عضو نمایندگی ایران درسازمان ملل متحد:

دامنه اختیارات شورای امنیت بی حد و حساب نیست/تحریم‌ها علیه ایران غیرقانونی است

خبرگزاری پانا: عضو نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، اعلام کرد: تحریم های اعمال شده علیه ملت ایران، غیر قانونی و نامشروع هستند و براساس اهداف سیاسی و خودسرانه برخی از اعضای دائم شورای امنیت وضع شده اند.

کد مطلب: ۵۷۳۸۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، حسین قریبی کارشناس نمایندگی ایران در سازمان ملل عصرجمعه در نشست منشور ملل متحد با انتقاد از تحریم‌های غیر قانونی علیه ملت ایران، یادآور شد: شورای امنیت تنها زمانی که امنیت و صلح جهانی براساس شواهد متقن و اصول منشور و حقوق بین الملل به خطر بیفتد، می تواند تحریم ها را وضع نماید نه بر اساس توهم و تبلیغات برخی از اعضای آن.

قریبی تصریح کرد: شورای امنیت محق به محروم کردن اعضای سازمان ملل متحد از حقوق مشروع آنها طبق حقوق بین الملل نیست.

وی با یادآوری این مطلب که دامنه اختیارات شورای امنیت بی حد و حساب نیست، تاکید کرد: شورا دارای اختیار تام برای اتخاذ هرگونه تصمیمی نیست.

کارشناس نمایندگی ایران در سازمان ملل اظهار کرد: تصمیمات شورا و اجرای آن باید بر اساس مفاد منشور باشد، بنابراین تحریمهایی که بر اساس اهداف سیاسی و خودسرانه برخی اعضای دائم شورا وضع شده اند، مشروع و قانونی نیستند.

قریبی در ادامه گفت: جمهوری اسلامی ایران قویا اعتقاد دارد که این تحریم های غیرقانونی موجب مسئولیت سازمان ملل به لحاظ اقدامات خلاف قانون می شوند.

وی همچنین در مورد تحریمهای یکجانبه اعمال شده از سوی برخی کشورها، اینگونه اقدامات را خلاف تلاشها برای ارتقا حاکمیت قانون در سطح بین المللی، مخالف اهداف منشور ملل متحد و از لحاظ قانونی و اخلاقی غیر مشروع دانست.

وی افزود: گفتن اینکه تحریمها هوشمند هستند یک تزویر و ریاکاری آشکار از سوی کشورهای وضع کننده تحریمهاست چرا که به خوبی روشن است که تحریمها بدلایل ساختگی بصورت بیرحمانه‌ای زندگی مردم عادی را هدف قرار داده اند.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون براثر اقدامات سیاسی و خصمانه برخی از اعضای دائم شورای امنیت به ویژه آمریکا و چند هم پیمان غربی او و به بهانه اینکه امکان دارد برخی از جنبه های برنامه هسته ای ایران دارای اهداف غیر صلح آمیزباشد، چندین قطعنامه غیر قانونی و نامشروع را علیه ملت ایران وضع کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار