اجرای طرح جنگلانه، دومین اقدام تشکل حامیان جوان صلح سبز سمنان

مسئول تشکل حامیان جوان صلح سبز خبر داد: اعضای این تشکل، در اقدامی دیگر، با حمایت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمنان، در طرح ملی جنگلانه حضور فعال داشته و به بذرپاشی گیاه باریجه در منطقه گردنه آهوان سمنان اقدام کردند.

کد مطلب: ۵۶۰۴۹۰
لینک کوتاه کپی شد

محمدامین محب شاهدین در گفت و گو با خبرنگار پانا سمنان، با بیان این موضوع که جنگلانه طرحی مردمی است که سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور از آن حمایت می کنند و توسط تشکل های مردم نهاد اجرا می شود، گفت: حدود 40 نفر از اعضای تشکل حامیان جوان صلح سبز سمنان به عنوان دومین اقدام خود در عرصه حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست، در این طرح شرکت کرده و به بذرپاشی گیاه باریجه در منطقه گردنه آهوان سمنان به وسعت حدود یک هکتار پرداختند.

وی درباره اهداف این طرح، افزود: ترمیم و احیای عرصه های جنگلی و مرتعی، حفاظت از زیگونگی (تنوع زیستی)، شناخت و حمایت از گونه های بومی و در معرض خطر و سرانجام آشنایی با روش کاشت آن ها گام هایی مؤثر و پیش برنده اهداف این طرح هستند.

مسئول تشکل حامیان جوان صلح سبز با اشاره به اینکه پروژه اقتصادی - اجتماعی کشت گیاه ارزشمند دارویی - صنعتی باریجه با هدف اشتغالزایی، تغییر معیشت بهره برداران و تغییر نگرش مرتعداران به بهره برداری از مرتع و نیز افزایش تولید ملی در مراتع حوزه پیغمبران و گردنه آهوان شهرستان سمنان آغاز شد، خاطرنشان کرد: این پروژه در راستای تحقق شعار سال 95 اقتصاد مقاومتی "اقدام و عمل " و با هدف غنی سازی مراتع مستعد، از نیمه دوم آبان ماه اجرایی شد.

محب شاهدین در رابطه با گیاه باریجه تصریح کرد: با توجه به درآمدزایی کشت باریجه، بخشی از مناطق پیغمبران و گردنه آهوان که استعداد رویش این گیاه را در سنوات قبل داشته اند، زیرکشت این محصول قرار گرفته است و روند توسعه این کشت از گیاهان دارویی ادامه دارد. برداشت از شیرآبه گیاه باریجه نیز پس از چهار سال از کشت این گیاه انجام می شود و میزان تولید آن در هرهکتار بالغ بر 30 کیلوگرم است.

وی با بیان اینکه یکی از راهکارهای تعدیل دام و تقویت مراتع، افزایش کشت گیاهان دارویی است، اظهار کرد: به گفته رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان، در هر وسعتی از مراتع که مرتعداران مبادرت به کشت گیاهان دارویی و معطر نمایند، هرگونه تغییرکاربری و واگذاری ممنوع بوده و به دلیل قرق و حفاظت چرای دام از چرخه خارج خواهد شد، و بدین ترتیب از بهره برداران حمایت خواهد شد.

باریجه، در مناطق کوهستانی مرکزی و شمال شرق ایران می‌روید و ریشه آن در زمین مانند چغندر قند و به رنگ قهوه‌ای مایل به سیاه است. تنها یک بار گل می دهد و بر اثر شکافی که بر روی ساقه گیاه بوجود می‌آورند و یا در اثر نیش حشرات، شیره آن خارج شده و در مجاورت هوا سفت شده به رنگ زرد، قهوه‌ای یا سبز بدست می‌آید. فصل انجام این کار از اواخر بهار تا پایان تابستان است. صمغ آن بویی خوش دارد و آتش زاست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار