طیب نیا:

لایحه دولت درباره مالیات بر ارزش افزوده ارائه می شود

وزیر اموراقتصادی و دارایی از حصول حدود 50 درصد کل درآمدهای مالیاتی کشور از محل مالیات بر ارزش افزوده خبر داد و در مخالفت با بند ب تبصره 6 لایحه بودجه گفت: برای حل مشکلات مرتبط با این نوع مالیات، دولت در آینده نزدیک لایحه به مجلس ارائه می کند.

کد مطلب: ۶۰۰۹۹۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا علی مطهری در جلسه علنی روز شنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی جزییات لایحه بودجه سال 96 پیشنهاد داد که بند (ب) تبصره 6 حذف شود و در توضیح پیشنهاد خود اظهار داشت: تمدید اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده موجب از دست رفتن حجم زیادی از درآمدهای مالیاتی دولت خواهد شد.
وی با بیان اینکه اخذ مالیات از واحدهای صنفی در این حجم کار بسیار مشکل است و قابلیت اجرایی ندارد، ادامه داد: معتقدم نمایندگان باید با این ماده مخالفت کنند البته جمله آخر آن نیز باید اصلاح شود یا منتظر قانون و لایحه دولت باقی بمانیم.
علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی به عنوان نماینده دولت و در موافقت با این پیشنهاد اظهار داشت:‌ به طور حتم متن پایانی این بند دارای موضوعاتی است که مشکلات بسیاری را برای دولت، شهرداری ها و شورایاری ها ایجاد می کند.
وی افزود: از طرفی دیگر در رابطه با بحث مالیات بر ارزش افزوده باید گفت که در دنیا این مالیات برای آن اخذ می شود که نظارت از زمان ذخیره، تولید تا مصرف صورت گیرد و زمینه برای وصول درآمدهای دولت و شفافیت معاملات و جلوگیری از فرار مالیاتی فراهم شود.
طیب نیا تصریح کرد: اصل مالیات بر ارزش افزوده مکانیزم خاص خود را دارد و اگر قرار است که این نوع مالیات را به مالیات بر فروش تبدیل کنیم، لازم است در احکام و ساز وکارها تجدیدنظر شود از این رو بند (ب) تبصره 6 عملا درآمدهای مالیاتی دولت و عوارض شهرداری ها را به شدت کاهش می دهد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 50 درصد از کل درآمدهای مالیاتی کشور از محل مالیات بر ارزش افزوده حصول می شود، تصریح کرد: طی سال های گذشته حدود 56 هزار میلیارد تومان درآمد در اختیار شهرداری ها و دهیاری ها قرار گرفته است. حال در این عرصه عمده درآمدها از حلقه های نخست و در برخی محصولات تا 90 درصد وصول شده است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: درباره واردات نیز تمام مالیات در حلقه اول وصول شده حال با مصوبه مجلس در بند ب تبصره 6 حدود 40 درصد از درآمد دولت و حدود 80 درصد از درآمد پیش بینی شده در سال 96 از جمله 26 هزار میلیارد تومان از درآمدهای دولت و 13 هزار میلیارد تومان از عوارض شهرداری ها از دست می رود.
وی اظهار داشت: در صورت تصویب بند ب تبصره 6 لایحه بودجه 96 عملا اخذ مالیات به رده های پایین تسری داده می شود، یعنی آنکه به جای 500 هزار نفر مودی فعلی، ما باید از 3 میلیون مودی مالیات وصول کنیم از این رو برای حل مشکلات مرتبط با مالیات بر ارزش افزوده قرار است که دولت لایحه مذکور را در آینده نزدیک به مجلس ارائه کند.
پس از سخنان طیب نیا، علی رضا رحیمی نماینده مردم تهران نیز در تذکر ماده 135 آیین نامه داخلی و اخطار 110 قانون اساسی گفت: این بند از ثبات کافی در قانونگذاری برخوردار نیست و در عین حال مخالف سیاست های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب است که باید حذف شود.
وی تصریح کرد:‌ درعین حال این حکم است و نباید در بودجه احکام کلی که به بودجه نویسی ربطی ندارد وارد لایحه بودجه شود.
لاریجانی نیز با وارد دانستن اخطار رحیمی گفت:‌ اینکه ثبات کافی در قانون نویسی در بند ب وجود ندارد، شکی نیست و باید احکامی را در قوانین دایمی بررسی و تصویب کرد.
لاریجانی سپس اخطار رحیمی را به رای گذاشت که نمایندگان اخطار را وارد ندانستند.
سپس رییس مجلس اصل ماده را به رای گذاشت که به تصویب نمایندگان رسید ولی گفت که این بند تبصره 6 دارای ایراداتی است و باید برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق بازگردد.
درنهایت بند ب تبصره 6 به کمیسیون تلفیق بازگشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار