کارشناس برنامه‌ریزی درسی رشته کامپیوتر:

سرعت تحول زیرساختهای آموزشی ما با تغییرات تکنولوژی همگام نیست

کارشناس برنامه‌ریزی درسی رشته کامپیوتر گفت: ما در آموزش و پرورش به این دلیل از تکنولوژی روز دنیا عقب هستیم که سرعت تحول زیرساخت‌های آموزشی ما هنوز با تغییرات روز تکنولوژی همگام نیست.

کد مطلب: ۵۹۳۳۳۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار آموزش و پررورش پانا، نمایشگاه تخصصی تکنولوژی آموزشی که چهارشنبه 13 بهمن 95 با همکاری دفتر انتشارات و تکنولوژی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در سالن مرکز آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز به کار کرده است، محل ارائه محصولات 60 موسسه حقیقی و حقوقی است که تجهیزات، نرم‌افزارها، فیلم‌ها و وسایل آموزشی و کمک آموزشی خود را در معرض دید علاقه‌مندان گذاشته اند.

یکی از برنامه‌های ویژه دفتر انتشارات برگزاری نشست های تخصصی درخصوص تولید محصولات غیرمکتوب آموزشی است که طی آن کارشناسان این دفتر پاسخگوی سوالات تولیدکنندگان این عرصه خواهند بود.

محمدرضا شکرریز کارشناس برنامه‌ریزی درسی و داور دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی در رشته کامپیوتر یکی از این کارشناسان است که درخصوص فرایند اعطای مجوز به محصولات غیرمکتوب در گفت و گو با خبرنگار آموزش و پرورش پانا اظهار داشت: یکی از وظایف ما تهیه سرفصل‌ها و برنامه‌ریزی درسی برای هنرجویان رشته کامپیوتر در هنرستان های فنی و حرفه‌ای است. ما سرفصل‌ها، استانداردها و محتواهای آموزشی را آماده می کنیم و آن را به هنرستان‎‌های سراسر کشور می فرستیم اما کار جنبی ما در بخش ساماندهی منابع آموزشی است که اعتباربخشی به محصولات کمک آموزشی اعم از فیلم، نرم‌افزار و وسایل آموزشی است.

وی با اشاره به منابع تولیدشده در بخش کامپیوتر گفت: برخلاف شاخه‌های نظری، خوشبختانه در هنرستان‌ها چندان به کنکور پرداخته نمی‌شود و اکثرا کتاب‌ها و منابع آموزشی در راستای مهارت آموزی است و هدف از آن تربیت کارگر ماهر است.

شکرریز درخصوص ضعف منابع موجود در این بخش گفت: یکی از ضعفهای نرم‌افزارهایی که در این منابع آموزشی معرفی می شوند این است که برای استفاده مخاطب عام تولید می‌شوند یعنی مخاطبی که از کامپیوتر سررشته دارد و حالا می خواهد از صفر تا صد یک نرم‌افزار را یاد بگیرد؛ در حالیکه هنرجویان هنرستان‌ها به چنین کتاب‌هایی که از صفر تا 100 کار با یک نرم افزار را نشان می دهد علاقمند نیستند.

وی افزود: بچه های هنرستانی دوست دارند بخشی از نرم فزاری را یاد بگیرند تا بتوانند به کمک آن به یک خروجی برسند؛ مثلا می خواهند با کمک نرم افزار "این‌دیزاین" یک پوستر یا کارت ویزیت طراحی کنند.

این کارشناس منابع آموزشی در خصوص منابع رسمی درسی گفت: ما از سال 88 تا الان حدود 70 جلد کتاب چاپ کردیم چون سعی داریم به‌روز باشیم؛ بنابراین کتاب‌ها به سرعت تغییر می کنند. در آینده هم تصمیم داریم کتابهای دبیرستانی را غیرکاغذی کنیم. البته در کشوری مثل کره جنوبی حذف کاغذ از منابع درسی برای سال 2020 هدفگذاری شده است، ولی در ایران ما برای رسیدن به این منظور هنوز نیاز به آماده سازی زیرساخت‌ها داریم.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش معمولا از نیازهای بازار کار تاثیر می پذیرد و بازار کار نیز با آموزش و پرورش همگام می شود. در ایران با توجه به اینکه قانون کپی رایت رعایت نمی شود و به تبع آن نرم افزارهای مورد استفاده سازمان‌ها به‌سرعت تغییر می‌کنند، کتابهای درسی نیز به ناچار باید به سرعت تغییر کنند. یعنی به تبع تغییر نیازها آموزش هم تغییر می‌کند. البته ما سعی می کنیم نکات پایه ای کامپیوتر را در هنرستان آموزش دهیم و سپس دانش آموز با گذراندن دوره‌های کوتاه مدت تخصصی می‌تواند جذب بازار کار شود.

شکرریز با اشاره به اینکه علیرغم این تغییرات سریع ما از تکنولوژی روز دنیا عقب هستیم گفت: به هرحال برای اعتباربخشی و تدریس یک کتاب جدید حداقل 2-3 سال زمان لازم است و سرعت تکنولوژی بالاتر است. البته ما در آموزش و پرورش به این دلیل از تکنولوژی روز عقب هستیم که سرعت تحول زیرساخت‌های آموزشی ما هنوز با تغییرات روز تکنولوژی همگام نیست.

وی افزود: در بخش کمک آموزشی اوضاع کمی متفاوت است. گرچه منابع خارجی به سرعت ترجمه می شوند ولی دارای اشکالات بسیار هستند و ترجمه‌ها رسا نیستد. البته ترجمه منابع خارجی در این رشته باید به سرعت انجام شود، چون برنامه ها به‌سرعت تغییر می کنند. این کار نیازمند یک سیستم فرز و چابک است که با سیستم آموزش و پرورش ما همخوانی ندارد.

کارشناس دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی در خصوص غیرقابل رقابت بودن محصولات داخلی در بخش کامپیوتر با تکنولوژی جهانی گفت: ما کارشناسی پژوهش‌محور نداریم. بیشتر کارها به‌صورت فردی انجام می شود. ما بیشتر بخش مصرفی این علم را وارد کرده ایم‌، در حالیکه باید به کامپیوتر درمقام صنعت نگاه شود. مثلا در کشور ما نوشتن سیستم عامل ملی (لینوکس ملی)علیرغم صرف هزینه های هنگفت شکست خورد، چون ما فقط دانش استفاده‌کردن را آموزش می دهیم نه دانش تولید آن را. در کشورهای دیگر این علم از مدل دولتی خارج شده و به چشم صنعت نگریسته می شود.

نخستین نمایشگاه تکنولوژی آموزشی با شرکت 60 تولیدکننده منابع غیرمکتوب آموزشی و کمک‌آموزشی روز چهارشنبه 13 بهمن 95 در محل سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افتتاح شد. این نمایشگاه به همت موسسه سامان اندیشان طلوع علم (ساطع) و به کمک دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار می شود که از 13 لغایت 16 بهمن 95 از ساعت 8 صبح تا 8 شب میزبان علاقه‌مندان و فعالان بخش آموزش و پرورش خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار