معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت

مدیریت 75درصدی بانوان آذربایجان شرقی در آموزشگاه های صنایع دستی

نشست هم اندیشی زنان کارآفرین در حوزه های صنایع دستی و گردشگری در تبریز به منظور بررسی و رفع موانع فعالیت بانوان کارآفرین در استان برگزار شد.

کد مطلب: ۵۲۲۷۸۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از آذربایجان شرقی،نشست هم اندیشی زنان کارآفرین در حوزه های صنایع دستی و گردشگری در تبریز با حضور مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، مشاور عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تهران و جمعی از بانوان فعال و کارآفرین در این حوزه صبح امروز برگزار شد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این مراسم با تأکید بر توانایی های بالقوه زنان استان در بخش های مختلف صنایع دستی و گردشگری، هدف از برگزاری این نشست را معرفی توانمندی زنان كارآفرین در این حوزه ها و توسعه و ترویج فرهنگ خوداشتغالی و كارآفرینی بانوان استان عنوان کرد.

فرشاد به آفرین افزود: عملکرد بانوان استان در حوزه های مختلف، نشانگر توانایی بالقوه این قشر است و برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت، اجرای کارگاه های توانمند سازی بانوان، آموزش هنرهای سنتی و صنایع دستی و برگزاری نمایشگاه آثار و تولیدات بانوان می تواند، این توانمندی ها را فعال سازد.

وی با اذعان به اینکه زنان در این حوزه آنچنان که باید و شاید نتوانسته اند در جایگاه واقعی خود قرار گیرند، ادامه داد: 60 درصد آمار ثبت نام برای دریافت پروانه تولید انفرادی استان، متعلق به زنان است. مدیریت 75 درصد از آموزشگاه های صنایع دستی استان بر عهده بانوان و 83 دیصد مربیان آموزشی نیز از همین قشر هستند، با این حال تنها 10 درصد از بانوان استان برای دریافت پروانه تولید کارگاهی اقدام می کننند و این میزان با توانایی های آنان قابل قیاس نیست.

وی با اشاره به اینکه برخی مسائل فرهنگی در استان مانع از حضور فعال و تمام عیار زنان در عرصه های اجتماعی می شود، خاطر نشان کرد: در این نشست قرار است تمام موانع موجود از نزیک رصد شده و برای رفع آن ها چاره اندیشی شود و یکی از این موانع مشکلات مربوط به دریافت وام و تسهیلات خود اشتغالی بانوان و کمبود نقدینگی کارآفرینان در این حوزه است.

فریده حقیقی، مشاور امور بانوان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران نیز در این نشست با اشاره به نامیدن سال 1395 بنام سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل توسط مقام معظم رهبری بیان كرد: به منظور استفاده بهینه از تواناییهای زنان و دستیابی به توسعه اقتصادی، باید نقش کارآفرینی زنان را در توسعه همه جانبه به ویژه توسعه اقتصادی تقویت کرد.

وی با اشاره به جایگاه با اهمیت آموزش تاکید کرد و تنها راه برون رفت از رکود اقتصادی افزایش سطح دانش وآگاهی کارآفرینان دانست.

مشاور میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تهران هدف از برگزاری چنین نشستی را بیان دغدغه های چندین ساله زنان شاغل و کارآفرین در حوزه های صنایع دستی و گردشگری عنوان کرد و ادامه داد: اینکه امروز برای نخستین بار بعد از سال ها شاهد برگزاری نشستی به منظور ارزیابی دغدغه های زنان کارآفرین هستیم، نشان از تعامل مدیران آذربایجان شرقی با یکدیگر است.

فریده حقیقی افزود: متأسفانه برخی از مدیران یا انگیزه ای برای تعامل با سایر دستگاه ها به منظور همکاری در راستای اهداف مشترک اقتصادی و اجتماعی ندارند، یا در جایگاه تخصصی خود قرار ندارند و به دلیل ناآگاهی از مسائل، نمی توانند به چاره اندیشی بپردازند.

وی توانمندسازی و دانش افزایی فعالان و کارآفرینان حوزه گردشگری را تنها راه تحقق شعار سال" اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" دانست و خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی موجود و لزوم قطع وابستگی به اقتصاد نفتی، باید با توانمند کردن بخش های دیگر جامعه، بتوانیم گردش اقتصادی کشور را رونق دهیم، اما علیرغم وجود منابع و تسهیلات لازم برای حمایت از سایر صنایع در کشور، تاکنون موفق به این امر نشده ایم و ریشه این مسأله را باید در عوامل انسانی و سوء مدیریت ها جستجو کرد.

حقیقی با تأکید بر آموزش دانش بنیان و نحوه بازاریابی برای فروش محصول و خدمت به بانوان فعال در این حوزه، توانایی زنان کشور و به خصوص آذربایجان شرقی را بسیار بالا عنوان کرد و تنها تفاوت زنان کارآفرین با مردان را نبود تضمین و پشتوانه مالی در بانوان دانست.

وی با بیان اینکه نبود تضمین برای دریافت تسهیلات و عدم مدیریت مالی، بزرگترین دغدغه زنان فعال در حوزه صنایع دستی و گردشگری است، بر تشکیل انجمن زنان کارآفرین و هم چنین تشکیل تعاونی دانش بنیان در آذربایجان شرقی تاکید کرد و افزود با تشکیل انجمن های زنان کارآفرین و آموزش فرصت‌های کسب ‌وکار و رویکردهای نوین کارآفرینی صاحبان فن باید بطور خوشه ای در بطن جامعه حضور یابند. با تشکیل این دو نهاد، زنان شاغل و کارآفرین می توانند در قالب این تشکل های غیر دولتی هم تسهیلات دریافت کنند و هم از حمایت های انجمن در قالب تأمین، تولید، توزیع و فروش بهره مند شوند.

مدیر صندوق کارآفرینی امید استان در این نشست رویکرد صندوق را حمایت از ایجاد و توسعه کسب وکارهای خرد و کوچک عنوان كرد و افزود: صندوق در این راستا سیاستهای حمایتی مناسب در تقویت ویژگیهای کار آفرینانه و روحیه کارآفرینی در میان زنان در نظر گرفته است.

آخوندزاده گفت: زنان روستایی مشتاق یادگیری و کسب مهارت های لازم به منظور کسب درآمد هستند بدین منظور باید آموزش های لازم در امر ارتقا سطح دانشی زنان روستایی در حوزه صنایع دستی صورت پذیرد تا زمینه اشتغال این افراد فراهم شود.

وی ادامه داد: باید با مدیریت ذهن درکنار مدیریت مالی زمینه کارآفرینی و اشتغال پایدار میسر شود و با ﺁﻣــﻮﺯﺵ ﻣﻔﯿﺪ ﻭ ﻣﻮﺛﺮ زنان را به سوی درآمد افزایی و ﻣﺴــﯿﺮ ﺭﺷﺪ ﻭ ﺗﻮﺳــﻌﻪ ﺳــﻮﻕ دهیم.

وی در خاتمه گفت: صندوق کارآفرینی امید بعنوان حامی مالی همواره در حمایت از زنان کارآفرین استان پیشگام خواهد بود و امید است تا آغاز در آینده نزدیک شاهد افتتاح بازارچه صنایع دستی با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان باشیم.

در این نشست كارگاهى با حضور آقای غفوری با عنوان Self-marketingبا هدف توان افزایی زنان كارآفرین در حوزه تجارت الکترونیک، بررسی اصول، فنون مذاکره و مهارت ارتباطی و لزوم برند سازی برای تضمین آینده شغلی زنان تشكیل و در ادامه جلسه پرسش و پاسخ در زمینه های چالش‌های کارآفرینی و کسب‌ وکار در عرصه صنایع دستی و گردشگری با طرح سوالاتی از شرکت کنندگان نیز برگزار شد.

گفتنی است در حاشیه این نشست همزمان نمایشگاهی از آثار هنرمندان و بانوان صنایع دستی در محل سالن اجتماعات موزه آذربایجان برای بازدید شرکت کنندگان در این نشست دایر بود.


ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار