گزارش پانا از جلسه شورای شهر-۲

نجفی: در رفع سد معبر در ساخت‌وسازها بی توجهی وجود دارد

خبرگزاری پانا:محمد علی نجفی از بی‌توجهی شهرداری به اشغال پیاده‌روها در جریان ساخت و سازهای شهری انتقاد کرد.

کد مطلب: ۵۶۲۹۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی پانا، محمدعلی نجفی در جریان پانصد و سی‌امین جلسه علنی شورای شهر تهران و در حین بررسی لایحه اصلاحیه «چگونگی نحوه رفع سد معابر عمومی و اشغال پیاده‌روها و استفاده غیرمجاز از آنها» در این خصوص گفت: در جریان برخی ساخت و سازها، حقوق شهروندان مورد حمله قرار می‌گیرد، به طوری که عرض پیاده‌رو اشغال می‌شود و حتی این موضوع در شمال شهر به یک سنت تبدیل شده است؛ حتی عکس یکی از موارد اشغال کل پیاده‌رو در ساخت و ساز را برای شهردار منطقه 1 ارسال کردم، اما جوابی نگرفتم.
وی همچنین به احداث باغچه در پیاده‌رو مقابل منازل اشاره کرد و گفت: این موضوع هم موجب اجحاف حقوق شهروندان می‌شود و شهرداری باید در مقابل اقدامات این چنینی کسانی که از حقوق سایر شهروندان غافل هستند، جلوگیری کند.
مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران هم با تایید این نکته، اظهار کرد: برابر قانون در جریان ساخت و ساز، مالک می‌تواند حداکثر یک سوم پیاده‌رو را اشغال کند، اما معمولا این موضوع به درستی رعایت نمی‌شود و حتی بعضا بخشی از عرض خیابان هم اشغال می‌شود.
خسرو دانشجو، سخنگوی شورای شهر تهران در این باره توضیح داد: قانون اعلام می‌کند که اشغال یک سوم معبر تا زمانی که سقف اول اجرا شود، مجاز است و پس از آن مصالح ساختمانی باید به زیر سقف اول منتقل و معبر عمومی آزاد شود.
وی خاطر نشان کرد: البته در برخی موارد عرض معبر یک متر یا کمتر است که بر این اساس یک سوم آن حدود 30 سانتی‌متر می‌شود و کمکی به ساخت و ساز نمی‌کند. بنابراین مالک ناچار می‌شود که بخش بیشتری از پیاده‌رو را اشغال کند.
پروین احمدی‌ نژاد عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران هم با بیان اینکه بخشی از اشغال پیاده‌روها توسط صنوف یا موتورسیکلت‌ها صورت می‌گیرد، گفت: در برخی موارد هم ساختمان در حالی که به عرض پیاده‌رو تجاوز کرده، ساخته می‌شود و پس از اینکه رو به اتمام قرار گرفت، امکان تخریب آن هم وجود ندارد. باید از ابزارهای قانونی برای جلوگیری از این موضوع استفاده کنیم.
معصومه ابتکار رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران نیز در این رابطه خاطر نشان کرد: لازم است در این اصلاحیه تاکید کنیم که شهرداری باید اهتمام بیشتری به رفع سد معبر در جریان ساخت و سازها داشته باشد.
وی ادامه داد: در برخی موارد هنگام گودبرداری بخشی از پیاده‌رو و حتی خیابان هم ریزش می‌کند، اما مالک هیچ توجهی به این موضوع ندارد و شهرداری هم کوچک‌ترین اقدامی برای رفع مشکل نمی‌کند که هم‌اکنون در دارآباد چنین اتفاقی رخ داده و موضوع رها شده است.
مجتبی عبداللهی معاون خدمات شهری شهردار تهران در این باره توضیح داد: از شش ماه قبل که شورا درباره سد معبر تذکر داد، چندین بار ابلاغیه‌هایی از حوزه خدمات شهری و همین‌طور حوزه شهرسازی به مناطق صورت گرفت و بر اجرای تمامی موارد رفع سد معبر ساخت و سازها تاکید شد. به همین خاطر بخش قابل توجهی از مشکل هم‌اکنون برطرف شده و اوضاع نسبت به قبل بهتر شده است؛ اما هنوز وضعیت شهر از این نظر عالی نیست که آن هم شاید ناشی از کم‌کاری شهرداری‌های مناطق نیست، بلکه مردم هم باید اهتمام بیشتری به رعایت حقوق سایر شهروندان داشته باشند.
در نهایت اصلاحیه مصوبه رفع سد معبر به اتفاق آرا تصویب شد. بر این اساس ستاد رفع سد معبر دیگر وظیفه ندارد خودروهایی که در اماکن توقف ممنوع ایستاده‌اند را منتقل کند، چرا که این وظیفه بر عهده پلیس است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار