واکسیناسیون رایگان نیمی از جمعیت دامی استان کرمانشاه علیه بیماری طاعون

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: ۵۰ درصد جمعیت دامی کرمانشاه در سال گذشته به صورت رایگان علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسینه شدند.

کد مطلب: ۶۱۲۷۴۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا کرمانشاه، مجید همتی با بیان اینکه تا قبل از سال 95 به طور معمول سالانه حدود 300 تا 400 هزار رأس دام در استان علیه این بیماری واکسینه می‌شد، افزود: طی سال گذشته بالغ بر یک میلیون و 380 هزار رأس دام شامل دامهای عشایر و بره‌ها و بزغاله‌ها به صورت رایگان مایه‌کوبی شدند.

وی با اشاره به اینکه یک بار تزریق این واکسن ایمنی مادام‌العمر یا حداقل سه ساله را به همراه دارد و اکنون نیز پوشش واکسیناسیون بیشتر شده است، عنوان کرد: سازمان بهداشت جهانی به دنبال ریشه کنی این بیماری در اورآسیا است که کشور ایران هم به عنوان سرگروه این ریشه کنی در منطقه انتخاب شده است.

همتی خاطرنشان کرد: بیماری ppr یک بیماری ویروسی مختص نشخوارکنندگان کوچک مانند گوسفند، بز، گوزن و آهو بوده و به دلیل درگیری حیوانات محیط زیست حائز اهمیت است.

وی گفت: در چند سال گذشته کانونهایی از این بیماری در کشور و نیز استان مشاهده شده که به صورت کانونی و تا شعاع سه کیلومتری هر کانون واکسیناسیون انجام گرفته است.

همتی با اشاره به انجام واکسیناسیون علیه این بیماری در فصل تابستان گذشته، گفت: امسال سعی در افزایش پوشش واکسیناسیون داریم و در کنار واکسیناسیون مراقبت و اقدامات تشخیصی برای تفکیک این بیماری از بیماریهای مشابه داریم.

وی افزود: این بیماری نخستین بار در سال 1942 در قاره آفریقا و در ایران سال 1373 در استان ایلام تشخیص داده شد و به طور معمول در منطقه غرب و استانهای زاگرس‌نشین و دارای جمعیت زیاد دام سبک شایعتر است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه در مورد علائم این بیماری نیز گفت: بیماری به صورت ناگهانی و با تب بالا بروز می‌کند که با ترشحات غلیظ و چسبناک موجب چسبیدن چشمها می‌شود.

همتی افزود: تورم و زخمهای ایجاد شده در دهان و لثه‌ها از دیگر عوامل این بیماری است که با تب برفکی، اکتیمای واگیردار و بلوتانگ اشتباه گرفته می‌شود و درگیری دستگاه تنفسی ممکن است در زمان تشخیص با بیماری پاستورلوز و پنومونی اشتباه شود و اسهال از دیگر علائم بیماری است که با سایر بیماریها که با اسهال همراه هستند اشتباه گرفته می‌شود که به همین دلیل تلاش برای ارتقای اقدامات تشخیصی نیز در کنار واکسیناسیون انجام می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار