در گفت‌وگو با پانا عنوان شد؛

حیات تالاب هامون در گِرو بودجه/تکلیف حق‌آبه هامون مشخص شود

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه تا کنون ریالی از اعتبارات عمرانی برای احیای تالاب هامون تخصیص داده نشده است، گفت: امسال سال آبی خوبی در حوزه تالاب هامون نداشتیم و از سمت رود هیرمند آبی در تالاب جاری نشد.

کد مطلب: ۵۹۳۷۵۵
لینک کوتاه کپی شد

احمدعلی کیخا در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا، با اشاره به وضعیت تالاب هامون اظهارداشت: به طور معمول در ماه های اسفند، فروردین و اردیبهشت که سیلاب جاری می شود بخش هایی از تالاب آبگیری و تالاب هامون شرایط مناسبی پیدا می کند.

تالاب هامون وضعیت مطلوبی ندارد

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی افزود: امسال سال آبی خوبی در حوزه تالاب هامون نداشتیم و از سمت رود هیرمند آبی در تالاب جاری نشد. اخیرا برای مصرف کشاورزی کمی آب اختصاص یافت آمد ولی در مجموع تالاب هامون وضعیت مطلوبی ندارد.

عقب ماندگی در اجرای برنامه لایروبی تلاب هامون

وی درخصوص انجام لایروبی در ورودی های تالاب هامون نیز گفت: در انجام لایروبی ها از برنامه عقب هستیم. برای این کار در وزارت نیرو تأمین اعتبار صورت گرفته که امیدواریم بخش های مهم تالاب لایروبی شود.

احیای تالاب هامون با کمبود اعتبار روبروست

کیخا در ادامه با بیان اینکه احیای تالاب هامون با کمبود اعتبار روبروست، گفت: ریالی از اعتبارات عمرانی برای اجرای برنامه های احیای تالاب هامون داده نشده است. از سازمان برنامه و بودجه می خواهیم اعتبارات مصوب در حوزه تالاب ها را تخصیص دهد تا دیر نشده که کار لایروبی تالاب انجام شود.

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان افزود: در تمام دنیا از روش‌ های علمی و برنامه کوتاه ‌مدت، میان مدت و بلند مدت برای احیای تالاب ها استفاده می شود. در ایران نیز باید از سند بالادستی برای احیای تالاب ها استفاده شود و این یک ضرورت است.

تکلیف حق‌آبه هامون مشخص شود

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط ‌زیست برای احیای تالاب هامون اقداماتی را انجام داده است، خاطرنشان کرد: دریاچه هامون به رودخانه هیرمند متصل است و این رودخانه از کشور افغانستان سرچمشه می ‌گیرد که باید تکلیف حق ‌آبه مشترک بین ایران و افغانستان مشخص شود.

وی با بیان اینکه یک مترمکعب آب هم از کشور افغانستان مطالبه نشده است، گفت: در گذشته بادهای سیستان با گذشت از روی آب هامون موجب تلطیف هوا می‌ شد که امروز به دلیل خشک شدن موجب بروز گرد و غبار و بیماری ‌های بسیار شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار