مدیر طرح ملی حفاظت از زاگرس به پانا خبر داد؛

مشارکت زنان 45 روستا در حفاظت از جنگل‌های زاگرس

مدیر طرح حفاظت از زاگرس با اشاره به مشارکت زنان و توانمندسازی آنان در حوزه محیط زیست گفت: زنان در 45 روستای چهار استان اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و فارس در زمینه مدیریت منابع زیستی پیشرو هستند.

کد مطلب: ۶۰۷۸۴۰
لینک کوتاه کپی شد

شیرین ابوالقاسمی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا، با بیان اینکه اقدامات حفاظت از زاگرس در پروژه ملی در حال انجام است، اظهارداشت: در این پروژه به ویژه در حوزه استحفاظی زاگرس مرکزی که شامل استان های اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و فارس است مشارکت زنان بومی را در بحث مدیریت منابع طبیعی و محیط زیست داریم.

مدیر طرح حفاظت از جنگل های زاگرس با تأکید بر آشنایی زنان برای حفاظت از جنگل های زاگرس گفت: هر چند زاگرس نشینان حق بهره برداری از طبیعت را دارند اما در عین حال موضوع پایداری منابع طبیعی نیز باید تضمین شود، البته قصد ما حفاظت صرف از جنگل های زاگرس نیست بلکه حفاظت به معنا و مفهوم حفظ بخش هایی از عرصه طبیعی برای نسل های آینده است.

وی با بیان اینکه فرهنگ و قومیت مردم بومی در مدیریت منابع طبیعی نقش کلیدی دارد، بیان کرد: جامعه محلی به ازای خدماتی که از اکوسیستم دریافت می کنند باید به فکر پایداری منابع نیز باشند. نگرش جوامع محلی در حفظ منابع طبیعی باید تغییر کند. در بحث کشاورزی پایدار، مرتع داری تلفیقی و گیاهان دارویی در منطقه می توان نگاه ها را تغییر داد. بنابراین به ازای بهره برداری از طبیعت باید اجازه احیاء طبیعت را نیز بدهیم.

ابوالقاسمی تصریح کرد: در طرح زاگرس در استان فارس با کشاورزان و جامعه محلی برنامه را پیش بردیم و موفق شدیم به ازای سوختی که برداشت می شد از انرژی های نو استفاده کنیم. البته این تغییر نگاه جوامع محلی به محیط زیست در برنامه ششم توسعه به خوبی در ماده 48 قانون مکرر بخش محیط زیست و منابع طبیعی قانون برنامه ششم توسعه دیده شده است.

مدیر طرح حفاظت از جنگل های زاگرس افزود: در تغییر نگاه جوامع محلی، زنان نقش بسیار کلیدی دارند و عمدتا این زنان روستایی و عشایر هستند که زحمت خانوار را به دوش می کشند و در مقابل سختی هایی که در زندگی متحمل می شوند، می توانند به پایداری منابع طبیعی کمک کنند ضمن اینکه ما در برنامه حفاظت از زاگرس نیز سعی کردیم نگاه زنان را تغییر دهیم.

وی با اشاره به پتانسیل جنگل های زاگرس گفت: زاگرس پتانسیل های بساری دارد ولی در مواجهه با تغییر اقلیم و گرمایش زمین قرار دارد. بنابراین اگر بتوانیم نگاه جوامع محلی را تغییر دهیم و این نگاه را در سطح 12 استان زاگرسی نهادیه کنیم نتایج آن را می توانیم در برنامه بلند مدتی که تهیه شده در همه این استان ها مشاهده کنیم.

ابوالقاسمی همچنین درخصوص حمایت دولت از برنامه های حفاظت از زاگرس گفت: تغییر نگاه جوامع محلی برای حفظ محیط زیست در سطح استانی و محلی پیشرو است و امیدواریم در سطح ملی نیز این تغییر نگاه را داشته باشیم اما این نگاه منتظر دریافت موافقت نامه سند ششم توسعه است.

وی با اشاره به استقبال زنان بومی استان های زاگرسی گفت: مشارکت زنان بسیار عالی است و حفظ محیط زیست برای زنان به دغدغه تبدیل شده است و در این زمینه حساس شده اند. در طرح حفاظت از زاگرس حمایت هایی از منابع طبیعی و آموزش و پرورش صورت گرفت به طوری که در سال جاری توانستیم 117 کارگاه در 4 استانی که در بالا ذکر شد را برگزار کنیم و عمده شرکت کنندگان در این کارگاه ها زنان بودند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار