هشدار فتا مازندران به مسافران نوروزی

مراقب شگرد جدید مجرمان سایبری در ایام نوروز باشید

رئیس پلیس فتا استان مازندران به مسافران نوروزی هشدار داد مراقب باشند در انجام معاملات بانکی به صورت کارت به کارت در دام مجرمان سایبری گرفتار نشوند.

کد مطلب: ۶۰۸۹۳۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا-مازندران، سرهنگ حسن محمدنژاد با بیان این که شیوه تقاضای کارت به کارت یکی از شگردهای مجرمان سایبری است، گفت: این افراد با تقاضا از شهروندان یا مسافران نوروزی در پای دستگاه‌های خودپرداز بانکی تلاش دارند تا با انتقال وجه از کارت‌های بانکی سرقتی به کارت دیگران به اهداف خود برسند.

سرهنگ محمدنژاد به شهروندان و مسافران نوروزی توصیه کرد: اگرافرادناشناس تقاضای استفاده ازخدمات بانکی به وسیله کارت بانکی شماراداشتند،به هیچ‌وجه آن را نپذیرید.

محمدنژاد با اشاره به احتمال مسروقه بودن کارت بانکی افراد ناشناس، گفت: این کلاهبرداران با بیان این که سقف مجاز برداشت بیش از تقاضای آنهاست و باید وجه بیشتر از نیاز خود را به کارت شما واریز و سپس با برداشت از حساب خود وجه نقد را به آنها بدهید، یا به شماره حساب شما واریز کرده و شما به کارت دیگری واریز نمائید شما را به دردسر می‌اندازند.

وی در ادامه گفت: درصورتی که کارت سرقتی باشد، با توجه به واریز شدن به حساب بانکی‌تان،شما‌ باید در مراجع قضایی پاسخگو باشید. لذابه هیچ عنوان برای افرادناشناس عملیات بانکی انجام ندهید.

وی درخصوص دیگرشگردهای مجرمان افزود: سارقان کف زن نیزبا پرسه زدن در اطراف دستگاه‌ های خودپرداز از شما می‌خواهند برای آنها پول واریز کرده و وجه نقد آن رادریافت کنید که وجه پرداختی به شما کمتر از رقم واریزی شما می‌باشد.

سرهنگ محمدنژاد در خصوص مسدودکردن کارت‌های بانکی به سرقت رفتن یا مفقودشده، گفت: تمامی بانک‌ها امکان مسدودسازی کارت‌های بانکی رادرهمان لحظه فراهم کرده‌اند، به این صورت که با برقراری تماس تلفنی با شماره‌های اعلام شده و دادن مشخصات خود از قبیل شماره ملی، شماره شناسنامه و.... می‌توان کارت موردنظر را مسدودنمود و برداشت و انتقال وجه دیگر میسر نیست.

وی با اشاره به خدمات بدون کارت دستگاه‌هایATM ازسوی برخی بانک‌ها نیز افزود: در این روش بدون همراه داشتن کارت و فقط با دانستن شماره کارت و رمز ورود می‌توان عملیات مسدودسازی کارت بانکی را انجام داد.

رئیس پلیس فتامازندران درباره نحوه استفاده از قابلیت مسدودسازی کارت‌های بانکی ازطریق دستگاه خودپرداز گفت: این قابلیت دربانک‌هامتفاوت بوده ولی بامراجعه به اکثر دستگاه‌های خودپرداز و انتخاب دکمه ثبت، می‌توان گزینه مسدودسازی رافعال نمود و با واردکردن شماره کارت و رمز عبور کارت موردنظر را مسدود نمود.

این مقام انتظامی گفت: یکی دیگر ازروش‌های مسدودسازی کارت‌های بانکی از طریق اینترنت بانک و نرم‌افزار موبایل بانک است که اکثربانک‌ها گزینه مسدودسازی و غیرفعال کردن کارت‌های بانکی را دراختیارکاربران قرار می‌دهد.

رئیس پلیس فتا استان مازندران بااشاره به این که پلیس فتا درایام تعطیلات نیزآماده خدمت رسانی به مسافران نورزی است،گفت: مسافران نوروزی می‌توانند در صورت مواجهه با موارد مشکوک گزارشات خود را در سایت پلیس فتابه آدرسwww.cyberpolice.irبخش گزارشات مردمی اطلاع دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار