رییس سازمان نظام پزشکی در پاسخ به پانا خبر داد :

وضعیت فرسودگی بیمارستان به مرز بحران رسید/وجود 12 هزار پزشک بیکار

رییس سازمان نظام پزشکی با هشدار نسبت به فرسودگی بیمارستانهای کشور در مواقع بحرانی گفت: بیمارستانها در مواقع بحران خود بحران خیز و آسب پذیر هستند .

کد مطلب: ۵۹۲۵۴۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا، علیرضا زالی در نشست خبری که پیش از ظهر امروز در محل سازمالن نظام پزشکی برگزار شد در پاسخ به سوال خبرنگار پانا مبنی بر ایمنی بیمارستانها در مواقع بروز بحران گفت: بارها نسبت به ایمنی بیمارستانها گوشزد کردیم و با حادثه پلاسکو بار دیگر این هشدار را تکرار کردیم که بیمارستانها در مواقع بحرانی بحران زده نشوند.

رییس کل سازمان نظام پزشکی اضافه کررد: بهسازی و نوسازی بیمارستانهای کشور در وضعیت اورژانسی قرار دارند و این مساله جدی است و فرصت خوبی است که دولت و مجلس از حادثه پلاسکو درس عبرت بگیرند و برای ایمنی بیمارستانها اقدام کنند.

وی همچنین از بدهی 12 هزار میلیاردی بیمه ها به بیمارستانهای علوم پزشکی خبر داد.

بسته استراتژیکی با تعرفه ها

زالی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه نظام سلامت در بسیاری از حوزه ها سرآمد است، گفت: هم اکنون نظام سلامت در بخش های نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی در شرایط عالی به سر می‌برد و در منطقه جلو هستیم.

رییس کل سازمان نظام پزشکی افزود: اتفاقاتی که در مجله نیچر افتاد اندک است و جامعه پزشکی مصون هستند.

وی با اشاره به ضرورت رشد شاخص‌های حوزه سلامت گفت: در سایه چنین پیشرفت های علمی باید شاخص های سلامت مردم را رشد دهیم. در حال حاضر در برخی شاخص ها عقب هستیم.

زالی در ادامه با اشاره به تعرفه های پزشکی در سال آینده گفت: یک ماه از اعلام تعرفه‌های پزشکی سال ۹۶ می‌گذرد تا زمانی که مجلس موضوع بودجه را بررسی می‌کند بحث تعرفه ها نیز بررسی شود‌‌. امسال بسته استراتژیکی را در رابطه با تعرفه ها اعلام کردیم که این استراتژی‌ها هم به نفع مردم و هم به نفع جامعه پزشکی است.

وی ادامه داد: متن قانون توسعه پنجم پیش شرط هایی را برای تعرفه ها گذاشته بود که محقق نشد یعنی باید شورای تعرفه گذاری تشکیل می‌شد که اصلا تشکیل نشد. نهاد تعرفه گذار در کشور که شورای عالی بیمه سلامت بود اساسا تشکیل نشد و الان هم تغییر نام داده است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ادامه داد: بازنگری ارزش نسبی خدمات در پایان هر سال باید انجام شود و این ارزشگذاری می بایست بر اساس قیمت واقعی خدمات انجام شود که متاسفانه با قیمت واقعی فاصله زیادی داریم. از طرفی درخواست ما در بحث تعرفه گذاری این است که سازمان های بیمه گر مبنای پذیرش تعرفه بخش خصوصی را تعرفه همان بخش قرار دهند نه تعرفه دولتی، چرا که این مساله موجب پرداخت از جیب مردم می‌شود.

وی ادامه داد: برای اصلاح آن پیشنهاد دادیم تعرفه های ترجیحی ترویج یابد و تعرفه بخش‌هایی مانند پزشک عمومی، پزشکان داخلی، متخصصان کودک و بخش عفونی رشد بالاتری داشته باشد اما این موضوع علی رغم تلاش‌هایی که انجام دادیم با اختلال روبروست‌‌.

رئیس سازمان نظام پزشکی افزود: پیشنهاد بعدی ما در بحث تعرفه ها اصلاح کتابی است که با کمک وزارت بهداشت صورت گرفته است. این کتاب ارزشگذاری دارای دو بخش است که یک بخش مربوط به جراحی است که تا حدی اصلاح شده است و یک بخش مهم دیگر دارد که "e & d" نام دارد که عمدتا خدمات سرپایی را ارائه می دهد اما متأسفانه بیمه ها اعلام کردند که زیر ساخت ها آماده نیست و بار مالی دارد.

وی ادامه داد: نمی توان بخشی را اصلاح کرد و بخشی را اصلاح نکرد برای هر دو ما فرمول داریم که حاضر هستیم به صورت پایلوت در استانی اجرا کنیم. باز پیشنهاد می کنیم که دو گروه متخصصان این بخش برای آن ها اجرا شود و بیمه ها هم برای اجرای آن نظارت کنند ضمن اینکه ما مخالف نظارت بیمه ها نیستیم.

زالی ادامه داد: پیشنهاد بعدی ما در تعرفه ها این است که تعرفه های مناطق محروم بالاتر از کلانشهرها شود. دو پیشنهاد داریم بیمه ها پرداخت پزشکان بخش خصوصی را در مناطق محروم در اولویت قرار دهند و سهم پرداخت مناطق محروم کمتر شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به بودجه بحرانی حوزه سلامت در سال آینده گفت: در سال 96 اگر با همین وضعیت پیش رویم بودجه بحرانی است و صد درصد نظام سلامت دچار آسیب خواهد شد و برای اینکه دچار آسیب نشویم باید دغدغه های اعتباری مرتفع شود.

وی با بیان اینکه در حل مشکلات بودجه نظام سلامت باید مجلس و دولت عزم جهادی کنند، گفت: در دوره دولت یازدهم توجه ویژه ای به حوزه سلامت شده است اما این توجه کافی نیست و آنقدر وضعیت بحرانی است که باید توجه بیش از گذشته باشد تا مردم در حوزه سلامت احساس امنیت کنند.

زالی در ادامه سخنان خود یادآور شد: تنها سالی که سرمایه گذاری دولت در حوزه سلامت به بار نشست سال 92 بود و سال های بعد اساسا اتفاقی نیفتاده است و از 8 هزار میلیاردتومانی که سهم 10 درصد هدفمندی یارانه هاست هیچ ریالی به حوزه سلامت نرسیده است.

وی با اشاره به بودجه طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع نیز توضیح داد: دولت چقدر طرح پزشک خانواده را در بودجه دیده است هیچ بودجه ای به این منظور اختصاص پیدا نکرده است در دو استان مازندران و فارس پول پرداخت نشده است. این در حالی است که 12 هزار میلیارد تومان طلب دانشگاه های علوم پزشکی از بیمه هاست که پرداخت نشده است. با توجه به اینکه دولت نمی تواند از مجموع هدفمندی یارانه ها پول بدهد درصد تخصیص را بالا برده است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با تأکید بر ضرورت مدیریت منابع در حوزه سلامت گفت: مدیریت منابع راهکارهای خاصی دارد که باید نظام سلامت نیز در این مسیر قرار گیرد.

وی با اشاره به نارضایتی روسای دانشگاه های علوم پزشکی از مشکلات بودجه ای بیمارستان ها گفت: هم اکنون روسای دانشگاه ها مشکل نقدینگی دارند و با حضور در بیمارستان ها متوجه نارضایتی آن ها می شویم، از طرف دیگر مردم هم ناراضی هستند که این موضوع نیاز به توجه ویژه دارد.

زالی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع فرهنگ پیشگیری در حوزه بیمه ها گفت: یکی از موضوعاتی که در بحث تعرفه ها مطرح است و کشورهای مترقی در دنیا هم این موضوع را دنبال کرده اند بحث صرفه جویی ملی است که منجر به کاهش مصرف دارو در این کشورها شده است. ما هم باید به این سمت برویم که بیمه ها فرهنگ پیشگیری را هم اعلام کنند.

رئیس سازمان نظام پزشکی ادامه داد: بسته پیشنهادی را به وزارت بهداشت و رفاه فرستادیم در مورد k بیهوشی، جراحی 3 سال است که تغییر نکرده است. برای امسال پیشنهاد دادیم که رشد k متوازن باشد. برای حفظ خدمات حوزه سلامت باید کمک کنیم تا خدمات این بخش ارتقا یابد.

نگرانی از رشد غیرمنطقی مالیات جامعه پزشکان

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به موضوع مالیات جامعه پزشکی نیز توضیح داد: جامعه پزشکی یکی از منظم ترین گروه هایی است که مالیات می پردازد. مالیات پزشکان باید بر اساس منطق رشد کند اما هر سال به صورت اتوماتیک افزایش می یابد. از الان نگران رشد مالیاتی در سال آینده هستیم.

رئیس سازمان نظام پزشکی اضافه کرد: درخواست ما این است که سازمان امور مالیاتی کشور، عدالت مالیاتی را برای گروه های مختلف در نظر بگیرند و پزشکان را نیز لحاظ کنند چرا که پزشکان در معرض شفافیت مالیاتی قرار دارند.

شرایط بد اقتصادی، دلیل عدم مراجعه مردم به دندانپزشکی

زالی همچنین با اشاره به عدم پوشش بیمه ای خدمات دندانپزشکی گفت: چرا مردم به دندانپزشکی مراجعه نمی کنند برای اینکه وضعیت اقتصادی آن ها بد است و بیمه ها هیچ خدمات دندانپزشکی را ارائه نمی دهند.

این مقام مسئول در سازمان نظام پزشکی اضافه کرد: در حوزه دندانپزشکی بین 85 تا 96 درصد پرداخت مستقیم از جیب مردم صورت می گیرد.

وی در ادامه با اشاره به موضوع تعیین سقف درآمد برای پزشکان نیز توضیح داد: در مورد حقوق جامعه پزشکی از یک فرمول هماهنگ استفاده می شود اما در مورد کارانه اگر سقفی تعیین شود برای مردم مشکل ایجاد می شود چرا که درآمد بیمارستان ها آسیب می بیند چرا که جنس کارانه با حقوق متفاوت است و این موضوع باید در شرایط مناسب انجام شود.

برگزاری انتخابات نظام پزشکی بعد از انتخابات ریاست جمهوری

رئیس سازمان نظام پزشکی همچنین درخصوص انتخابات دور بعدی نظام پزشکی نیز گفت: در دوره قبلی انتخابات، اختلالی در حکم رئیس سازمان ایجاد شد که بر تمام سیستم های وابسته به سازمان تأثیرگذاشت. برای این دوره هماهنگی هایی صورت گرفته که باید طی شود و انتخابات نظام پزشکی به بعد از انتخابات ریاست جمهوری موکول شده است.

تبلیغات پزشکی بدون مجوز غیرقانونی است

وی همچنین در مورد نظارت سازمان نظام پزشکی بر تبلیغات مراکز لیزر و زیبایی در فضای مجازی نیز گفت: نظارت بر واحدهای درمانی بر عهده معاونت های درمان دانشگاه های علوم پزشکی است. بندی در قانون برنامه ششم توسعه پیشنهاد دادیم که سازمان نظام پزشکی نیز در این موضوع نظارت داشته باشد که در کمیسیون تلفیق مجلس مورد توجه قرار نگرفته است. تعداد این مراکز کم نیست و حتما نیاز به ساماندهی دارند.

زالی خاطرنشان کرد: هر گونه تبلیغات پزشکی توسط پزشکان اگر مجوز نداشته باشد غیرقانونی است.

وی همچنین درباره آمار پزشکان بیکار نیز گفت: آمار مستندی در این زمینه وجود ندارد. در مورد پزشکان بیکار چند اشکال وجود دارد که مربوط به ثبت آماری در کشور است. تعداد پزشکان ما در حوزه عمومی 80 هزار نفر و 30 هزار پزشک متخصص داریم. هر سال 10 هزار نفر نیز به عنوان دستیار جدید جذب می شود. اما در سیستم آمار درباره پزشکانی که فوت می کنند نقص وجود دارد که این موضوع در مذاکره با سازمان ثبت احوال در حال برطرف شدن است.

وجود 12 هزار پزشک بیکار

رئیس سازمان نظام پزشکی تصریح کرد: عددی که از پزشکان داریم با عدد واقعی فاصله دارد. یک جمعیت 12 هزار نفری از پزشکان را داریم. برخی پزشکان فقط یکبار به سازمان نظام پزشکی مراجعه کردند یا مراجعه نکردند و یا بیکار هستند و یا مهاجرت کرده اند و یا در مشاغل دیگر جذب شده اند. برای کشف این گروه ها یک سایتی طراحی شده است که بتوانیم از این طریق به آمار درستی دست پیدا کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار