گزارش پانا از جلسه شورای شهر-۴

شکیب: ظرفیت بازنگری در طرح تفصیلی و جامع شهر تهران وجود دارد

خبرگزاری پانا: رییس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران با انتقاد از چگونگی اجرای مصوبه مربوط به ساخت و ساز در باغات تهران،گفت:باید با بازنگری در این حوزه، آن دسته از مقررات طرح تفصیلی که به کاهش درختکاری در حیاط خانه‌ها منجر می‌شود را اصلاح کنیم.

کد مطلب: ۶۱۱۳۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی پانا، حمزه شکیب در جریان پانصد و سی و چهارمین جلسه علنی شورای شهر تهران گفت: ساخت و سازهای بسیار عملا شهر را به یک کارگاه تبدیل کرده است و از آنجایی که در اغلب ساخت و سازها، 100 درصد زمین برای زیرزمین دوم خاک‌برداری می‌شود، امکان رویش درخت در دو سه متر خاک روی سطح زمین وجود ندارد.

وی گفت: در طرح تفصیلی شهر تهران، اجازه 80 درصد زیربنا در زیرزمین اول و 100 درصد زیربنا در زیرزمین دوم داده شده است که این مسئله عملا حفظ درختان کهنسال را با مشکل مواجه می‌کند.

شکیب به مصوبه باغات هم اشاره کرد و گفت: برابر این مصوبه، اجازه ساخت و ساز 9 طبقه در سطح اشغال 30 درصد به مالکان باغ‌ها داده شده است، اما در عمل نه تنها ساخت و ساز 11 طبقه مجوز می‌گیرد، بلکه حین عملیات عمرانی و ساختمانی، 70 درصد باقی مانده باغ هم آسیب می‌بیند که در نهایت شهرداری جریمه‌ای دریافت می‌کند و در آن فضا، گل و چمن کاشته می‌شود.

وی پیشنهاد داد که کمیته‌ای برای بازنگری در مصوبه باغات و همین‌طور بخش‌هایی از طرح تفصیلی که به فضای سبز آسیب می‌زند، تشکیل شود.

خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر تهران هم معتقد است که اگرچه شهرداری در توسعه فضاهای سبز عمومی به خوبی عمل کرده است، اما نتوانسته به درستی از فضای سبز خصوصی پاسداری کند.

وی با بیان اینکه ظرفیت بازنگری در طرح تفصیلی و جامع شهر تهران وجود دارد، گفت: باید با بازنگری در این حوزه، آن دسته از مقررات طرح تفصیلی که به کاهش درختکاری در حیاط خانه‌ها منجر می‌شود را اصلاح کنیم.

معصومه ابتکار رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران هم ضمن تبریک هفته درختکاری، خاطر نشان کرد: این ایام زمان بزرگداشت درخت است، نه چمن و درخت برای تهران یک میراث تاریخی، فرهنگی و زیست محیطی است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون در تهران 300 گونه درخت و درختچه وجود دارد، گفت: مدیریت شهری از مردم تقاضا می‌کند که قدر این درختان را بدانند و برای حفظ آنها در فضاهای عمومی شهر تلاش کنند و این کار را یک مسوولیت اجتماعی قلمداد کنند.

ابتکار به نهضت کاشت هفت میلیون نهال در تهران اشاره کرد و گفت: به رغم این اقدامات قابل تقدیر، کماکان در برخی نواحی و محلات پایتخت، کمبود شدید سرانه فضای سبز وجود دارد که شهرداری باید این نواحی را شناسایی و نسبت به تملک زمین برای تامین فضای سبز عمومی اقدام کند.

وی به این موضوع هم اشاره کرد که تاکنون چندین بار طی مکاتباتی از معاونت شهرسازی شهرداری درخواست شده که گزارشی از عملکرد مصوبه باغات ارائه کند، اما تاکنون این گزارش به شورا ارسال نشده است.

وی بر ضرورت شناسنامه‌دار شدن درختان تهران هم تاکید کرد و گفت: باید برای هر درخت هویت مستقلی قائل شویم و تاریخ تولد، بیماری‌ها و کلیه اتفاقاتی که درباره آن رخ داده را ثبت کنیم، تا دیگر شاهد ناپدید شدن یک شبه درختان کهن از معابر شهر نباشیم.

به گزارش پانا، احمد مسجدجامعی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران هم فرصت را غنیمت شمرد تا به موضوع کیفیت فضای سبز بپردازد و گفت: در تهران محله‌های به نام "پاچنار" به تعداد قابل توجهی وجود دارد، چرا که درختان کهن چنار همچون بزرگتر محله بودند و همه به دور آن جمع می‌شدند. به همین دلیل به تهران "چنارستان" هم گفته می‌شد.

وی به هویت متکثر طبیعت تهران اشاره کرد و گفت: تهران از نظر تنوع طبیعی، کم نظیر است و اسامی برخی از محلات، از گونه‌های طبیعی آن گرفته شده است. مثلا ونک به دلیل وجود درختان ون، نارمک به دلیل تکثر درختان انار و پونک به دلیل کشت پونه در این محله نامگذاری شده‌اند. خوب است ضمن توسعه فضای سبز، طبیعت هر منطقه را با یکی از این گونه‌های گیاهی تعریف کنیم که از قدیم به آن شهره بوده است. به عنوان مثال در ونک درختان ون کاشته شود.

مسجدجامعی بر ضرورت حفظ باغات ارزشمند تهران هم تاکید کرد و گفت: باغات کن به دلیل اینکه مرغوبیت زمین در آنها افزایش یافته، در معرض تهدید زیادی قرار دارند.

مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران هم نگرانی در مورد باغات کن را وارد دانست و گفت: مقرر شد که شهرداری این باغات را تملک کند و به صورت فضای سبز عمومی در اختیار مردم قرار دهد. امیدواریم این اقدام عملیاتی شود تا سرنوشت باغات کن همچون باغات طرشت نباشد، چرا که باغات طرشت هم حفظ نشد و هم‌اکنون هم در حال از بین رفتن است.

چمران به این موضوع هم اشاره کرد که در برخی شهرداری‌های مناطق، برخلاف سیاست‌های سازمان پارک‌ها و فضای سبز عمل می‌شود و هیچ اهتمامی به حفظ گونه‌های موجود در فضاهای خصوصی نیست، بلکه از قدیم این سنت وجود داشته که موقع ساخت و ساز، درختان قطع شود و برای کسی هم اهمیتی نداشته است.

وی پیشنهاد شکیب مبنی بر اصلاح بخش‌هایی از طرح تفصیلی درباره میزان سطح اشغال فضای سبز را تایید کرد و گفت: باید این اصلاحات هر چه زودتر اعمال شود.

به گزارش پانا، بررسی لایحه «تعیین قیمت بلیت مترو» و همین‌طور «تعیین نرخ کرایه اتوبوسرانی و مینی‌بوسرانی شهر تهران» در سال 92 هم در دستور جلسه امروز شورای شهر تهران قرار داشت که به دلیل کمبود وقت، به جلسه دیگری موکول شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار