در پی بروز نقص در یکی از دو رایانه اصلی؛

مریخ نورد «کنجکاوی» از حالت عملیاتی خارج شد

خبرگزاری پانا: با توجه به بروز نقص عملکرد در یکی از رایانه های «کنجکاوی»، مهندسان ناسا مجبور به تغییر وضعیت مریخ نورد به حالت «ایمن» شده اند.

کد مطلب: ۶۰۷۱۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، کنجکاوی دارای یک جفت رایانه اصلی A-side‌ و B-side برای پشتیبانی از داده ها است؛ هرکدام از رایانه ها نیز دارای زیرسیستم های اضافی مرتبط هستند.

مریخ نورد 2.3 میلیارد دلاری ناسا پیش از فرود بر سطح سیاره سرخ در آگوست 2012 از رایانه A-side‌ و در حال حاضر از رایانه B-side‌ استفاده می کند.

باتوجه به از کار افتادن کامل رایانه A-side‌ و بروز نخستین ایراد اساسی در مریخ نورد، مهندسان به دنبال یافتن روشی مناسب برای احیاء مجدد این رایانه پشتیبان هستند.

برای حفاظت بیشتر از سیستم رایانه‌یی و پیشگیری از بروز هرگونه نقص احتمالی جدید، کنجکاوی در حالت ایمن (safe mode) قرار گرفته است، اما ناسا از تکمیل عیب یابی و بازگشت به «وضعیت عملیاتی» تا چند روز آینده خبر می دهد.

«ریچارد کوک» مدیر پروژه MSLP‌ در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا تأکید می کند: با رفع نقص به وجود آمده در یکی از دو رایانه کنجکاوی، به زودی وضعیت مریخ نورد به «حالت استاندارد» بازگردانده می شود.

در حال حاضر تنها اطلاعات وضعیت فعلی به مرکز کنترل زمینی مخابره می شود و ارسال داده های ذخیره شده از جمله آنالیز نخستین نمونه پودر سنگ مریخ تا رفع نقص سیستم رایانه‌یی انجام نخواهد شد.

منبع: ایسنا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار