روستاهای آذربایجان غربی بهشت گردشگران داخلی و خارجی

آذربایجان غربی سرزمین قلعه ها و تپه های باستانی اورارتوئی، ماننایی و میراث ماندگار تخت سلیمان در روستای هدف گردشگری است؛ روستاهایی که بهشت گمشده گردشگران داخلی و خارجی به شمار می رود.

کد مطلب: ۶۰۳۸۰۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا آذربایجان غربی، سرزمینی با ظرفیت های مغفول گردشگری روستایی که گستره آن از 'پردانان' پیرانشهر و 'بند' ارومیه تا 'باغچه جوق' ماکو، 'چورس' چایپاره و 'احمد آباد' تکاب نشان از قدمت تاریخی این مرز و بوم دارد.

جای جای این استان که تاریخ کهن و باستانی آن با تمدن های التصاقی در هم تنیده شده، گویای تاریخ پر فراز و نشیبی است که جذابیتی کم نظیر برای گردشگران و مسافران داخلی و خارجی به شمار می رود.

این دیار کهن که تنها دروازه زمینی ایران به اروپا محسوب می شود، با هزار و 500 اثر ملی و 2 اثر جهانی، 58 منطقه نمونه، 13 مسیر بکر و 200 روستای زیبا از ظرفیت های قابل توجهی در بخش گردشگری روستایی برخوردار است.

روستای پردانان پیرانشهر، گورچین قلعه ، امامزاده، جزایر و روستاهای اطراف دریاچه ارومیه، روستای سوله دوکل در بخش سیلوانای ارومیه، روستای بند ارومیه، سهولان مهاباد، احمدآباد تکاب و روستای باغچه جوق ماکو از جمله مناطق روستایی با ظرفیت بالا برای گردشگری هستند.

به گفته نماینده مردم ماکو، شوط، پلدشت و چالدران و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گردشگری روستایی آذربایجان غربی ظرفیت مغفول اقتصادی در این استان مرزی است.

عین الله شریف پور معتقد است که احیاء خانه های توریستی در روستاها، معرفی توانمندی های بخش صنایع دستی و فرآورده های دامی و کشاورزی روستاها می تواند موجب جذب گردشگران داخلی و خارجی دراین استان مرزی شود.

به گفته وی روستائیان از درآمد مناسبی برخوردار نیستند و کشاورزی و دامداری هنوز نتوانسته است تا ماندگاری آنها را در روستاها به دنبال داشته باشد.

وی بیان کرد: بنیاد مسکن با پرداخت وام های کم بهره می تواند برای مرمت، بازسازی و بهره برداری از خانه های توریستی روستایی اقدام کند.

وی با تاکید بر شناسایی و تهیه شناسنامه برای روستاهای هدف گردشگری اظهار کرد: با معرفی روستاهایی که ظرفیت گردشگرپذیری دارند، بدون شک شاهد حضور گردشگران داخلی و خارجی در این روستاها خواهیم بود و به این طریق گامی بلند برای اشتغالزایی روستائیان برداشته می شود.

شریف پور گفت: در روستاهای هدف گردشگری باید امکانات رفاهی و خدماتی لازم برای اقامت گردشگران و ارائه خدمات به آنان با نقش آفرینی بخش خصوصی ایجاد شود.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و نماینده مردرم ارومیه نیز معتقد است که توسعه گردشگری روستایی در این استان می تواند عاملی برای کاهش مهاجرت روستاییان باشد و کمک به احداث زیرساخت های گردشگری در روستاهای هدف گردشگری و دفع پسماند توسط دهیاری‌ها از اولویت های طرح گردشگری روستایی است.

به گفته سیدهادی بهادری روستاهای زیبا با جاذبه های طبیعی و تاریخی نقش موثری در جذب گردشگر و رونق اقتصادی استان دارند اما نبود امکانات زیربنایی در این روستاها از موانع پیش روی توسعه گردشگری روستایی استان به شمار می رود.

وی افزود: مسئولان و متولیان گردشگری آذربایجان‌غربی باید در معرفی آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری استان طرح و برنامه ارائه کنند.

نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب و نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز توسعه گردشگری روستایی را مانعی در مقابل خالی شدن روستاها می داند و معتقد است که تقویت صنعت گردشگری روستایی عاملی مهم در ایجاد اشتغال و ماندگاری روستائیان در روستاها و افزایش درآمد سرانه آنان به شمار می رود.

به گفته جهانبخش محبی نیا حضور هر گردشگر در مناطق روستایی موجب ایجاد یک فرصت شغلی می شود و این وضعیت بسیاری از مشکلات استان را مرتفع می کند.

یک محقق و جامعه شناس در آذربایجان غربی نیز معتقد است که برخی از کشورها از جمله ترکیه با پخش فیلم ها و سریال ها و به تصویر کشیدن مناظر جذاب از شهرها و روستاهای این کشور سالانه میلیون ها گردشگر را جذب می کند.

به گفته محمد احمدی، آذربایجان غربی و فراتر از آن کشورمان با وجود دارا بودن جاذبه های بالای گردشگری در حوزه های مختلف هنوز برنامه جامعی برای تبلیغ این ظرفیت ها تدوین نکرده است.

وی اظهار کرد: سالیان متمادی است که جاذبه های گردشگری کشور ما ناشناخته مانده و هیچ نهادی به برنامه ریزی در مورد معرفی آنها اقدام نکرده است.

وی عملکرد رسانه ملی در معرفی جاذبه های گردشگری استان و کشور را نامطلوب ارزیابی کرد و افزود: اطلاع رسانی و تبلیغات ضعیف، غافل شدن از جاذبه های تاریخی، فرهنگی و طبیعی استان و بی تفاوتی نسبت به معرفی آنها باعث فراموش شدن صنعت گردشگری روستایی شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی نیز به 49 روستای هدف گردشگری این استان اشاره کرد و گفت: 6 روستای بسطام، باغچه جوق، نصرت آباد تکاب، سهولان مهاباد، مارمیشو، بند و محمود آباد جزو روستاهای اولویت دار هستند.

جلیل جباری ادامه داد: در دولت تدبیر و امید اقامتگاه های بوم گردی در روستاهای هدف گردشگری راه اندازی شده است و دستگاه های مختلفی همانند راه و شهرسازی و بنیاد مسکن همکاری های مستمری در این خصوص داشته اند.

به گفته وی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اجرای طرح هادی در روستاها به ویژه در روستاهای هدف گردشگری با این اداره کل همکاری داشته است.

وی اظهار کرد: در روستاهای هدف گردشگری امکانات رفاهی و خدماتی ایجاد شده و علاوه بر این برای حفاظت از بناهای تاریخی و تغییر ساختار در این روستاها برنامه های متعددی تهیه و اجرا شده است.

آذربایجان غربی با بیش از سه میلیون و 200 هزار نفر جمعیت در شمال غرب کشور قرار گرفته است و بیش از 2 هزار و 800 روستای دارای سکنه دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار