ثبت جهانی چشمه علی دامغان به عنوان باغ ایرانی

مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان گفت: ثبت جهانی چشمه علی به عنوان باغ ایرانی در دستور کار قرار دارد.

کد مطلب: ۵۲۲۳۱۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا از سمنان، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان از ثبت جهانی مجموعه چشمه علی به عنوان باغ ایرانی خبر داد.
مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان در نشستی جهت بررسی مشکلات حوزه میراث فرهنگی شهرستان دامغان که به میزبانی فرمانداری دامغان برگزار شد گفت: اعتبارات تخصیص یافته در سال گذشته، در چشمه علی، بازار دامغان با مشارکت شهرداری و طرح مطالعاتی مسجد تاریخانه هزینه شده است که به مجموعه های چشمه علی و تاریخانه نگاه ویژه خواهد شد.
حسین طالب بیدختی گفت: تاکنون درخواست و تقاضای 55 میلیارد تومان سرمایه گذاری در گردشگری دامغان داده شده است که 29 میلیارد آن در مرحله واگذاری زمین می باشد.
وی افزود: مطالعات ملی مسجد تاریخانه به اتمام رسیده و تهران همه هزینه احیا را پرداخت خواهد کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان افزود: ثبت جهانی چشمه علی به عنوان باغ ایرانی در دستور کار قرار دارد.
بیدختی همچنین خبر احداث ساختمان معرفی تپه حصار و قرار نگهبان جهت حفظ بیشتر اثر و معرفی بهتر آن داد و گفت: ساخت این ساختمان در حال انجام است که دارای پبشرفت خوبی می باشد.
وی، فرهنگ را مهم ترین بخش برای حفظ اثر تاریخی دانست و افزود: تنها سازمان میراث در اشاعه فرهنگ نقشی ندارد و مردم و حتی سازمان هایی نظیر شهرداری ها هم نقش بسزایی در ترویج فرهنگ جامعه دارند.
مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان افزود: در مجموعه چشمه علی تعداد 340 درخت چنار و تبریزی و تعداد 16000 گل و گیاه کاشته شده است که فرهنگ مردم را می طلبد تا آنها طی چند سال آینده حفظ شوند و میسر واقع شود.
بیدختی گفت: اولین کتیبه قرآنی در دست، در مجموعه پیر علمدار دامغان وجود دارد که این خود نشان از عظمت و قدمت این اثر دارد که طرح تملک و آزاد سازی آن انجام شده است.
وی در خاتمه با اشاره به اینکه دومین فروشگاه صنایع دستی استان بعد از شهرستان گرمسار در خیابان پاسداران دامغان ایجاد می شود، گفت: با ایجاد این فروشگاه مشکل فروش و ترویج صنایع دستی شهرستان که عمدتا گلیم، جاجیم، منبت کاری، تراش سنگ و ... حل می شود.
در ادامه نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی گفت: برای خروج از مشکلات دامغان و پیشبرد اهداف در آینده باید همانند سند چشم انداز حرکت کنیم. بر اساس چشم انداز، برای شهرستان چهار موضوع تعریف شده است که در راس آن اقتصاد مقاومتی است.
ابوالفضل حسن بیگی افزود: هر وقت در کشاورزی کار کردیم، یعنی اقتصاد مقاومتی را انجام داده ایم. همین طور هم اگر در بحث گردشگری و توریست کار کنیم به آن راس رسیده ایم.
وی گفت: از طاق ها و گنبد ها در روستاهای جنوبی تا تیرهای چوبی سقف روستاهای شمالی دامغان، از ارگ و قلعه تا آسیاب ها و یخدان ها همه جزیی از قدمت دامغان است که بالغ بر 2000 اثر می باشد که دنیا تشنه دیدن آن هاست.
دبیر مجمع نمایندگان استان سمنان تصریح کرد: مجموعه زیبا و بی نظیر باداب سورت برای دامغان است اما تبلیغ اش را یک شهر دیگر می کند و باید به حال خراب این روزهایش گریه کرد.
حسن بیگی افزود: وقتی گردکوی دامغان 15 هزار سال قدمت دارد، یعنی دامغان قدمت و عظمت دارد که ما متوجه نیستیم ولی آن گردشگر خارجی متوجه است. ای کاش در ساخت بلوار شمالی دامغان، بلوار منحرف میشد، اما آسیاب ها خراب نمی شد.
وی، انتظارات از مدیرکل محترم میراث را بیشتر از این ها دانست و افزود: باید چارت سازمانی اداره میراث دامغان تغییر کند و نیروی انسانی آن اصلاح و افزایش یابد.
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: گردشگر خارجی و توریست هم تولید ثروت می کند و هم فرهنگ ما را انتقال می دهد.
حسن بیگی در خاتمه با بیان اینکه با همکاری نمایندگان استان مازندران چندین هتل در محدوده احداث می شود، اظهار داشت: در آینده همایش سرمایه گذاری برای سرمایه گذاری در بخش میراث دامغان برگزار می شود و باید با کمک NGO های فعال در زمینه گردشگری به کمک احیای 2000 اثر تاریخی دامغان بریم.
همپنین فرماندار شهرستان دامغان در این نشست گفت: در شهرستان دامغان بیش از 490 اثر تاریخی شناخته شده وجود دارد که از همین اثار تنها گردگوی دامغان دارای 15 هزار سال قدمت می باشد.
علی اصغر مجد افزود: از این تعداد 124 اثر تاریخی ثبت ملی وجود دارد که تنها بخشی از ظرفیت های موجود شهرستان دامغان می باشد.
وی در خاتمه گفت: سال گذشته 800 میلیون تومان اعتبار برای بخش گردشگری و میراث دامغان اختصاص داشته ایم که تنها 145 میلیون تومان آن تخصیص و در بخش اعتبارات ملی 350 میلیون اعتبار مصوب بود که تمام آن تخصیص یافت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار