سرپرست دانشگاه فرهنگیان:

درس پژوهی ابزاری برای ترمیم هویت حرفه ای معلمان است

سرپرست دانشگاه فرهنگیان در آیین افتتاحیه جشنواره راهبردهای یاددهی و یادگیری موقعیت محور با رویکرد درس پژوهی که در تالار معلم تبریز برگزار می شد، با بیان این مطلب اظهار داشت: امروز مقوله درس پژوهی مورد توجه، بررسی و تبادل نظر جوامع مختلف قرار گرفته که به دلیل این نگاه ویژه، دانشجومعلمان به عنوان تربیت دهنده نسل جدید مورد توجه هستند.

کد مطلب: ۵۳۳۲۴۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس آموزش و پرورش پانا، محمود مهرمحمدی در ابتدای سخنان خود ضمن خیر مقدم ویژه به دانشجومعلمانِ شرکت کننده در این همایش که برگزیدگان اصلی این جشنواره و همایش هستند آنها را نماد تبدیل شدن دانشگاه به رکن تحول و تعالی مدرسه برشمرد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان در ادامه ضمن تشکر از دکتر سرکارآرانی به دکتر ساکاموتو از استادان دانشگاه ایچی ژاپن، که در این همایش به عنوان سخنران حضور یافته بود خیرمقدم گفت.
مهرمحمدی همچنین از معاونت پژوهشی برای پیش بینی این برنامه تقدیر کرد و گفت: درگیری دانشگاه با طرح تعالی مدیریت، به رسمیت شناختن این ساز و کار یعنی درس پژوهی به عنوان یک اسباب تعالی مدیریت، موجب خرسندی است. چون با آنچه ما در تربیت معلم هدف گرفته ایم سازگار است.
وی ادامه داد: این نکته نشان از هارمونی و هم افزایی میان اجزاء سیستم تعلیم و تربیت یا زیرنظام های آن است، که متاسفانه پدیده رایجی نیست! اما این مصداق در جای خود مبارک و بسیار مغتنم است، چرا که از منظر مدیریت دانشگاه فرهنگیان می تواند دغدغه غلبه فرهنگ مدرسه بر فرهنگ تربیت معلم یا استحاله دانش آموختگان در فرهنگ آموزشگاهی ناهمخوان را تا حدودی کاهش دهد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان در ادامه به 2 جایگاه درس پژوهی در برنامه رسمی تربیت معلم شامل یک جزء از سه گانه "پژوهش و توسعه حرفه ای" و یک جزء از چهارگانه "کارورزی"، اشاره کرد و گفت: دانشجومعلمان در کارورزی 4 عملا به چرخه درس پژوهی وارد می شوند و آن را تمرین می کنند. بنابراین تعقیب این ساز وکار ارتقاء کیفیت و به رسمیت شناختن آن در برنامه های ناظر به توسعه و تعالی مدیریت آموزشگاهی می تواند به دست اندرکاران تربیت معلم قدری آرامش ببخشد.
وی در ادامه با طرح این پرسش که چرا درس پژوهی باید اینگونه مورد تاکید و توجه باشد؟ و آیا این امر توجیه علمی و عقلانی دارد؟ گفت: درس پژوهی، اسباب و وسیله ای برای برطرف کردن آسیب ساختاری و عمیق شناخته شده موسوم به "انزوای حرفه ای" معلمان است که می تواند موجب افسردگی و فرسایش شغلی شود و این اثر به دلیل ماهیت گروهی این فرایند است.
مهرمحمدی در ادامه افزود: درس پژوهی، ابزاری برای ترمیم هویت حرفه ای معلمان است، هویت منفعل را به هویت فعال و دارای عاملیت تبدیل می کند.
اصلاح خودانگاره و تقویت حس مسوولیت در قبال بهبود موقعیت حتی در سیستم های متمرکز مورد دیگری بود که سرپرست دانشگاه فرهنگیان در همین راستا به آن اشاره کرد.
وی در ادامه درس پژوهی را نماد ابتناء به خرد جمعی و سازوکاری برای استفاده از ذخیره و انبان عقول همقطاران در بهبود و توسعه حرفه ای و اعتبار بخشیدن به دانش شخصی عملی در کنار دانش رسمی (به جای فروکاستن آن به دانش رسمی و علمی)دانست.
درس پژوهی، به عنوان پیام آور ضرورت یادگیرندگی مادام العمر معلم نکته چهارمی بود که مهرمحمدی در این راستا به آن اشاره کرد و گفت: طی طریق در مسیر تعالی و تکامل حد یقفی ندارد و یک معلم باید همواره در چرخه یادگیری باشد تا بتواند یاددهنده موفقی باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار