بیانیه انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در اختتامیه جشنواره تئاترفجر

انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بعد از پایان سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر بیانیه ای صادر کرد.

کد مطلب: ۵۹۳۲۰۰
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا؛ در این بیانیه آمده است که نمایش های جشنواره تئاتر فجر در طول برگزاری جشنواره بررسی شده اند و ضمن گوشزد کردن چندین نکته به مسئولان جشنواره و متولیان تئاتر کشور و هنرمندان در جهت غنای بیشتر جشنواره، این انجمن آثار منتخب خود جهت حمایت از آثار بعدی هنرمندان برگزیده در راستای اهداف انجمن اعلام شده است.
بيانيه انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره بين المللي تئاتر فجر
ایام الله دهه فجر يادآور رشادتها و حماسه هاي رادمردان و شیرزنانی است که در راه مبارزه با ظلم و استبداد از بذل جان دریغ نکرده و شهيدان و جانبازاني را تقديم اين انقلاب شکوهمند نمودند که بزرگداشت ياد و نام آن حماسه سازان، وظيفه هر انسان قدر شناس و متعهد است و بدیهی است اگر آن رشادتها نبود اکنون ايران همچون سالهاي ستم شاهي، از خود استقلالي نداشت و چون بردگان مي بايست در بند منافع و مطامع مستکبران زورگو مي زيست.
اين جشنواره يادگار برجسته این انقلاب است و بزرگداشتش همچون وظيفه اي است تا هنرمندان دغدغه مند و قدر شناس گوهر وجودش را به نسلهاي امروز و فردا پيش کش کنند تا راه سعادت و سربلندي را همچون سرو قامتان تاريخ بشريت به تلالو و روشنايي بپيمايند.
این انجمن به عنوان متولی تئاتر انقلاب اسلامی ضمن تقدیر و تشکر ویژه از مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بخصوص جناب آقای مهندس شفیعی و دبیر محترم سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر جناب آقای دکتر اسدی، پس از مشاهده و بررسی آثار حاضر در اين دوره بر خود لازم می داند نکات ذیل را جهت اعتلا و پیشرفت شرایط هنرهای نمایشی کشور متذکر شود:
1- بخش عمده ای از ضعف های ساختار تئاتر کشور مرهون کم لطفی سیاست گذاران و متولیانی است که هدفگذاري راهبردي مناسب که باعث نظامند کردن اين هنر ارزشمند است را دستور کار خود قرار نداده و نيز عدم توجه به بودجه تئاتر کشور که روز به روز تقلیل یافته است، باعث گرديده شورای ساخت به شورای حمایت و شورای حمایت به کمک هزینه ای ناچیز و اندک تبدیل شود.
واجب است که جناب آقای صالحی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در کمیسیون فرهنگی و دیگر نهادهای مجری تئاتر کشور این مهم را بدانند که تئاتر بدون حمایت بخش دولتی و در شرايط و سیستم فعلی رو به زوال بوده و بهتر است از هم اکنون چاره ای اندیشیده شود تا مطالبه به حق هنرمندان تئاتر کشور بر مبنای منشور حقوق شهروندی و عدالت اجتماعی داده شود.
2- حضور بزرگان صاحب سبک تئاتر کشوربه منظور ارائه و انتقال الگوهای تئاتر به نسل جدید قطعا بر غنای چنین جشنواره ای خواهد افزود هر چند جای خالی این بزرگان در این دوره بیش از پیش احساس می شد.
3 - آثار بخش بین الملل تعامل فرهنگی بین فرهنگ ها و ملل را به همراه دارد و در این بسترهنرمندان ایرانی و خارجی با تجربیات یکدیگر آشنا می شوند، از نقاط برجسته هر جشنواره ای با پسوند بین الملل می باشد. ولی سوال اینجاست که آیا آثار خارجی انتظار هنرمندان ما را تامین کرده اند؟! بهتر است در انتخاب آثار خارجی دقت بیشتری شود و نمونه هایی در این بخش ارائه شود که جنبه آموزشی برای تئاتر ما داشته باشد و برای نسل جدید ما الگوهای تکنیکی و ساختاری ارائه نماید و به صرف حضور آنان مد نظر نباشد.
4- هنرمندان عزیز!
پرداخت به مسائل و مشکلات جامعه و نقد سالم و سازنده قطعا رسالت اصلی هنر و هنرمند است اما تنها ارائه نقاط سیاه و منفی بجز رخوت و کسالت برای خود هنرمند، مخاطب و جامعه ارمغانی به همراه نخواهد داشت. پس بهتر است در آثار اجتماعی امید، شور و انگیزه نیز مدنظر هنرمندان قرار گیرد و با بهره گيري از اخلاق و منش ایرانی واسلامي در رفتارهاي حرفه اي و روزمره باعث رونق صواب و حذف رفتارهاي مفسده انگيز شويم.
5- هنر تئاتر امروزه به شدت مرهون توجه به فرم، ساختار و تکنیک های خلاقانه است. متاسفانه در اغلب آثاری که در این دوره از جشنواره مشاهده شد، این بخش دچار ضعف و کاستی است و لازم است که هنرمندان و هيات هاي محترم بازبینی و انتخاب آثار با وسواس و دقت خاصی به این مرحله حساس توجه کنند.
6- امروزه اغلب جامعه هنری کشور منتقد عملکرد رسانه و شبکه های ماهواره ای بیگانه هستند و بخوبی واقفیم که این شبکه ها خصوصا در عرصه برنامه های نمایشی بنیان خانواده ها و نسل جوان ما را مورد تهدید جدی قرار داده است، از هنر ناب تئاتر انتظار نمی رود که همان رویه را پیش بگیرد. در آثار این دوره خصوصا در بخش نو که انتظار می رود، طرحی نو دراندازند، متاسفانه مشاهده شد الگوهایی ارائه می شود که برای نسل جدید می تواند مخاطره آمیز باشد.
7- ضعف ساختاری در روایت و دراماتیزه نشدن داستان از نقاط ضعف بسیاری از آثار نمایشی حاضر در جشنواره بود. تا جایی که بسیاری از آثار در پیله داستان مانده و با قالب درام فاصله زیاد دارند. پس توجه به پژوهش در بعد ساختار و محتوا بخصوص مقوله روایت و درام از مهمترین نکاتی است که نویسندگان لازم است در نگارش آثارشان مورد توجه قرار دهند.
در انتها ضمن تشکر از همه هنرمندان و دست اندرکارانی که باعث رونق این جشنواره شدند،..
کارشناسي و ارزيابي کارشناسان اين انجمن از آثار هنرمندان عزيز ذيل بدون ترتیب اولویت باعث گرديد تا اين انجمن حمایت ازآثار جديد شان را جهت تولید و بر مبنای مضامین و اهداف انجمن در دستور کار سال آينده خود قرار دهد:
انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس به دليل نگاه نو و زاويه ديد مناسب، نمايشنامه «نگاهمان می کنند»، از متن جديد هنرمند گرانقدر سرکار خانم نغمه ثمینی حمايت مي نمايد.
انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس به دليل نگاه نو و زاويه ديد مناسب، نمايشنامه «پستو»، از متن جديد هنرمند گرانقدر جناب آقای باقر سروش حمايت مي نمايد.
انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس به دليل اجراي منسجم ، جسورانه و متعهد به متن، نمايش «خاطرات هنرپیشه نقش دوم» از اجراي جديد هنرمند گرانقدر جناب آقای افشین زمانی حمايت مي نمايد.
انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس به دليل استفاده درست از خلاقيت دراماتيک و پرداخت روان و همچنين اجراي نوآورانه نمايش «پرواز 745» از متن و اجراي جديد هنرمند گرانقدر سرکار خانم مرجان پورغلام حسین حمايت مي نمايد.
این بیانیه قرار بود که در مراسم اختتامیه جشنواره فجر قرائت شود که بنا به دلایلی مسئولان برگزاری جشنواره از قرائت این متن خودداری کردند و فقط به اعلام هنرمندان برگزیده این انجمن اکتفا کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار