یافته های پزشکی نشان می دهد؛

اختلال در خواب منجر به بیماری کبد چرب می شود

به گفته محققان، آپنه خواب (اختلال در خواب) نه تنها منجر به بیماری های قلبی-عروقی، بلکه موجب بیماری های کبدی هم می شود.

کد مطلب: ۵۲۵۵۷۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا؛ یافته های محققان دانشکده پزشکی دانشگاه کلورادو آمریکا نشان می دهد آپنه خواب و میزان اکسیژن پایین به هنگام شب با روند پیشرفت بیماری کبد چرب غیرالکلی در افراد بزرگسال مرتبط است.
بیماری کبد چرب غیرالکلی نوعی بیماری کبد چرب بوده که همراه با التهاب کبد ناشی از تجمع چربی اضافی در سلول های کبد افراد غیرالکلی است. بیماران مبتلا به این نوع کبد چرب در نهایت مبتلا به سیروز و فیبروز شدید و حاد خواهند شد.
پژوهشگران ۳۶ نوجوان چاق مبتلا به کبد چرب غیرالکلی و ۱۴ فرد لاغر را مورد مطالعه قرار دادند تا ارزیابی کنند که ایا فشار اکسایشی ناشی از آپنه خواب و دریافت اکسیزن کمتر به هنگام شب موجب روند پیشرفت بیماری کبد چرب می شود.
مطالعات نشان داد میزان علائم و نشانه های التهاب و شواهد سندروم متابولیک در افراد چاق مبتلا به کبد چرب در مقایسه با گروه کنترل لاغر افزایش قابل توجهی داشت.
همچنین پژوهشگران دریافتند بیماران مبتلا به حادترین نوع کبد چرب غیرالکلی در مقایسه با بیماران مبتلا به نوع کمتر حاد این بیماری، بیشتر در حین خواب مشکلات تنفسی داشتند و نمره شاخص آپنه خواب در آنها به مراتب بالاتر بود.
به گفته محققان، این داده ها نشان می دهد اختلال در تنفس به هنگام خواب عامل مهم فشار اکسایشی است که روند پیشرفت کبدچرب غیرالکلی را موجب می شود.
منبع:مهر

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار