سفیر ایران نزد سازمان ملل بررسی کرد؛

ریشه های خشونت در شرق و غرب جهان/ تجاوزگری هنوز ریشه اصلی مخاصمات است

نماینده دائم ایران در سازمان ملل با اشاره به هدف نخست ایجاد سازمان ملل متحد یعنی جلوگیری از بروز جنگ میان کشورها گفت: هرچند می توان گفت که سازمان ملل بخاطر کاهش تعداد جنگها میان کشورها موفقیتهایی داشته است اما در عین حال باید اذعان داشت که میزان خشونت در جهان ماافزایش یافته است.

کد مطلب: ۵۶۷۹۵۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش گروه سیاسی پانا، شورای امنیت روز سه شنبه به ابتکار عمل سوئد که ریاست شورای امنیت را در ماه ژانویه ۲۰۱۷ بر عهده دارد؛ بحث عمومی خود را با عنوان پیشگیری از مخاصمات و صلح پایدار برگزار کرد. آنتونیو گوترش در نخستین حضورش در جلسه شورای امنیت بعنوان دبیر کل جدید سازمان ملل متحد به بیان راهبردهای کلی خود مبنی بر اولویت دادن به صلح و پیشگیری از جنگ و مخاصمات پرداخت. این بحث با استقبال بی نظیر کشورهای عضو روبرو شد و بیش از ۹۰ کشور از جمله ایران در آن شرکت کردند.

غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل متحد در سخنرانی خود در این نشست با اشاره به هدف نخستین ایجاد سازمان ملل متحد یعنی جلوگیری از بروز جنگ میان کشورها ؛ اظهار داشت: هرچند می توان گفت که سازمان ملل بخاطر کاهش تعداد جنگها میان کشورها موفقیتهایی داشته است اما در عین حال باید اذعان داشت که میزان خشونت در جهان ما نه تنها کاهش نیافته که هم افزایش یافته و هم پراکنده شده است. اکنون مخاصمات بیشتر درداخل کشورها و به شکل تروریسم و افراط گرایی؛ تروریستهای خارجی؛ برنامه ریزی عملیات تروریستی و جرائم سازمان یافته بین المللی صورت می گیرد که سازمان ملل برای مقابله با آن ایجاد و طراحی نشده بود.
خوشرو افزود : در عین حال با نگاهی عمیق تر میتوان دریافت که تجاوزگری در همان مفهوم کلاسیک و متداول هنوز ریشه اصلی مخاصمات است . اشغالگری رژیم صهیونیستی علیه سرزمین فلسطینیان؛ حمله و تهاجم تجاوز امریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ و دخالت خارجی علیه سوریه و یمن همه مصادیق همان مفهوم تجاوز است که در منشور ملل متحد به آن اشاره شده و ادامه آن چشم انداز صلح را در این مناطق تیره و تار ساخته است.
سفیر کشورمان همچنین گفت: افزون بر این، سر بر آوردن افکار افراط گرایانه، تکفیری و بیگانه هراسی که در شرق و غرب جهان بصورتی همسو در حال رشد و گسترش است از جمله ریشه های خشونتی است که بخشهایی بزرگی از دنیای ما را در بر گرفته است . سازمان ملل متحد باید از کشورهای عضو خود بخواهد تا در هر دو سوی مانع تبلیغات و ترویج نفرت شوند و به جای آن گفتگو و تفاهم میان تمدن ها، فرهنگها و ادیان را ترویج، تشویق و حمایت کنند.
خوشرو در پایان اظهار داشت: لازم است سازمان ملل متحد و دبیر کل جدید با شجاعت و اراده سیاسی با این چالشها و ضرورتهای عصر ما روبرو شوند و نیروهای خود را در مسیر طولانی پیشگیری تا ایجاد صلح پایدار بسیج کنند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار