نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی:

تغییر نگرش به مقوله تربیت و آموزش پیش نیاز تحول در آموزش و پرورش است

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: همه مسئولان کشور در خصوص مسایل و مشکلاتی که آموزش و پرورش و جامعه فرهنگیان کشور با آن مواجهه هستند اتفاق نظر دارند و تنها با نگاه اداری نمی توان به حل مشکلات فرهنگیان امیدوار بود. و نباید با دخالت بیجا درجابجایی مدیران، مدیریت استان را متزلزل کنیم.

کد مطلب: ۵۲۶۳۴۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا ازاستان ایلام، به نقل از تابناک ایلام، جلال میرزایی در گفتگوی اختصاصی با توجه به مشکلاتی که در طول سالیان اخیر گریبانگیر آموزش و پرورش کشور شده است اظهار کرد: همه مسئولان کشور در خصوص مسایل و مشکلاتی که آموزش و پرورش و جامعه فرهنگیان کشور با آن مواجهه هستند اتفاق نظر دارند، اما برای چاره اندیشی و رفع این مشکلات اجماعی وجود نداشته و نظرات و راه های متفاوتی برای رفع این مشکلات و دغدغه ها مطرح است.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی افزود: در خصوص رفع مشکلات این قشر زحمتکش عده ای معتقدند که اول بایستی وضعیت اقتصادی کشور بهبود یافته و با سروسامان یافتن آن به سمت حل مشکلات آموزش و پرورش و بهبود وضعیت معیشت فرهنگیان حرکت کرد ا ما برخی نیز بر این باورند که ازآنجایی که مسیر توسعه کشور از آموزش و پرورش می گذرد، پیش نیاز رسیدن به توسعه، حل مسایل و مشکلاتی است که امروزه آموزش و پرورش چه در بعد ساختاری و چه در حوزه نیروی انسانی و معیشت فرهنگیان با آن مواجهه است، واقعیت این است که رفع مشکلات و دغدغه های آموزش و پرورش به نوعی به وضعیت اقتصادی کشور گره خورده است و باید بصورت توأمان بر روی هر دو موضوع کار کنیم و به یک جمع بندی در خصوص چگونگی حل این مشکلات برسیم.

میرزایی با اشاره به برنامه و رویکرد رئیس دولت یازدهم در زمینه ارایه برنامه هایی در زمینه حل مشکلات فرهنگیان تصریح کرد: در زمینه حل مشکلات آموزش و پرورش نیز دولت بیکار ننشسته و برنامه هایی در دستور کار جدی قرار گرفته است، برنامه و رویکرد رئیس جمهور در ارایه طرح ساماندهی بودجه فرهنگی کشور خوب است گرچه اجرای آن با دشواری هایی روبرو است اما معتقدم هم دولت و هم مجلس تمام تلاش خود را در این راستا باید انجام دهند

عضو کمیسیون انرژی تأکید کرد: به نظرم با توجه به وضعیت اقتصادی کشور لازم است طرح زمانبندی شده و دقیقی که به صورت ریشه ای مشکلات آموزش و پرورش را حل کند, داشته باشیم که درآن بهبود وضعیت معیشت فرهنگیان نیز گنجانده شود.

جلال میرزایی تغییر نگرش به مقوله آموزش و تربیت را لازمه حل مشکلات این وزراتخانه عنوان کرد و بیان داشت: معتقدم مهمترین موضوعی که منجر به تحول جدی در آموزش و پرورش خواهد شد، تغییر نگرش به مقوله تربیت و آموزش و خروجی مدارس است، موضوع مهمی که لازم است همگی روی آن متمرکز شویم، به این معنا که چگونه می توانیم خروجی مدارس مان را افرادی تشکیل دهند که قانونگرا باشند و نسبت به سرنوشت محیط زیست این کشور و نحوه مصرف منابع آن دغدغه داشته باشند، البته بهبود وضعیت معیشتی فرهنگیان نیز باید یکی از ابعاد این تحول باشد.

نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی به موضوع صندوق ذخیره فرهنگیان پرداخت و عنوان کرد:کشور در دولتهای گذشته از نظر درآمدی با توجه به درآمدهای هنگفت نفتی در وضعیت مطلوبی قرار داشت که می توانست از این فرصت برای تقویت صندوق فرهنگیان نهایت استفاده را ببرد اما این کار انجام نشد .

وی افزود: حقیقتا با توجه به وضعیت فعلی اقتصاد کشور وحجم بدهی های دولت و همچنین درآمدهای ناچیز آن، باید گفت دولت تقریبا در شرایطی نیست که بتواند به صندوق ذخیره فرهنگیان کمک قابل توجهی بکند، اما با تغییر و تحول در ساختار بانکی و مالی کشور می توان امیدوار بود که در شرایط پسابرجام و با عادی شدن روابط اقتصادی ایران با سایرکشورها، دولت بتواند به تقویت صندوقها، خصوصا صندوق ذخیره فرهنگیان عنایتی داشته باشد و قطعا مجلس هم در این راه کمک کار دولت خواهد بود.

میرزایی در خصوص نظارت بر صندوق ذخیره فرهنگیان بیان داشت: نظارت بر صندوق در حوزه نهادهای نظارتی و مجلس قراردارد، بنظر می رسد مجلس می تواند در ایفای نقش نظارتی خود بر صندوقهایی نظیر صندوق ذخیره فرهنگیان نظارت مستمری داشته باشند، باید دغدغه همه ما این باشد که منابع دراختیار این صندوق مورد استفاده بهینه قرار گرفته و دغدغه مسئولان صندوق نیز خدمت به اقشار هدف باشد.

نماینده حوزه شمالی استان در ادامه این گفتگو به تفاوت دریافتی فرهنگیان با کارکنان سایر دستگاهها پرداخت وگفت: تفاوت در دریافت ها یک واقعیتی است که وجود دارد، اگر با رویکرد عدالت محورانه به این موضوع بنگریم حقوق فردی که مدارج بالای علمی را طی کرده و با مدرک عالی به امر تدریس, تحقیق و تولید علم مشغول است باید به نوعی تأمین کننده و کفاف گذران زندگیش در حد مطلوب باشد که متأسفانه جامعه فرهنگی ما تا حدود زیادی با وضع مطلوب که چه عرض کنم با وضع عادی هم بعضا فاصله دارند، لذا به نظرم برای حل این مشکل نیازمند توجه جدی همه دست اندرکاران و مسولین است که بنده هم به نوبه خود تلاش خواهم کرد.

دکتر میرزایی بیان داشت: مسأله این است که زمانی فردی در بدو استخدام قراردارد از شرایط استخدام اطلاع کامل داشته و تقریبا با رضایت کامل به استخدام سازمان یا ارگانی درآمده است، بنابراین نباید انتظار داشته باشد حقوق یک قاضی یا استاد دانشگاه را دریافت نماید، اما چنین فردی می تواند انتظار داشته باشد که حقوق او با حقوق یک کارشناس هم طراز در استانداری یا یک کارشناس دانشگاه علوم پزشکی و دیگر ادارات همسان باشد. این نماینده مجلس در خصوص برنامه ریزی برای رفع مشکلات آموزش و پرورش اظهار داشت: اگر اجماع نظری در خصوص نفش آموزش و پرورش در توسعه کشور در بین نخبگان بوجود آید، آنگاه می توان انتظار داشت که در برنامه ریزی و توزیع و تخصیص اعتبارات به آموزش و پرورش باید نگاه ویژه ای داشت، به این معنا که اول بایستی این نکته حل شده باشد که پیش نیاز توسعه، آموزش و پرورش است. در این صورت می توان انتظار داشت که برنامه ریزی و حل مشکلات آموزش و پرورش به دغدغه مسئولان تبدیل شود، با نگاه اداری و عادی فعلی موجود نمی توان انتظاری بیش از این داشت.

جلال میرزایی دخالت نماینده مجلس در تغییرات مدیریتی را مناسب ندانست وگفت: همانطور که مستحضرید بخش زیادی از انتصابات و تغییرات مدیران ادارات و دستگاه های اجرایی به قوه مجریه مربوط می شود که آن هم قطعا معیارهای خاص خود را دارد, اما آن چه که به بنده به عنوان نماینده مجلس مربوط است به بحث نظارت بر عملکرد مدیران برمی گردد، همانطور که قبلا اعلام کرده ام دغدغه بنده تغییر مدیران نیست، مگر اینکه مدیری در انجام وظایف خودش ناتوان باشد و یا اینکه قصوری از آن سر زده باشد. در آن صورت است که برحسب وظیفه نظارتی که قانون در اختیارم گذاشته است عمل خواهم کرد.

میرزایی گفت: اگر فردی توانمند باشد و در چارچوب قانون فعالیت کند حتی اگر در ستاد بنده حضور نداشته و به رقیب انتخاباتیم رأی داده باشد قطعا مورد حمایت بنده خواهد بود. نماینده استان در مجلس شورای اسلامی در پایان یادآورشد: ما نباید با دخالت نابجا مدیریت استان را متزلزل کنیم و معیارها را که همانا خدمت در چارچوب قانون است نادیده بگیریم، باید مدیران را در انجام صحیح و قانونی به وظایف خود البته با نظارت دقیق آزاد گذاشت و معتقدم نباید با جابجایی های سیاسی و معیارهای شخصی در روند انجام خدمت به مردم خللی ایجاد کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار