یک توصیه/ ۳۶

روزنامه نگار خوب؛ مخاطب شناسی/10

بزرگترین تفاوت بین روزنامه نگاران در رسانه های سنتی و روزنامه نگاران آنلاین، تعامل و نحوه ارتباط آنها با مخاطب است. وروزنامه نگار خوب مخاطب را مهمترین سرمایه خود می شمرد.که به هر قیمتی باید آن را حفظ کند.

کد مطلب: ۵۶۶۷۴۶
لینک کوتاه کپی شد

جایگاه ویژه مخاطبان

روزنامه نگار آنلاین نمی تواند از دست مخاطبان خود فرار کند و البته چنین قصدی هم ندارد: مخاطب بزرگترین مشوق و راهنما برای روزنامه نگاران و بزرگترین سرمایه آنان در ادامه راهشان هستند.مخاطبان در روزنامه نگاری آنلاین گویی در اتاق های تحریریه ظاهر می شوند و به جای خبرنگاران تیتر می زنند خبر را تغییر می دهند و...از همه مهمتر یک ارزیاب خبر هستند و دائما اظهار نظر می کنند. پس در اینجا مخاطبان رابطه فعالی با اخبار دارند. و همین باعث می شود که روزنامه نگاران در نگارش خود بیشتر دقت کنند . دقت و صحت از عناصر بسیار مهم خبرنویسی ،در اینجاست.

مخاطبان در فضای آنلاین تنها منتظر دریافت خبر نیستند. آنها بیشتر از ظاهر و پوسته خبر از شما می خواهند. پس باید بدنبال تحلیل و چرایی و چگونگی خبر بروید . بیشتر از خبر، با شماست!

بنابر آنچه گفتیم؛ لزوم مخاطب شناسی از سوی روزنامه نگاران، دوچندان می شود. باید مخاطبان را شناخت، آن ها را دسته بندی و طبقه بندی کرد، به نیازها و سلایق و علاقمندی های آنها از راه های مختلف پی برد و خوراک سالم خبری برایشان فراهم کرد و باز هم از راههای مختلف از نظرسنجی کرد و به نقاط ضعف و قوت رسانه پی برد تا مخاطبان را از دست ندهیم .

  • نکات مهم

آنلاین نویسان باید مطالب زیر را به خاطر داشته باشند:

1- از زبان روزمره استفاده کنند(زبان روزمره البته زبان محاوره و کوچه بازار نیست بلکه زبان روز جامعه شان است؛ ساده و بی پیرایه و بدون پیچیدگی)

2- به سراغ اصل مطلب بروند.

3- از بکاربردن کلمات بلند، بندهای وابسته یا زبان دست و پا شکسته پرهیز کنند.

4- جملات و پاراگراف های کوتاه به کار برید.

5- به جای متن های تکراری، نکات مهم خبر را در کنارِ گوی های سیاه ردیف کنید.

6- و اظهارات غیرمعمول در متن بکار ببرید، زیرا خوانندگان از شگفت زده شدن خوششان می آید.

7- مستقیما خواننده را مخاطب قرار دهید.

8- برای موضوع های چندوجهی به جای چندپاره کردن اطلاعات به صفحات متعدد از پیوندها استفاده کنید.

------------------------------------------------------------------------------

منبع : همان پیشین با تغییرات و اضافات واحد آموزش

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار