آلاچیق نشستی برای آشنایی نسل جوان با موسیقی کشورهای مختلف

هنرسرای خورشید با توجه به رویکرد آشناسازی هنرمندان اصفهان با سبک‌های موسیقی جهان، به برگزاری نشست‌های تخصصی- پژوهشی با موضوع موسیقی اقدام کرده است.

کد مطلب: ۵۳۵۳۹۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا ، مسئولان برگزاری این نشست‌ها در تلاش هستند که با برگزاری آن، زمینه آشنایی بیش از پیش هنرمندان جوان موسیقی اصفهان با آثار فاخر جهان را فراهم کنند.
هنرسرای خورشید در اولین روز برگزاری این نشست میزبان علاقه‌مندان به موسیقی و چهره‌هایی بود که برای ملاقات با اساتید موسیقی کشورهای سوئد، برزیل و اردن گرد هم آمده بودند.
این برنامه با عنوان نخستین نشست تخصصی-پژوهشی "آلاچیق" برگزار شد با حضور اساتیدی چون احمدالخطیب نوازنده عود، "پسی‌پسانن" نوازنده آکاردئون، "نتو الیویرا" نوازنده درامز و پرکاشن و استاد مزدک خسروی، نوازنده گیتارباس برگزار شد.
مزدک خسروی، استاد و نوازنده گیتارباس که مسئولیت اصلی این گروه خارجی را بر عهده دارد و اکنون در استکهلم، مربی موسیقی کودکان 10 تا 15 ساله است.
وی در حاشیه مراسم به بیان دلایل این اتفاق پرداخت و گفت: ایده اولیه ایجاد این گروه از علاقه فراوان خودم به ایران و موسیقی ایرانی به منظور کسب تجربه و آشنایی با سبک موسیقی ایرانی شکل گرفت. در ابتدای این کار که حدود 2 سال پیش جرقه خورد، با پسانن آشنا شدم و در نهایت با احمد الخطیب هم صحبت کردم و توافق او را در همراهی با این سفر کسب کردم. البته تا روزهای آخر موفق به یافتن فردی در بخش نوازنده ساز کوبه‌‌ای نشدیم تا اینکه الیویرا از برزیل به گروه ما ملحق شد و ما در یک گروه چهار نفری راهی ایران شدیم.
استاد نتو الیویرا از برزیل، نیز در ادامه این مراسم به معرفی خود پرداخت و درباره انگیزه اصلی سفرش به ایران، بیان داشت: موسیقی برزیلی و به نوعی آمریکای جنوبی، تفاوت بسیار زیادی با موسیقی ایرانی و شرقی دارد، بنابراین انگیزه نخست از این سفر برای من آشنایی با موسیقی اصیل ایرانی بود. در ایران برخی نُت‌ها خیلی پائین و به نوعی با سکوت آغاز می‌شوند و تا نُت‌های با سرعت بالا ادامه می‌یابند؛ بنابراین این سفر برای من یک سفر علمی به شمار می‌رفت که در افزایش اطلاعاتم نسبت به این موسیقی موثر بوده است.
استاد پسی پسانن، نوازنده مطرح آکاردئون جهان نیز که از کشور سوئد راهی ایران شده، درباره حضور در کشور ما سخن گفت. وی در پاسخ سئوالی درباره انگیزه و علت اصلی سفرش به ایران، گفت: همیشه برایم آشنایی با سبک‌های مختلف موسیقی شگفت‌انگیز بوده است. بنابراین بعد از آشنایی با مزدک و پیشنهاد او برای سفر به ایران، به سرعت با آن موافقت کردم زیرا این سفر موجب شد تا با موسیقی ایرانی و حتی مردم ایران آشنایی فراوانی پیدا کنم و در سفرهای بعدی باز هم به ایران خواهم آمد.
استاد احمد الخطیب نوازنده عود نیز در ادامه صحبت‌های پسانن، بیان داشت: سفر به ایران آن هم برای نخستین بار و استقبال عمومی مردم از این کارگاه‌ها برایم بسیار لذت بخش بود و در کنار اینکه این سفر موجب توسعه و درک بهتر من از موسیقی به ویژه موسیقی شرقی شد.
وی با بیان اینکه ایران از فرهنگ بسیار غنی و کاملی برخوردار است که تمام جهانیان به آن واقف هستند، تصریح کرد: فرهنگ ایرانی، نوع نگرش به زندگی و حتی فرم غذاهای ایرانی با فرهنگ مردم فلسطین که بنده از آنجا می‌آیم، بسیار به هم نزدیک است، از علاقه فراوان جوانان به موسیقی در این کشور بسیار خرسندم و دوست دارم باز هم به ایران بیایم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار