معاون وزیر بهداشت خبر داد؛

ابتلای 6.5 میلیون ایرانی به افسردگی/ زنان بیشترین جمعیت افسرده

معاون بهداشت وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه افسردگی اختلالی قابل پیشگیری و درمان است از ابتلای شش میلیون و ۴۰۰ هزار نفر به آن خبر داد.

کد مطلب: ۶۱۱۸۴۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، علی اکبر سیاری ضمن اشاره به تاکید امسال سازمان جهانی بهداشت بر موضوع سلامت روان بیان کرد: در حوزه بهداشت بحث پیشگیری و افزایش دسترسی در این زمینه برای مردم اهمیت زیادی دارد. ما باید کاری کنیم که استفاده از این خدمات برای آنها آسان‌تر، روانتر و به صرفه‌تر باشد. همه ما احتیاج به توجه، درک شدن، محبت و نشاط داریم.

وی افزود: آسیب‌های اجتماعی مثل بیکاری، طلاق، اعتیاد و فقر در جامعه رو به افزایش است، این موارد زمینه ساز افسردگی هستند و ما باید به بهبود آنها بپردازیم. در این بین بعضی از اقشار مثل سالمندان، نوجوانان، جوانان و زنان آسیب پذیرتر هستند.

معاون بهداشت با تاکید بر اینکه افسردگی قابل پیشگیری و درمان است ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد افسردگی در دنیا رو به افزایش است و این مسئله در کشور ما نیز وجود دارد. باید تلاش کنیم این روند رو به افزایش را متوقف کنیم و آن را کاهش دهیم.

به گفته سیاری ۲۵ درصد مردم دنیا از ابتلا به افسردگی رنج می‌برند. همچنین آمارها از ابتلای شش میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از مردم ایران به افسردگی خبر می‌دهند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت ضمن اشاره به افزوده شدن ۱۱۴۰ کارشناس سلامت روان و ۶۰۰۰ پزشک عمومی به نظام سلامت کشور طی طرح تحول نظام سلامت ادامه داد: امیدواریم مردم هم خودشان به این مراکز مراجعه کنند. در عین حال تلاش می‌کنیم که پزشکان و کارشناسان را توانمند کنیم که پاسخگوی نیاز مردم باشند. نقش خود مردم مهمتر از این سیستم است چرا که بحث سلامتی بدون بسیج، توانمندسازی و افزایش مسئولیت‌پذیری آنها امکان پذیر نیست.

وی با تاکید بر ضرورت افزایش مهارت‌های ارتباطی گفت‌وگو، کنترل خشم، استرس، خشونت، حل مسئله و تفکر منطقی در مردم افزود: ما باید به آنها مهارت «نه گفتن» به برخی مسائل را بیاموزیم. همچنین آنها باید بدانند که تحرک، تغذیه سالم، استراحت مناسب و پرهیز از مصرف مواد مخدر و الکل نیز در پیشگیری از ابتلا به افسردگی بسیار موثر است.

سیاری به نقش خانواده، دوستان و سازمان‌های مردم نهاد توانمند در کمک به پیشگیری از ابتلا به افسردگی اشاره کرد و گفت: ارتباط به معنی تبادل اطلاعات، افکار و احساسات است. ما باید زمینه بیان احساسات دیگران را فراهم کنیم. گوش کردن حرف‌های آنان در این میان عامل بسیار مهمی است و نقش تاثیرگذاری دارد.

وی تاکید کرد: باید برای طرف مقابل خود وقت بگذاریم تا بتوانیم او را درک کنیم. قاضی نشویم و یاد بگیریم چگونه با دیگران ارتباط برقرار کنیم. اگر کسی که با او گفت‌وگو می‌کنیم احساس کرد که درک شده است زنده می‌شود. روح ما به محبت و درک نیاز دارد.

معاون بهداشت وزیر بهداشت به تاثیر رقابت‌های انتخاباتی بر سلامت مردم جامعه اشاره کرد و گفت: امروز در کشور ما خطر انتخابات وجود دارد که می‌تواند روی روان ما با کاشتن بذر ناامیدی و یاس از طریق دروغ و تزویر و ریا اثر منفی بگذارد. امیدواریم همانطور که فصل بهار به ما سرزندگی می‌بخشد انتخابات نیز شادی و بهبود شرایط زندگی مردم را فراهم کند.

سیاری در حاشیه این مراسم با بیان اینکه افسردگی در میان زنان شایع‌تر است، اظهار کرد: بیشترین آمار خودکشی به عنوان یکی از عوارض افسردگی بازه سنی ۱۵ تا ۲۹ سالگی اعلام شده است. امروز نیاز مردم توانمندسازی، خودمراقبتی و افزایش مهارت‌های زندگی است. در سال ۹۰ مطالعه‌ای در خصوص میزان اختلالات روانی در کشور انجام شد که نتایج آن نشان داد ۲۳.۶ درصد گروه سنی ۱۴ تا ۶۴ سال به یکی از اختلالات روانپزشکی مبتلا هستند که شایع‌ترین آن افسردگی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار