در گفت‌وگو با پانا عنوان شد؛

تشکیل کمیته بررسی علت فوت بیماران دیالیزی اهوازی

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از تشکیل کمیته بررسی علت فوت بیماران دیالیزی اهوازی خبر داد.

کد مطلب: ۵۲۲۲۶۰
لینک کوتاه کپی شد

همایون یوسفی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا، درباره شیوع عفونت های بیمارستانی اظهار داشت: مقاومت میکروبی افزایش یافته و موضوع عفونت ‌های بیمارستانی نگران ‌کننده است.


این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه آمار شیوع عفونت‌ های بیمارستانی خیلی شفاف نیست، خاطرنشان کرد: آمار درستی از میزان شیوع عفونت های بیمارستانی وجود ندارد و تعداد مرگ و میر ناشی از این موضوع نیز به طور شفاف مشخص نیست اما شیوع آن در کشور پایین نیست و آمار آن از متوسط جهانی نیز بالاتر است.


وی اضافه کرد: عفونت ‌های بیمارستانی به طور معمول ٤٨ ساعت پس از بستری بیمار در بیمارستان بروز می کند و شاید بتوان گفت 10 درصد بیماران بستری در بیمارستان های کشور به عفونت بیمارستانی دچار می شوند.


این نماینده مجلس با اشاره به علت بروز عفونت های بیمارستانی تصریح کرد: عفونت بیمارستانی تنها به کشور در کشور ما اتفاق نمی افتد بلکه در کشورهای پیشرفته نیز عفونت بیمارستانی رخ می ‌دهد. فضای بیمارستان و محیط مراکز درمانی و رفت‌ و ‌آمدهایی که به بیمارستان می‌ شود، مراقبت‌های بهداشتی فضای بیمارستان در ایجاد عفونت ‌های بیمارستانی نقش دارند و رعایت این موارد در جلوگیری از عفونت ها بسیار موثر است.


یوسفی در ادامه با بیان اینکه سالمندان و نوزادان بیمار در معرض خطر عفونت بیمارستانی هستند، گفت: بدن بیماران به خاطر داروهایی که مصرف می ‌کنند، ضعیف شده و بدن آن ها مستعد ورود هرگونه میکروب می ‌شود. با توجه به اینکه سیستم ایمنی نوزادان و سالمندان از مقاومت لازم برخوردار نیست، بنابراین در معرض آسیب بیشتری قرار دارند و نسبت به عفونت ها حساس هستند.


عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: از طرفی بیماری که به عفونت بیمارستانی مبتلا می شود، طول درمان بیماری آن دو یا سه برابر افزایش می یابد به این معنی که اگر قرار بوده پس از یک هفته از بیمارستان مرخص شود، به خاطر عفونت زمان بیشتری باید در بیمارستان بماند یا در برخی موارد که عفونت شدید شده منجر به مرگ بیمار خواهد شد.


وی با تأکید بر اینکه کنترل بیماری‌ های ناشی از عفونت‌ های بیمارستانی می ‌تواند به کاهش هزینه ‌های درمان منجر شود، گفت: از سوی دیگر مصرف بیشتر آنتی ‌بیوتیک ‌ها میزان مقاومت افراد را نسبت به عفونت‌ ها افزایش می ‌دهد و بدن را مقابل این بیماری‌ ها ضعیف می‌ کند.


این نماینده مجلس با بیان اینکه خطاهای پزشکی و عفونت های بیمارستانی به طور کامل گزارش نمی شود، بیان کرد: ضعف سیستم نظارت در حوزه سلامت باعث می شود که گزارش های ناشی از خطاهای پزشکی و عفونت های بیمارستانی منعکس نشود، می توان با انعکاس این گزارش ها مشکلات پیش آمده از خطاهای بیمارستانی و همچنین عفونت ها را کنترل و کاهش داد.


وی همچنین درباره مرگ همزمان 4 بیمار دیالیزی در اهواز نیز گفت: در حال حاضر طور نمی توان در مورد علت فوت بیماران مذکور اظهارنظر قطعی کرد اما این موضوع را پیگیری خواهیم کرد تا علت دقیق فوت این بیماران مشخص شود.


به گزارش پانا، روز جمعه 8 مردادماه 4 بیمار دیالیزی در بیمارستان سینای اهواز فوت کردند که این حادثه واکنش های زیادی را از سوی مسئولان وزارت بهداشت و مجلس داشته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار