وزیر بهداشت در نخستین مجمع ملی سلامت عنوان کرد؛

شیوع چاقی در بین زنان ایرانی/ تهیه اطلس بیماری‌های غیرواگیر

وزیر بهداشت با اشاره به پیمایش وزارت بهداشت برای بررسی عوامل خطر بیماری های غیرواگیر، گفت: نتایج این پیمایش به عنوان اطلس برای کشور و همچنین تمام استانهای کشور تهیه شده و در آن وضعیت هر استان از نظر بیماری های مختلف و عوامل خطر بیماری های واگیر به دقت تشریح شده است.

کد مطلب: ۶۰۱۴۰۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی پانا، سید حسن هاشمی صبح امروز در نخستین مجمع ملی سلامت که در مرکز همایش های رازی برگزار شد، با اشاره به نتایج پیمایش وزارت بهداشت در زمینه بیماری های غیرواگیر اظهارداشت: شیوع چاقی در زنان 29.7 و در مردان 15.29 درصد است همچنین 24 درصد از مردم ساکن در مناطق شهری و 19 درصد از مردم ساکن در مناطق روستایی دچار چاقی هستند و بیشترین شیوع چاقی در کشور مربوط به زنان استان مازندران است.

50 درصد از مردم از فشار خون خود اطلاعی ندارند

وزیر بهداشت با بیان اینکه 50 درصد از مردم از فشار خون خود اطلاعی ندارند، اظهار داشت: شیوع فشار خون در بین زنان 28.19 و در بین مردان 28.31 درصد است و 26.5 درصد از مردم مناطق شهری و 28.3 درصد از مردم مناطق روستایی دارای فشار خون هستند اما توسعه شبکه بهداشت که تا پایان دولت در کشور کامل می شود، به دنبال پیشگیری از عوامل خطر بیماری ها است و مردان استان کردستان دارای بیشترین شیوع فشار خون در کشور هستند.

وی در ادامه در خصوص شیوع دیابت در کشور، خاطرنشان کرد: دیابت در بین زنان 10.3 و در مردان 8.8 درصد شیوع دارد. 9.9 مردم مناطق شهری و 7.8 درصد مردم مناطق روستایی دارای دیابت هستند و بیشترین شیوع دیابت در کشور مربوط به زنان استان سمنان است.

بیماری‌های قلبی و عروقی عامل 50 درصد مرگ و میر

هاشمی از بیماری های قلبی و عروقی و سکته های مغزی به عنوان عامل 50 درصد از مرگ و میر مردم کشور یاد کرد و افزود: شیوع چربی خون در بین زنان 29.5 و در مردان 22.5 درصد است. 27.7 درصد مردم مناطق شهری و 22.7 مردم مناطق روستایی دچار چربی خون هستند.

وزیر بهداشت میزان شیوع مصرف دخانیات در بین زنان را 4 و در بین مردان 25.16 درصد عنوان کرد و گفت: 13 درصد از مردم مناطق شهری و 15.5 درصد از مردم مناطق روستایی به مصرف مواد دخانی می پردازند و بیشترین شیوع مصرف دخانیات در کشور مربوط به زنان و مردان استان قزوین است و البته بیشترین گروه سنی مصرف کنندگان مواد دخانی 45 تا 54 سال است.

هاشمی میزان مصرف سبزیجات در مردان و زنان را مساوی دانست و افزود: مصرف سبزیجات در بین زنان و مردان در کشور 48 درصد است و بیشترین مصرف سبزیجات در کشور مربوط به استان بوشهر است.

بیشترین شیوع مصرف فست فود در استان یزد

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: 11 درصد از زنان و 14.6 درصد از مردان در کشور از فست فود استفاده می کنند این میزان در مناطق شهری 14 و در مناطق شهری 9 درصد است و استان یزد دارای بیشترین میزان شیوع مصرف فست فود در کشور است.

هاشمی از روند مصرف بالای نمک در کشور به عنوان یکی از مهمترین مشکلات کشور یاد کرد و اضافه کرد: مصرف نمک در کشور بسیار بالا است به گونه ای که مصرف متوسط نمک در بین مردم کشور 12 گرم و 3 برابر مصرف مجاز است زیرا راه اصلی افزایش مصرف نمک در کشور، مصرف نان است و فقط 5 درصد از جمعیت مورد مطالعه در پیمایش وزارت بهداشت، کمتر از 5 گرم نمک مصرف می کردند بنابراین 85 درصد از زنان و 94 درصد از مردان نمک زیاد مصرف می کنند.وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: زنان 96 درصد و مردان 83 درصد کمبود فعالیت فیزیکی دارند مردم مناطق شهری 92 و در مردم مناطق روستایی 82 درصد کمبود فعالیت فیزیکی دارند و کمترین فعالیت و تحرک مربوط به زنان استان بوشهر است البته شیوع تحرک در گروه سنی بیشتر از 70 درصد، بسیار پایین است.

هاشمی بیماری های غیرواگیر را مهمترین علت مرگ مردم دنیا و ایران عنوان کرد و گفت: بیماری های غیرواگیر شامل بیماری های قلبی و عروقی، سکته های مغزی و قلبی، سرطان و بیماری های حاد تنفسی است و عواملی مانند مصرف دخانیات، تغذیه نامناسب، تحرک ناکافی و مصرف الکل زمینه ساز این بیماری ها هستند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: پیشگیری از بیماری های غیرواگیر در جامعه نیاز به عزم ملی و هماهنگی های بین بخشی دارد و مشارکت مردمی موثری را می طلبد و هیچ ملتی مگر با مشارکت عمومی در تصمیم های حکومت، به ثبات و آرامش دست نیافته اند.

هاشمی تصریح کرد: طرح تحول سلامت با محوریت ایجاد عدالت در سلامت و ارائه خدمات با کیفیت و پوشش همگانی سلامت اجرا شد و با حمایت مقام معظم رهبری، همت رییس جمهور، همکاری دولت و وزرای آن و حمایت های مجلس شورای اسلامی توانست به موفقیت هایی مانند کاهش پرداختی از جیب مردم و افزایش دسترسی مردم به خدمات حوزه سلامت برسد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار