معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس:

کیفیت آموزش دوره ابتدایی ملاک سنجش توسعه یافتگی هر کشوری است

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس گفت: کیفیت آموزش دوره ابتدایی ملاک سنجش توسعه یافتگی هر کشوری است.

کد مطلب: ۵۲۵۷۹۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا فارس، علی عسکر جمشیدی در گردهمایی روسای آموزش و پرورش سراسر استان فارس، با اشاره به سخن امام خمینی (ره) مبنی بر این که به دبستانی ها برسید که دانشگاه دیرست گفت: ملاک توسعه یافتگی هر کشوری، دبستان ها و کیفیت آموزش درآن است.

جمشیدی گفت: تربیت دانش آموزانی پرسشگر، خلاق و نظم پذیر، با روحیه تعامل و مشارکت جمعی، زمینه ساز تربیت شخصیت هایی است که جامعه را رشد خواهند داد.

وی با اشاره به توجه جهانی به موضوع آموزش ابتدایی گفت: شعار پیش بینی شده برای یونسکو تا سال 2030 میلادی آموزش پایه، زیربنای توسعه پایدار می باشد.

وی افزود: این شعار بر اساس اهداف 6 گانه مراقبت های دوران کودکی- آموزش فراگیر مقطع ابتدایی - مهارت های جوانان و بزرگسالان - برابری جنسیتی - کیفیت آموزش و سواد آموزی بزرگسالان ترسیم شده است.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس با تاکید بر مدیریت فضای آموزشی گفت: باید تناسب توزیع فضا به تناسب تعداد دانش آموزان و همچنین عدالت در توزیع فضا بین دوره های تحصیلی رعایت شود.

وی خطاب به روسای آموزش و پرورش سراسر فارس گفت: با توجه به ساختار 6 ساله دوره ابتدایی و به منظور کاهش آسیب های ناشی از اختلاف سنی دانش آموزان این دوره، از پایه اول تا ششم ابتدایی، لازم است نسبت به تفکیک دو دوره ابتدایی اقدام شود.

شاداب سازی و هدفمند سازی فضای مدارس - انتصاب مدیران توانمند در مدارس ، برای پی گیری مناسب اهداف دوره تحصیلی، از دیگر مواردی بود که جمشیدی به آن ها تاکید کرد.

وی در مقایسه نرخ رشد، تکرار پایه و ارتقاء دوره ابتدایی گفت: از مجموع 420 هزار دانش آموز دوره ابتدایی در سال تحصیلی 94-93 ، در سال 95-94 با نرخ رشد 09/4 دانش آموزان در دوره ابتدایی مواجه شده ایم و این در حالی است که نرخ تکرار پایه در سال 94-93 برابر با 47/4 درصد بوده که نیازمند بررسی است.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس گفت : برای کاهش نرخ تکرار در دوره ابتدایی ،برنامه ریزی برای آموزش اولیای دانش آموزان پایه اول ابتدایی انجام شده است.

وی افزود: بر اساس این طرح ، در سال جدید و برای اولین بار ، آموزش های لازم و توصیه های راهبردی ، در قالب نرم افزاری مناسب تهیه ، و بر اساس آن تا پایان شهریور ماه 95 آموزش های لازم به اولیای دانش آموزان پایه اول ابتدایی داده خواهد شد.

جمشیدی، برنامه ریزی برای آشنایی آموزگاران با اختلالات یادگیری دانش آموزان را از دیگر راهکار های مناسب برای کاهش نرخ تکرار در دوره ابتدایی عنوان کرد و افزود: با کسب این توانمندی توسط آموزگاران ، بسیاری از دانش آموزان از وضعیت نامناسب آموزشی خارج شده و با قبولی آن ها ،نرخ تکرار دوره ابتدایی کاهش می یابد.

وی افزود: پوشش حد اکثری پیش دبستانی نیز راه کار دیگری برای این مهم است، چرا که بر اساس تحقیق بعمل آمده، در مکان هایی که نرخ پوشش پیش دبستانی کم بوده ،نرخ تکرار دوره افزایش داشته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار