درخشش دانش آموزان دختر یزدی در مسابقات کشوری نمایشنامه خوانی

دانش آموزان دختر یزدی در مسابقات کشوری نمایشنامه خوانی موفق به کسب رتبه دوم شدند.

کد مطلب: ۵۲۹۵۴۸
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش خبرنگار پانا، نمایشنامه گره آخر به نویسندگی حسین قربانزاده و کارگردانی عفت مهدی نژاد با نقش خوانی دانش آموزان: نجمه خانزاده، مهلا زارع زاده، کوثر دهستانی، نازنین پورجعفر آبادی، پریسا بلورانی، مهلا حافظی نیا و مریم آبائی منتخبین استانی از دبیرستان دخترانه مجتمع آموزشی حضرت سیدالشهدا(ع) واحد شهید چمران موفق به کسب رتبه دوم رشته نمایشنامه خوانی در سی و چهارمین جشنواره فرهنگی هنری دانش آموزان برگزیده سراسر کشور گردید.

نمایشنامه گره آخر، حکایت مادر و دختر قالیبافی را روایت می کند که آرزوی زیارت حرم امام رضا(ع) را با دستمزد قالبافی دارند اما به دلیل کم نور شدن چشم مادر و دست های زخمی دختر ، امکان بافته شدن قالی وجود نداشته و در نهایت نقش های قالی به کمک دختر می آیند و پس از کش و قوس هایی بین نقش ها بالاخره قالی با نقشی متفاوت بافته می شود.

دانش آموزان این نمایشنامه با حمایت های سمانه مجدزاده مدیریت دبیرستان دخترانه مجتمع آموزشی حضرت سیدالشهدا (ع) واحد شهید چمران و مربیان تربیتی این آموزشگاه پس از کسب رتبه نخست استان در اردوی کشوری نیشابور خوش درخشیدند.

گفتنی است نمایشنامه خوانی رویکرد جدیدی در تئاتر جهان و به تبع آن ایران است و در حال حاضر دوره های مختلف نمایشنامه خوانی و جشنواره های مختلف، اقدام به معرفی و برپایی این رویداد هنری می نمایند. امروز دیگر می توان نمایشنامه خوانی را یکی از شیوه های مختلف نمایش دانست. در نمایشنامه خوانی تمامی عوامل تئاتری نظیر لباس، دکور ، گریم و حرکت حذف می شود، تنها بازیگری می ماند در زیر نور و متنی که باید خوانش شود ، متنی در دست بازیگر یا بازیگرانی که بدون هر امکانات اجرائی فقط و فقط با خوانش متن یک نمایشنامه را مورد خوانش قرار خواهند داد، خوانشی که باید معرف متن و زیرمتن باشد. آن چه در تعاریف مختلف نمایشنامه خوانی توجه را بیش از هر امری به خود اختصاص می دهد خوانش زیبا ، درست ، با حس و حال و کامل متن توسط بازیگر بدون استفاده از تمهیدات اجرایی صحنه ای و تنها با بیان شیوا و رسا است.

لازم به ذکر است در شرایط فعلی نمایشنامه خوانی در نبود اجرای صحنه ای غنیمت بزرگی برای دانش آموزان پویا و علاقمند به نمایش است و نوید بخش افق های روشن پیش روی تئاتر کشور و استان و بهد ویژه دخترانی خواهد بود که با تلاش خود در پی رسیدن به مقبولیت فرهنگی و هنری هستند و در این راه هیچ کاری بی ارزش نیست. برای ساختن هنر این مرز و بوم از تمامی راهکارها و امکانات باید بهره جست و نمایش نامه خوانی بابی است پیش روی دختران استان تا محدودیت ها دست و بالشان را نبندد و شایستگی هایشان به نحوی بر باد فنا نرود. باید توجه داشت برای رسیدن به مرزهای مقبولیت و قابل قبول بودن هیچ کوششی بیهوده و هیچ کاری بی ارزش نیست. برای تغییر و ساختن هنر باید پی آن را از نو نهاد عرصه نمایش و تئاتر مطمئناً فتح البابی در این راستا می تواند باشد.


/خبرنگار: وجیهه ظریف/




ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار