امام‌جمعه بندر هندیجان:

آبگیری ۷۰ درصدی تالاب هورالعظیم؟

امام‌جمعه هندیجان گفت:با ساخت سد و ایجاد کانال‌های عریض و طویل در حدود یک‌پنجم آب هورالعظیم کاهش پیداکرده و منطقه بزرگی که زمانی مملو از آب بود اکنون تبدیل به بیابانی بزرگ‌شده و بدون شک ریزگردها از همین مناطق ایجاد می‌شوند.

کد مطلب: ۶۰۶۸۴۳
لینک کوتاه کپی شد

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین احمد ساری اصل در گفت‌ وگو با خبرنگار پانا در بندرهندیجان اظهارداشت: بنده فرزند منطقه هور و بیش از 155 سال در مناطق حوزه هور العظیم امام‌جمعه بوده‌ام و از نزدیک شاهد بودم این تالاب بزرگ را مسئولان خشک کردند.

وی افزود: تالاب هورالعظیم یکی از منابع اقتصادی، محیط‌ زیست بوده و مردم مناطق دشت آزادگان و مناطق کوچک اطراف هور از آن ارتزاق می‌کردند. در زمان‌های قدیم کارخانه، استخراج نفت، و دیگر شرکت‌های بهره‌بردار نبودند ولی معیشت مردم بهتر از این زمان بود.

امام‌جمعه هندیجان بیان کرد: متأسفانه با آمدن شرکت‌های نفتی، استخراج نفت و احداث کارخانه‌ها مسئولان برای راحتی کار خود تالاب را خشک کرده و بدبختی را برای مردم رقم زدند.

وی گفت: هور نام زیبایی عظیم دارد یعنی یک آبگیر بسیار بزرگ که تا چندین کیلومتر آب، زندگی، سرسبزی، طراوت و پوشش‌های گیاهی بزرگ را در منطقه ایجاد کرده بود. الحمدالله در آن سال‌های متمادی اصلاً ریز گردوغبار نبوده اما متأسفانه این تالاب خشک‌شده است.

ساری اصل عنوان کرد: در سال‌های گذشته عمق آب تالاب بین‌المللی هور العظیم 15 الی 20 متر بوده من فرزند منطقه هستم و همه‌چیز را به خاطر دارم. تالاب آب زیادی داشته ولی متأسفانه باوجود شرکت‌های نفتی زندگی مردم را مختل، تالاب خشک، زمین‌های مرغوب نابود و زمینه ایجاد ریزگردها فراهم‌شده است.

وی افزود: زندگی مردم قبل از این بهتر و مناسبت‌تر اداره می‌شد و هیچ‌گاه ما مشکلات ریزگرد نداشتیم اما تنها کسانی که برای منطقه و مردم بدبختی درست کردند که ما اکنون با مشکل خودساخته ریزگردها مواجه هستیم.

رئیس شورای فرهنگ عمومی هندیجان بیان کرد: با ساخت سد و ایجاد کانال‌های عریض و طویل در حدود یک‌پنجم آب هورالعظیم کاهش پیداکرده و منطقه بزرگی که زمانی مملو از آب بود اکنون تبدیل به بیابانی بزرگ‌شده و بدون شک ریزگردها از همین مناطق ایجاد می‌شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار