توصیه های بهداشتی جهت خرید و نگهداری ماهی قرمز شب عید

پیشاپیش ضمن تبریک سال نو با توجه به علاقمندی مردم به خرید ماهی قرمز جهت سفره هفت سین موارد ذیل را جهت رعایت بهداشت فردی همچنین نگهداری این موجودات آبزی روح نواز و زیبا یادآور می شود.

کد مطلب: ۶۰۵۱۲۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از روابط عمومی دامپزشکی استان مرکزی، در خصوص تهیه ماهی قرمز باید به نکات ذیل توجه نمود:

ماهی قرمز از مراکز معتبر و بهداشتی تهیه شود و حتی المقدور از خرید ماهی از دست فروشان و دوره گردان به دلیل امکان نگهداری ماهی در شرایط بهداشتی نامناسب خودداری شود.

از خرید ماهیان بیمار و بی حال با علائم شنای غیر فعال، فاقد رنگ شفاف و دارای لکه بر روی پوست بدن خودداری شود.

نکات لازم در نگهداری ماهی قرمز: ظرف نگهداری ماهی یک ظرف با دهانه باز (دهان گشاد) جهت تبادل اکسیژن با محیط باشد، میزان آب مورد نیاز برای هر قطعه ماهی حداقل دو لیتر و بهترین دمای آب نگهداری ماهی 22 - 26 درجه سانتی گراد است، در صورت استفاده از آب شهری، باید قبل از استفاده ماهی چند ساعت در هوای آزاد به منظور کلرزدایی قرار داده شود، غذای ماهی قرمز از فروشگاه های عرضه ماهی زینتی تهیه شود و یا از غذاهای کم پروتئین و سرشار از کربوهیدرات تغذیه و به منظور تعویض آب هر بار 50 % کل آب تعویض شود و از تعویض یکباره کل آب خودداری شود.

نکات بهداشتی لازم: در هنگام تعویض آب و .. .. نیازی به دستکاری ماهی نمی باشد اما در صورت لزوم و بخصوص در افرادی با سابقه بیماری و یا حساسیت های پوستی از دستکش استفاده شود و شستشوی کامل دست ها با آب و صابون بعد از هر بار دست زدن به آب یا ماهی انجام شود، به منظور ضدعفونی ظروف نگهداری ماهی، می توان از نمک به میزان 3% و یا سایر ضدعفونی کننده ها مانند پرمنگنات پتاسیم، پرکلرین و یا بتادین استفاده کرد، آب تعویضی ماهی مستقیماً در چاه تخلیه نشود و از ریختن آن در معابر عمومی خوداری شود و در پایان نوروز ماهی ها را در رودخانه هاو یا نهرها رها نکرده و در محل های خاصی که شهرداری مشخص نموده است رهاسازی شود.

عرضه هر گونه خزندگان، دوزیستان و حلزون ها مجاز نمی باشد و بعضی از گونه ها مانند لاک پشت سنگاپوری و یا مینیاتوری(گوش قرمز) به عنوان مخزن بیماری باکتریایی سالمونلوز است که باعث گاستروانتریت در انسان می شود عرضه این گونه ها ممنوع می باشدو از خرید آنها اکیدا خودداری شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار