عضو کمیسیون بهداشت مجلس به پانا خبر داد؛

بررسی ممنوعیت واردات داروهای تک نسخه‌ای/سهم صنعت دارو در برنامه ششم

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از بررسی موضوع ممنوعیت واردات داروهای تک نسخه ای در این کمیسیون خبر داد.

کد مطلب: ۵۲۳۷۳۴
لینک کوتاه کپی شد

محمدحسین قربانی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا، با بیان اینکه فهرست رسمی داروهای کشور کامل است، اظهارداشت: نیازی به داروهای تک ‌نسخه ‌ای در کشور وجود ندارد اما قانونی برای ممنوعیت واردات این داروها به تصویب نرسیده است.


این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: ما معتقدیم که هیچ ارزی نباید بدون دلیل از کشور خارج شود بنابراین واردات داروی تک نسخه ای از آنجا که نیازی به آن نداریم، ضروری ندارد و تنها منجر به خروج ارز از کشور می شود.


وی درباره ورود کمیسیون بهداشت به مساله داروهای تک نسخه ای نیز گفت: طرحی درباره ممنوعیت این موضوع در مجلس تهیه شده که باید در نوبت بررسی در صحن علنی قرار گیرد تا سازمان غذا و دارو نیز بتواند در این راستا عملکرد مناسبی داشته باشد.


قربانی در ادامه تأکید کرد: همچنین از نظر ما ضرورتی ندارد که مشابه داروهای تولید داخل به کشور وارد شود لذا این موضوع نیاز به نظارت و ساماندهی بیشتر دارد.


عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به هدف برنامه ششم توسعه برای دستیابی به صنعت دارو در کشور خاطرنشان کرد: دستاوردهای سازمان غذا و دارو باید به گونه ای باشد که واردات دارو به کشور روز به روز کمتر شود و سهم صنعت دارویی طبق اهداف برنامه توسعه بیشتر شود.


وی یادآور شد: دو موضوع فروش داروهای خارج از فهرست توسط برخی پزشکان و همچنین ممنوعیت واردات داروهای تک نسخه ای در دستور کار کمیسیون بهداشت و درمان قرار دارد که امیدواریم با بررسی های کارشناسانه بتوانیم تصمیمات درستی در این زمینه اتخاذ کنیم.


طبق آئین نامه نحوه تأمین داروهای تک نسخه ای، کلیه شرکت های دارویی که از سازمان مجوز فعالیت دریافت کرده اند در صورت درخواست می توانند مجوز واردات داروهای تک نسخه ای را دریافت نموده و طبق آئین نامه نحوه تامین داروهای تک نسخه ای و ضوابط مربوطه اقدام به واردات داروهای تک نسخه ای نمایند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار