مرگ روزانه چهار نفر دراثر حوادث کار

مدیرکل بازرسی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در حال حاضر روزانه چهار نفر منجر به فوت در بخش ناشی از کار داریم این عدد در پایان سال 92 حدود پنج و نیم بود که با اقدامات انجام شده در این مدت نزدیک به چهار نفر رسید.

کد مطلب: ۵۶۳۰۲۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا-مازندران، محمد اصابتی صبح امروز در نخستین کنفرانس ملی بهداشت، ایمنی و محیط زیست در صنعت ساختمان (HSE) که در مجتمع صنعت نفت محمودآباد برگزار شد، اظهار داشت: باید در راه پیشگری از حوادث کار با حساس کردن جامعه اقدام کرد.

وی تصریح کرد: حوادث ناشی از کار همواره انسان‌های فعال این عرصه را در معرض خطر قرار می‎دهد، بیش از دو میلیون 350 هزار حادثه ناشی از کار در جهان به وقوع می‎پیوندد.

مدیرکل بازرسی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کشور با اعلام اینکه سهم حوادث ناشی از کار بیش از 350 هزار نفر است، افزود: در کشور ما حادثه ناشی از کار عدد بزرگی را به خود اختصاص می‌دهد.

حوادث فوتی ناشی از کار در سال 94 با کاهش قابل قبولی مواجه است

وی ادامه داد: در حال حاضر روزانه چهار نفر منجر به فوت در بخش ناشی از کار داریم این عدد در پایان سال 92 حدود پنج و نیم بود و با اقدامات انجام شده در این مدت نزدیک به چهار نفر رسید.

وی با بیان اینکه به میزان پرداخت یارانه‌ها در مباحث حادثه کار هزینه پرداخت می‎شود اظهار داشت: بیماری‌های شغلی 6 برابر حادثه ناشی از کار است، در سال 93 تامین اجتماعی بیش از 15 میلیارد تومان مستمری پرداخت کرد.

وی خاطر نشان کرد: نکته حائز اهمیت این است که بخش قابل توجهی حوادث ناشی از کار مربوط به ساختمان است و بیش از 60 درصد فوت حین کار مربوط به فعالیت‌های ساختمانی است.

اصابتی با اعلام اشاره به آمارهای پزشکی قانونی گفت: میزان حوادث فوتی ناشی از کار در سال 94 با کاهش قابل قبولی مواجه است.

وی در ادامه اضافه کرد: بیش از 52 درصد از حوادث به دلیل عدم نظارت ایجاد می‌شود و اینکه گفته می‎شود 98 درصد قابل پیشگیری است، ناشی از عدم خطاهای انسانی است.

این مسؤول یادآور شد: باید دیده شود که آیا خطاهای عامل انسانی فقط مربوط به کارگران است، اگر کارفرما نسبت به عدم رعایت مقررات اقدام کرد، ماده 95 قانون بحث کیفری را مطرح می‌کند.

فرهنگ ایمنی در حوزه ساخت و ساز نهادینه شود

مدیرکل بازرسی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: قانون سه وظیفه ایجاد شرایط ایمن در محیط کار برای کارگر،آموزش مسائل ایمنی و توجه به مبحث نظارت باید جدی گرفته شود.

وی به اقدامات انجام شده در استان مازندران در ارتباط با آموزش ایمنی در محیط‌های کارگری استان مازندران اشاره کرد و افزود: آموزش بیش از 20 هزار نفر کارگر و مهندسان از اقدامات اساسی و بسیار مناسب بود.

مدیرکل بازرسی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: در برخی مواقع مهندسان ناظر به مسائل ایمنی آشنائی کافی ندارند که به دنبال ارائه آموزش به صورت کلاسیک هستیم و در استان مازندران مهندسان ناظر آموزش کوتاه مدت دیدند.

وی اضافه کرد: فرهنگ ایمنی در حوزه ساخت و ساز چندان نهادینه نشد و برای ترویج این فرهنگ باید آموزش‌ها جدی گرفته شود، از سوی دیگر کارگران نا آشنا به این بخش نیز باعث ایجاد حادثه می‎شوند.

وی خاطر نشان کرد: برخی از ماشین آلات که در حوزه ساخت و ساز به کار گرفته می‎شود به دلیل عدم آشنائی اپراتور به مسائل ایمنی باعث ایجاد حادثه می‎شوند، به صورت کلی شناخت کافی از نوع خطرات دستگاه و حتی صلاحیت فنی موجود در اختیار اپراتورها وجود ندارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار