مهارت تهیه سنتی صابون مراغه ثبت ملی شد

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از ثبت مهارت تهیه سنتی صابون شهرستان ویژه مراغه در فهرست آثار ملی ناملموس کشور خبر داد.

کد مطلب: ۶۰۶۶۸۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا از آذربایجان شرقی، مرتضی آبدار با بیان این خبر گفت: در جلسه کمیته تخصصی ثبت آثار ناملموس که روز 21 اسفند در تهران برگزار شد، مهارت تهیه سنتی صابون مراغه در فهرست آثار ملی ناملموس کشور به ثبت رسید.

وی گفت: صابون سنتی و طبیعی مراغه با بیش از 200 سال قدمت معروفترین صابون سنتی كشور بوده و سوغاتی اصلی و ارزشمند این شهرستان به اقصی نقاط كشور است.

وی در ادامه تشریح کرد: صابون مراغه تا پیش از تولید صابون‌های صنعتی، در بیشتر شهرهای ایران، مردم از استفاده می‌کردند و هم اکنون نیز در بازار سنتی همه شهرهای ایران، صابون‌های سنتی مراغه طرفداران زیادی دارد. این صابون از دنبه گوسفند و سود سوزآور تشکیل‌شده و در ساخت آن از مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود. امروزه نیز با وجود رواج صابون‌های صنعتی، این نوع صابون همچنان به عنوان یکی از شوینده‌های سنتی رایج میان خانواده‌های ایرانی مورد استفاده است از اینرو شهرت جهانی صابون مراغه و مهارت تهیه سنتی آن باعث شد تا با تکمیل پرونده و پیگیری های اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در فهرست آثار ناملموس کشور ثبت شود.

آبدار گفت:. با توجه به مدارک و مستندات موجود و ارائه پرونده از سوی این اداره کل به کمیته تخصصی ثبت آثار کشور و پس از بررسی های صورت گرفته از سوی این کمیته مهارت تهیه سنتی صابون مراغه در فهرست آثار ناملموس ملی به ثبت رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار