مدیر کل بهزیستی شهر تهران خبر داد

شناسایی ۸۶۰ کودک متکدی در تهران

مدیر کل بهزیستی شهر تهران با بیان اینکه 70درصد کودکان متکدی شهر تهران خانواده‌دار هستند، افزود: تاکنون 860 کودک متکدی در شهر تهران شناسایی شده که در حال تفکیک گروه‌های آنان هستیم و عموم این کودکان را پسران تشکیل می‌دهند.

کد مطلب: ۵۲۷۲۴۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، مصطفی سراج در مورد جذب و ساماندهی متکدیان در تهران اظهار کرد: در طرح ساماندهی متکدیان تهران تاکنون 860 کودک زیر 18 سال را شناسایی کرده‌ایم که به تفکیک توسط 17 موسسه و مراکز دولتی با خانواده‌هایشان ارتباط برقرار کرده و مداخله می‌کنیم زیرا برخی از این بچه‌ها عضو گروه‌ها و تیم‌های حرفه‌ای هستند که باید از سوی نیروی انتظامی مورد بررسی قرار گیرد. همچنین بخشی از این کودکان از اتباع کشورهای همجوار هستند که باید از سوی اداره اتباع خارجی استانداری ساماندهی شوند بنابراین باید این کودکان به صورت دسته های مختلف ساماندهی و دسته‌بندی شوند.

وی یادآور شد: اگر بخواهیم این پروژه پایدار باشد باید در بحث متکدیان و کودکان خیابانی بسیار کار کرده و فرهنگ‌سازی و تغییر نگرش ایجاد کنیم زیرا شاید نیازی به صرف این همه اعتبار و هزینه نباشد در صورتی که مردم به این افراد کمک نکنند.

سراج گفت: تحقیقات و مستندات نشان می‌دهد که بسیاری از این متکدیان افراد نیازمندی نیستند و برخی از این افراد در گروه‌ها و تیم‌های حرفه‌ای هستند که در زمان و مکان مشخص آنها را سازماندهی و در شهر پراکننده می‌کنند. بهزیستی شهر تهران مدعی دفاع از کودکان کار و متکدی است زیرا کودکان نمی‌توانند از خود دفاع کنند بنابراین نباید اجازه دهیم دیگران از این کودکان سوء استفاده کنند.

مدیر بهزیستی شهر تهران ادامه داد: اعتقاد داریم درصدی از این متکدیان را نیازمندان تشکیل می‌دهند بنابراین اگر از لحاظ اقتصادی، روانی و اجتماعی روی این افراد کار نکنیم به دلیل نیازمالی و اقتصادی که دارند دوباره فرزندان خود را به سوی تکدی گری روانه خیابان می‌کنند.

سراج تصریح کرد: گسترش پایگاه هایی روزانه که کودکان کار و خانواده‌های آنان اعتماد پیدا کرده و در این مراکز حضور یابند در دستور کار بهزیستی قرار دارد البته در برخی از مراکز کودکان پس از حضور نسبت به مجموعه اعتماد پیدا کرده و دوستان دیگر خود را به این مراکز هدایت می‌کنند حتی اگر مادر این کودکان بی سواد و پدر بیکار باشد مددکار اجتماعی مداخله کرده و به این خانواده‌ها کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه که 70درصد این کودکان متکدی در شهر تهران خانواده دارند، افزود: عموم کودکان متکدی در تهران پسر هستند برهمین اساس تلاش می‌کنیم در فاز اول شناسایی 860 نفر از کودکان متکدی در استان تهران را با مداخلات خود حداقل گروه‌های نیازمند را ساماندهی کنیم و افرادی که مورد سودجویی گروه‌های متخلف نیز واقع شدند را از سوی مراجع قضایی مورد برخورد و مجازات قرار دهیم.

سراج با بیان اینکه تعداد متکدیان تهرانی بسیار کم است و اکثریت متکدیان از شهرهای دیگر به تهران مهاجرت کرده‌اند، افزود: اگر به موازات برنامه‌ریزی در شهر تهران در شهرهای دیگر برنامه‌ریزی نداشته باشیم این عملکرد به صورت مقطعی و کوتاه مدت باقی می‌ماند. بسیاری از این متکدیان از استان ‌های دیگر به شهر تهران مهاجرت می‌کنند بنابراین باید همان‌گونه که در پروتکل‌ها و دستورالعمل‌ها آمده باید همه استان‌ها در بحث متکدیان برنامه‌ریزی‌های جدی داشته باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار