یک توصیه /۲۷

روزنامه نگار خوب؛ سوژه یاب خلاق /2

واحد آموزش پانا: روزنامه نگار خوب ؛از مردم و با مردم است . او با: خبر، مصاحبه، گزارش و ...، موضوع هایی از زندگی واقعیِ مردم را بیان می کند و به تبیین و تشریحِ جهان بالاتر از تجربه ی شخصی مستقیم خود می پردازد.

کد مطلب: ۵۵۴۳۷۹
لینک کوتاه کپی شد

شامه ی تیز و حساس

روزنامه نگارهای خوب؛ شامه حساسی نسبت به خبر دارند . آنها سخت تلاش می کنند تا بتوانند رویدادهای اصلی را بو بکشند [تشخیص ارزشهای خبری] و درباره ی رویدادهایی که پوشش آنها را بر عهده دارند، اطلاعات کسب کنند [پی گیری پاسخ عناصر خبری] و البته با زاویه دیدِ جدید به موضوعاتی که ممکن است مغفول مانده باشد.

روزنامه نگاران خوب سخت می کوشند :

  • مخاطبان خود را بشناسند .
  • دریابند یک مطلب خبری قوی از چه چیز تشکیل می شود .
  • بهترین زاویه نگاه کردن به موضوع را تشخیص می دهند .
  • از تکرار مو به موی اطلاعیه های خبری دوری می کنند (کوتاه نویسی - جامع و کامل نویسی) آنها خود خلاقند وصاحب

انتخاب های هوشمندانه

روزنامه نگار خوب درباره یک موضوع، مجموعه ای گسترده از اطلاعات را جمع آوری می کند؛ اما در نهایت درباره این که چه میزان از این اطلاعات را در مطلب خود بگنجاند و کدام بخش را حذف کند و چه ساختاری برای مطلب خود انتخاب کند (خبر، گزارش مصاحبه، یادداشت و ...) و برای بیان آن از چه واژه هایی استفاده کند، تصمیم می گیرد.

روزنامه نگارِخوب می داند؛ اگر نتواند آنچه یافته را به مخاطبانش منتقل کند وقتش را تلف کرده است و او چون هیچ گاه وقتش را تلف نمی کند. پس.... سعی می کند؛آنگونه بنویسد که مردم می خواهند و دوست دارند .

------------------------------------------------------------------------------------------

منبع: روزنامه نگار در عمل / هلن سیسونز/ محمدتقی زاده مطلق با تغییرات ِآموزش پانا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار