسته‌ی انگور جدا از این‌که یک روغن خوراکی است باعث ترمیم بافت‌های ناخن دست می‌شود. این روغن نسبت به روغن‌هایی که شرح دادیم بسیار کارآمدتر است؛ زیرا سرشار از ویتامین‌های A، D و E است. روغن هسته انگور تمام خواص روغن زیتون، روغن نارگیل و روغن آووکادو را دارد و اجازه نمی‌دهد ناخن‌های انگشت به راحتی خشک و شکننده شوند. دستورالعمل استفاده از روغن هسته انگور مانند همان شکلی است که قبلا در مورد روغن‌های دیگر توضیح داده بودیم.

توجه داشته باشید که بهترین راه برای جذب تمام روغن‌ها، این است که حتما قبل از مالیدن بر روی ناخن‌ها، ابتدا استحمام کنید و یا این‌که خوب دست‌های خود را با آب و صابون بشویید تا روغن‌ها بتوانند بهتر جذب ناخن‌ها شوند. خانم‌ها بیشتر از مردان باید در نگهداری ناخن‌ها بکوشند؛ زیرا همان‌طور که شرح دادیم خانم‌ها از لاک‌ها استفاده می‌کنند و این لاک‌ها باعث بروز انواع بیماری ناخن می‌شوند.

منبع: تابناک

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار