معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی:

نرخ باسوادی استان مرکزی بالای 97 درصد است

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: بر اساس سامانه نهضت سواد آموزی نرخ باسوادی استان مرکزی بالای 97 درصد است.

کد مطلب: ۵۶۳۲۹۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا استان مرکزی، علی محمد غلامی در نشست خبری که به مناسبت فرا رسیدن 7 دی ماه، سالروز نهضت سواد آموزی در آموزش و پرورش استان مرکزی، افزود: استان مرکزی بعد از استان های یزد، اصفهان و آذربایجان شرقی رتبه چهارم کشور را در نرخ باسوادی در کارنامه خود دارد.

وی بیان کرد: آشتیان، تفرش و محلات کمترین میزان بی سوادی و اراک، ساوه، خمین و خنداب نیز بیشترین میزان بی سوادی را در استان مرکزی دارند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی همچنین ادامه داد: در استان مرکزی حدود 5 هزار بی سواد وجود دارد و نرخ بی سوادی را در سال 96 و نهایتا تا سال 97 به صفر خواهیم رساند.

غلامی ابراز داشت: امسال دو طرح عمده در حوزه سواد آموزی اجرایی شده است که اولین طرحی که در وسعت بسیار زیاد انجام شد، طرح شناسایی، جذب و آموزش اولیای بی سواد دانش آموزان است.

وی اضافه کرد: همزمان با ثبت نام دانش آموزان در سامانه سناد، مدارک تحصیلی اولیا نیز از آنها اخذ می شود تا اولیاء کم سواد و بی سواد مشخص شود.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی اضافه کرد: بحث جذب و آموزش اولیا بی سواد همزمان با اعلام سواد اولیا از سوی مدیران مدارس آغاز شده است و از 2 هزار و 700 نفر اولیای بی سوادی که بر اساس سامانه 9495 سازمان نهضت به ما اعلام کرده اند تاکنون از این تعداد مجموعا هزار و 450 نفر در سامانه شناسایی، جذب و کلاس های آموزشی آنها آغاز شده و خرداد ماه آموزش این افراد اتمام می یابد.

غلامی با اشاره به اجرای یک ساله این طرح در سطح استان مرکزی گفت: امیدواریم باقی مانده اولیای بی سواد که متاسفانه کمترین همکاری را با این نهاد دارند نیز در زمان کوتاهی ساماندهی شوند.

وی با بیان اینکه طرح دوم نیز طرح سواد سنجی در حوزه ندامتگاه ها و زندان ها می باشد، افزود: این طرح در زندان اراک، اردوگاه کار درمانی استان، زندان مرکزی ساوه و خمین در حال اجراست.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی اظهار داشت: سواد سنجی افراد زندانی انجام شده است و افراد هم اکنون به سه سطح بی سوادان مطلق، تحکیم ( تا حدودی سواد دارند اما قصد ادامه تحصیل ندارند) و سطح انتقال ( قصد ادامه تحصیل دارند) تقسیم شدند.
غلامی افزود: در ندامتگاه ها محتوای کتاب آموزشی کاملا متفاوت است و سعی می شود در این کتاب ها به افراد عزت نفس، کسب اراده قوی، مهارت نه گفتن و ... آموزش داده شود؛ نتایج اخلاقی بسیار خوبی بر اساس گزارش افراد زندانی مشاهده شده است.

وی با اشاره به اینکه طی 3 سال گذشته بالغ بر 50 هزار نفر اتباع بیگانه بی سواد در سطح کشور مورد آموزش قرار گرفته اند، ادامه داد: طی دو سال اخیر در استان مرکزی نیز حدود هزار نفر اتباع بیگانه بی سواد آموزش دیده اند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی یکی از اصلی ترین علل بی سوادی را مهاجر پذیر بودن شهرستان ها عنوان و بیان کرد: ساوه، دلیجان، زرندیه و اراک از شهرستان های مهاجر پذیر در استان هستند که متاسفانه نرخ بی سوادی در آنها بسیار بالا می باشد.

به گفته غلامی در سالجاری 170 نفر بی سواد در سطح استان شناسایی شده که از این تعداد 120 نفر کم سواد اند که به دوره تحکیم و انتقال راهنمایی شده و ما بقی نیز بی سواد مطلق بوده اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار