بازار بی سامان آجیل و خشکبار نوروز/ نرخ بادام هندی سر به فلک کشید

بازار آجیل و خشکبار در روزهای پایانی سال یکی از بی سرو سامان‌ترین بازارهاست، به گونه‌ای از شمال تا جنوب شهر به نرخ‌های متفاوتی به فروش می‌رسد.

کد مطلب: ۶۰۴۱۰۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا؛ بازار آجیل و خشکبار در روزهای پایانی سال یکی از بی سرو سامان‌ترین بازارهاست به گونه‌ای از شمال تا جنوب شهر به نرخ‌های متفاوتی به فروش می‌رسد.البته فروشندگان خشکبار دلیل اصلی اختلاف قیمت‌ها را ناشی از کیفیت اقلام می‌دانند.

حال علی‌رغم وضعیت مناسب تولید خشکبار به نظر می‌رسد که نا به‌سامانی‌ها بازار آجیل و خشکبار در آستانه نوروز تنها ناشی از کمبود نظارت دستگاه‌های مربوطه است.

رمضان روئین‌تن مدیر کل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به آنکه ایران را از دیرباز تاکنون به محصولات خشکبار می‌شناسند، اظهار داشت: با وجود اقلیم خشک و نیمه خشک ایران می‌توان گفت که عمده محصولات خشکباری در کشور ما به دست می‌آید.

وی افزود: با احتساب خرما جز محصولات خشکباری، سالانه بیش از دو میلیون و ۲۰۰ هزارتن تولید داریم که یک میلیون و ۱۸۰ هزار تن آن به انواع محصولات خشکباری و مابقی به خرما اختصاص دارد.

روئین تن اظهار داشت: سالانه حدود ۴۰۰ هزارتن انواع خشکبار صادر و مابقی به طور مستقیم و غیر مستقیم در کشور مصرف می‌شود که با توجه به جمعیت کشور میزان سرانه مصرف خشکبار در ایران به ۱۰ کیلو می‌رسد که این رقم ۴ برابر میانگین جهانی است.

مدیر کل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: سالانه ۲۶۰ هزارتن پسته، ۱۶۰ هزارتن بادام، ۲۳۰ هزارتن گردو، ۲۳۰ هزارتن کشمش، ۲۵ هزارتن فندق، ۲۲ هزارتن توت، ۲۴ هزارتن انجیر و ۱۸ هزارتن بادام زمینی به عنوان مهم‌ترین اقلام در ایران تولید می‌شود.

وی با اشاره به آنکه در تأمین و عرضه خشکبار و آجیل مشکلی وجود ندارد، بیان کرد: با توجه به آنکه نگهداری محصولات مختلف خشکبار آسان‌تر از محصولات تره بار است از این رو در تأمین و عرضه آن مشکلی وجود ندارد به طوریکه در تمامی فصول سال درفروشگاه‌ها و هایپر مارکت‌ها فروخته می‌شود.

روئین تن در خصوص تأثیر ممنوعیت واردات بادام هندی و قیمت آن بر بازار بیان کرد: با توجه به تنوع و ارزش غذایی اقلام خشکبار نیازی به واردات نداریم.

ثبات و آرامش بر بازار آجیل و خشکبار حاکم است

علیرضا ارزانی ممقانی رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار گفت: با وجود افزایش قیمت میوه و شیرینی، ثبات نرخ آجیل و خشکبار در آستانه نوروز، پیش بینی می‌شود که با هجوم تقاضا برای خرید مواجه شویم.

وی افزود: تولید مناسب انواع محصولات خشکباری و عدم کمبود در بازار موجب می‌شود که شب عید آرامی را سپری نماییم.

ارزانی ممقانی از افزایش نرخ ۸۰ درصدی بادام هندی خبر داد و افزود: با وجود ممنوعیت واردات و کمبود آن در بازار با افزایش ۸۰ درصدی قیمت نسبت به سال گذشته روبرو شدیم.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار نرخ اقلام پرمصرف آجیل و خشکبار را به شرح زیر اعلام کرد و ادامه داد: قیمت هر کیلو پسته احمد آقایی ۴۳ تا ۴۵، پسته اکبری ۴۸ تا ۵۵، پسته فندقی ۳۵ تا ۴۰، تخمه کدو گوشتی ۲۲ تا ۲۵، تخمه ژاپنی ۱۵ تا ۲۰، فندق ۳۵ تا ۴۵، مغز بادام درختی ۴۲ تا ۵۵، بادام زمینی ۳۷، بادام هندی ۷۵ تا ۸۵، مغز گردو ۵۰ تا ۶۵، آجیل چهار مغز ۴۰ تا ۶۰، گردو با پوست کاغذی ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان است.

وی تصریح کرد: از مردم تقاضا داریم که خرید خود را به روزهای پایانی سال موکول نکنند تا همکاران بنده به سبب زمان بر بودن فرصت فرآوری محصول را داشته باشند.

ارزانی در پایان یادآور شد: ضروری است که افراد از واحد‌های صنفی معتبر خرید خود را انجام دهند چرا که در روزهای پایانی سال برخی افراد اقدام به عرضه آجیل با رنگ مصنوعی در بازار می‌نمایند.

منبع:باشگاه خبرنگاران

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار