درس

ویژگی ها و وظایف خبرنگارانِ حرفه ای

واحد آموزش پانا: حرفه ای ها مطابق علاقه و استعداد خود شغل انتخاب می کنند. خود و وظایفشان را می شناسند. این اولین قدم در راه حرفه ای شدن است. دوست دارید حرفه ای باشید؟ بخوانید:

کد مطلب: ۵۵۲۰۰۱
لینک کوتاه کپی شد

پیشینه

در جزوه آموزشی پانا ونیز در سری درسهای این کلاس مجازی از ویژگیها و خصوصیات فردی و شخصیتی خبرنگاران گفته ایم: کنجکاوی ، پرسشگری ، تیزبینی و و نکته سنجی ، سریع الانتقال بودن، ضریب هوشی بالاتر از سطح جامعه ( این هوش شامل هوش ژنتیک IQ- - ، هوش هیجانی EQ- - می شود) ، خلاقیت، مسوولیت پذیری، فروتنی و پایبندی به اخلاق بخشی از این ویژگیها بود که قبلا اشاره شد .

اما اینها، تنها کافی نیست؛ گرچه احراز (داشتن) آن ضروری است. هر روزنامه نگاری باید واجد برخی از ویژگیهای حرفه ای نیز باشد و برای رسیدن به این خصوصیات علاقمندانه و مسوولانه تلاش کند و حتی کسب آن را بخشی مهم از وظایف خود بدانند .

ویژگیهای و شاخصه های حرفه ای ها

1_ آشنایی با قواعد نگارش و ادبیات فارسی : (ما در این کلاس مجازی و در کانال تلگرامی PAMA95" @ " به شما بخشی از آن ها را آموزش می دهیم،اما لازم است؛ کتابهای مربوط به دستور زبان و آیین نگارش و درست نویسی را بخوانید.

فراموش نکنید؛ مطالعه باید کارِ اول شما باشد. چرا که به افزایش دایره لغت شما و آسانتر نوشتن کمک زیادی می کند . )

2_ فراگیری اصول و روشهای سوژه یابی ، تنظیم و تدوین خبر، مصاحبه و گزارش: (به اطلاعات و درسهای گذشته در اینجا و به کانال مراجعه کنید؛ به شما کمکِ بسیارخواهد کرد.)

3_ تشخیص ارزشهای خبری: (مطالعه مبحث مربوطه و بعد خواندنِ اخبار سایتها و روزنامه ها برای پیدا کردن ارزشهای خبری در آنها به درک شما از این مطلب کمکِ زیادی می کند.)

4_ توانایی یادداشت برداری و تندنویسی: (بزودی درسی در این مورد خواهیم داشت)

5_ توانایی کار با فناوری های دریافت و ارسال خبر: ( ایمیل، فکس، کار با ریکوردر -ضبط صوت- شبکه ها و رسانه های اجتماعی و...)

6_ آشنایی کامل با فضای مجازی و توانایی کار در این محیط

7_ دارا بودن اطلاعات عمومی مناسب در کلیه زمینه ها : (گفته اند؛ روزنامه نگاران اقیانوسی هستند به عمق یک متر: یعنی از همه چیز سر رشته دارند و کمی از آن را می دانند! اما این مساله یک آفت دارد؛ فراموش نکنید شما متخصص و کارشناس در همه زمینه ها نیستید و فقط کمی اطلاعات دارید پس خودشیفته نشوید و در همه زمینه ها اظهار نظر نکنید همواره درپی آموختن بیشتر و عمق بخشیدن به دانسته های خود باشید.)

8_ فراگیری اطلاعات تخصصی و جامع در مورد حوزه فعالیت خبری خود: (اینجا دیگر باید عمیق و تخصصی بدانید، مثلا اگر خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری هستید؛ حتما باید اولا به این حوزه علاقمند بوده ونیز باید موسیقی- سینما- تئاتر- شعر- داستان- تازه های نشر را بشناسید. آسیب ها و مسایل این حوزه را بدانید و نقدهای متفاوت را خوانده باشید. منابع خبری، هر حوزه و سازمان ها و نهادهای ذیربط آن را بدانید و ...بدین ترتیب است که کم کم در قد و قامت یک کارشناس در حوزه مربوط به خود ظاهر می شوید.)

9_ آگاهی کامل از وقایع جاری و مسایل روز: (مثلا اگر شما خبرنگار حوزه فرهنگ هستید، حتما می دانید خبرهای روز فرهنگ کدام است، پرفروش ترین فیلم ها چیست،کدام تئاتر روی صحنه است و ... اما در کنار اینها که اطلاعات تخصصی شماست؛ باید روسای جمهور کشورها را بشناسید و وقایع روز و خیلی مهم در حوزه های اجتماعی و سیاسی و ... را نیز بدانید.)

10_ آگاهی ازسیاست های خبری رسانه: (هر رسانه ای برای خود، سیاستهایی دارد که شما باید چارچوب های اصلی آن را بشناسید و در این چارچوب ها فعالیت کنید تا مطالب رسانه ای شما منتشر شود. در غیر این صورت قادر به ادامه فعالیت در آن رسانه نخواهید بود.)

11_ شناخت منابع خبری و ارتباط مستمر با آنها

***برای رسیدن به جایگاه یک خبرنگار حرفه ای ویژگیهای دیگری نیز نیاز است:

  • مدیریت زمان و وقت شناسی و رعایت دقیق آن : درهنگام ملاقات با دیگران ، مصاحبه ها و حضور در مجامع، کنفرانسها و گردهمایی ها و توجه به زمان در آماده سازی و انتشار اخبار.
  • بهره گیری از تجارب دیگران و پرسش از پیشکسوتان و مجرب ها: (ندانستن عیب نیست ، نپرسیدن عیب است. پس خجالت نکشید و هر آنچه نمی دانید بپرسید این طورداناتر خواهید بود . )
  • کنار گذاشتن پیش فرض ها در هنگام تهیه خبر و جستجوی واقعیت ها
  • پرهیز از تعصب و یکجانبه نگری : (رعایت اصل بی طرفی در تهیه خبر )
  • همدلی با مخاطبان، شناخت آنان و تلاش برای اثرگذاری برمخاطب: (لازم است خبرنگاران با اصول ارتباطات انسانی و شیوه های اِقناع و تبلیغ و مخاطب شناسی آشنا باشند بنابراین کتابهایی که دارای این عناوین است را مطالعه کنید.)
  • شناخت عرصه رقابتی رسانه بویژه در فضای مجازی: ( مثلا اگر در خبرگزاری مشغول هستید؛ حتما باید خبرگزاری های رقیب- با هر خط فکری وسیاسی،داخلی و خارجی- را بشناسید. علاوه بر اینکه در مورد سایر نشریات هم شناخت داشته باشید.)
  • آراستگی ظاهری و رعایت عرف جامعه: ( خبرنگاران باید دوست داشتنی و جذاب باشند. چون با قشرها و گروه ها مختلف مردم و مسوولین سرو کار دارند. بخشی ازاین جذابیت از راهِ داشتن ظاهر آراسته و مناسب به دست می آید؛بخشی دیگر نیز حاصل شخصیت دوست داشتنی است، که در درسهای قبل اشاره کردیم.

پس به روز و تمیز و شیک باشید؛ شما شغلی متفاوت دارید، فراموش نکنید!

*** توجه کنید !

  • کسب تخصصهای گفته شده؛ نیازمندِ مطالعه، پشتکار ، تمرین و حضور در فضای خبری و رسانه ای است.
  • حرفه خبرنگاری را می توان با شناگری مقایسه کرد.اگر شما مدت ها در مورد فن شنا مطالعه کنید و روزهای متوالی در کنار استخر شاهد شنا کردن دیگران باشید؛ هیچگاه شناگر ماهری نخواهید شد . لازمه شناگری؛ رفتن به داخل آب و شنا کردن در قسمتهای کم عمق و سپس عمیق استخر است و بصورت همزمان دانستنِ اصول و فنون شنا.
  • برای خبرنگار شدن علاوه بر فراگرفتن اصول کار؛ باید انواع خبر، مصاحبه و گزارش را از رسانه ها ببینید، بخوانید و بشنوید و در نشریات گوناگون انواع مطالب را مطالعه کنید، تا با روشها، ابتکارات ، تجربیات و نوآوری های سایر خبرنگاران آشنا شوید . (درست مثل فردی که برای آموزش شنا ابتدا در کنار استخر به افراد شناگر و نحوه حرکت دست و پای آنان می نگرد.)

***اما همه اینها کافی نیست؛ باید در کنارش خودتان دست به کار شوید. بنویسید و بنویسید و بنویسید!

ناامید نشوید! ضعف ها و ایرادهای کار خود را در یابید و برطرف کنید تا خبرنگار حرفه ای شوید .

---------------------------------------------------------------------------------------

منبع:خبرگزاری ایرنا/ مطالب داخل پرانتز که برای تشریح عناوین درس آمده از واحد آموزش پانا ست

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار