معاون جهاد کشاورزی مینودشت:

مینودشت با تولید ۱۸۷ تن پیله‌ تر کرم ابریشم رتبه دوم کشوری را داراست

معاون جهاد کشاورزی شهرستان مینودشت گفت: در سال جاری توانستیم ۱۸۷ تن پیله‌ تر در سطح استان گلستان تولید کنیم که در حال حاضر رتبه دوم کشوری را دارا هستیم.

کد مطلب: ۵۲۳۱۱۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پاناازاستان گلستان، محمود پسرکلو در جلسه میثاق نامه راه‌اندازی قطب نوغان‌داری و ابریشم کشی شهرستان مینودشت در دفتر فرماندهی سپاه این شهرستان اظهار داشت: 50 درصد از بهره‌برداران نوغان‌دار استان گلستان در شهرستان مینودشت قرار دارند که تعداد بهره‌بردار این حوزه در استان 4 هزار 220 نفر و 2 هزار و 37 نفر در شهرستان مینودشت هستند.

وی افزود: همچنین توزیع جعبه نوغان در سال جاری در استان گلستان 4 هزار و 643 جعبه بوده که این میزان در شهرستان به 2 هزار و 241 جعبه می‌رسد.

معاون جهاد کشاورزی شهرستان مینودشت تصریح کرد: بیشتر فرآیند نوغان‌داری از اواخر فروردین تا اواخر خرداد ماه است و بهره‌برداران در مابقیه سال فعالیتی ندارند که در این مورد باید کمک درآمدی ایجاد شود.

وی ادامه داد: از یک هزار و 500 هکتار توکستان استان گلستان 550 هکتار آن در شهرستان مینودشت واقع شده است.

پسرکلو اظهار کرد: متأسفانه به علت عدم چارت در حوزه نوغان‌داری اعتباری در این بخش تخصیص نیافته که باید اگر این چارت در استان محقق شود که می‌تواند تأثیر به سزایی در تخصیص اعتبارات داشته باشد.

معاون جهاد کشاورزی مینودشت خاطر نشان کرد: تا آنجایی که در حوزه نوغان‌داری همه افراد خانواده فعال هستند و در سال جاری با عمل تلفیقی 85 تا 90 درصد از تخم نوغان تبدیل به کرم ابریشم شد که این عمل به صورت رایگان برای بهره‌برداران انجام شد.

وی اظهار داشت: عدم کنترل دما از طرف بهره‌بردار به علت عدم وجود دماسنج، عدم برگ‌ لازم جایگاه نامناسب برای پرورش کرم ابریشم و بازار نامناسب فروش از مشکلات عمده این حوزه است.

پسرکلو تصریح کرد: با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی 2 روستا به عنوان پایلوت در سال جاری در فصل پاییز برای تولید کرم ابریشم در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: در سال گذشته نسبت تولید استان گلستان نسبت به مدت مشابه کاهش داشته اما در سطح شهرستان 10 درصد افزایش تولید داشتیم و در سال جاری توانستیم 187 تن پیله‌ تر در سطح استان گلستان تولید کنیم که در حال حاضر رتبه دوم کشوری را دارا هستیم.

مدیر تعاون روستایی شهرستان مینودشت هم در این جلسه گفت: در سال 80 شرکت تعاونی کشاورزی و نوغان‌داری شهرستان مینودشت همه اعضا از همه شهرستان استان بود تشکیل شد.

محمد محمدی افزود: تعاون روستایی شهرستان آمادگی لازم برای ارائه زنجیر کامل نوغان‌داری از توزیع جعبه نوغان تا بازار فروش را دارد و ما شرایط لازم را برای توزیع جعبه تخم نوغان در شرق استان بدون هزینه فراهم می‌آوریم در صورتی که بهره‌بردار تولیدات خود را در اختیار این اداره قرار دهد.

وی ادامه داد: فضای 200 متر مربعی برای خشک کردن پیله چرب با 4 دستگاه که همزمان 15 تا 20 تن پیله را خشک می‌کند و آمادگی ایجاد فضای 300 متری برای نصب دستگاه نخ‌ریسی و هم چنین فضا برای رنگ‌آمیزی و فروشگاه برای عرضه تولیدات بهره‌برداران داریم .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار